Skip to main content
Vraag

Wat is de beste manier om alle apparaten makkelijk over te zetten bij het overstappen?

• June 23, 2025
  • 15 reacties
  • 157 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Na heel veel jaar KPN te hebben gehad, zijn wij sinds begin dit jaar naar Caiway gegaan. Enerzijds omdat de aanbieding goed was en ik wel een keer wilde proberen of overstappen makkelijk gaat.

Op zich is dit ook wel aardig gegaan maar ik heb heel veel problemen gehad met mijn apparaten te koppelen aan het nieuwe wifi-modem. Laptops, telefoons, HUE, Sonos, Eufy, Solaredge en ga zo maar door. Ik ben daar dagen mee bezig geweest en dat wil ik een volgende keer voorkomen.

Nu gaat Caiway over naar Delta en zou ik binnen de contractduur van 1 jaar weer kunnen overstappen, moet nog wel nagaan of dit boetevrij is.

De enige aanbieder is KPN maar hoe voorkom ik weer de wifi-problemen?

• Ik denk dat het mogelijk is om het nieuwe KPN-modem te hernoemen naar wat ik nu als SSID heb, met bijbehorende wachtwoord en beveiligingskey (WPA/WPA2 etc). Klopt dit?
  • En dan lees ik ook nog dat het ook handig is als je een router achter het modem heb hangen. Dan kan je overstappen en je hangt de router weer achter het nieuwe modem en klaar. Maar is dat zo?

Ik ben niet helemaal een digibeet maar ben wel van de praktische kant dus een filmpje of een jip&janneke-uitleg zou voldoende moeten zijn.

Ben blij dat ik hier nog kon inloggen.

Mvg,

Peter

15 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 23, 2025

Advies.  Als je glasvezel hebt.   Zorg voor een eigen ONT en Modem.  Op die manier kun je altijd je eigen apparatuur aansluiten en ben je nergens van afhankelijk.   

Wil je een andere provider?   dan veranderd er niets..  behalve dan dat je je eigen ONT weer bij een ander moet laten registreren.   Maar daarna is alles zoals het was. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 24, 2025

Advies.  Als je glasvezel hebt.   Zorg voor een eigen ONT en Modem.  Op die manier kun je altijd je eigen apparatuur aansluiten en ben je nergens van afhankelijk.   

Wil je een andere provider?   dan veranderd er niets..  behalve dan dat je je eigen ONT weer bij een ander moet laten registreren.   Maar daarna is alles zoals het was. 

Helaas; alleen glasvezel van Caiway/Delta hier, KPN is nog niet zo ver. En ik dacht dat Odido hier ook levert maar geen glasvezel.

Wat mij ook nog stoort aan Caiway is dat je opgenomen RTL programma's niet kan doorspoelen of als de opname nog bezig is, je niet alvast kunt gaan kijken. Bij Caiway komt de opname pas in de lijst als dat programma klaar is.

Gr,

Peter

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 24, 2025

Beste ​@peter.brit als je overstapt heb je geen KPN modem meer, die moet je namelijk inleveren omdat het een bruikleen apparaat is.

Verder is het handig, dat apparatuur die je wilt koppelen aan de modem/router van je nieuwe provider op DHCP is ingesteld en geen vast IP-adres, dan pakt de apparatuur het zo weer op.

De wifinamen en wachtwoorden kun je gelijk houden/maken in de modem/router van je nieuwe provider.

Buiten de standaard modem/router van je nieuwe provider heb je in de regel geen extra router nodig bij standaard particulieer gebruik.

Wat je wel kwijtraakt bij KPN zijn je mail-accounts olf je kunt een mail-only account nemen voor €7,50 per maand.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 24, 2025

Beste ​@peter.brit als je overstapt heb je geen KPN modem meer, die moet je namelijk inleveren omdat het een bruikleen apparaat is.

Verder is het handig, dat apparatuur die je wilt koppelen aan de modem/router van je nieuwe provider op DHCP is ingesteld en geen vast IP-adres, dan pakt de apparatuur het zo weer op.

De wifinamen en wachtwoorden kun je gelijk houden/maken in de modem/router van je nieuwe provider.

Buiten de standaard modem/router van je nieuwe provider heb je in de regel geen extra router nodig bij standaard particulieer gebruik.

Wat je wel kwijtraakt bij KPN zijn je mail-accounts olf je kunt een mail-only account nemen voor €7,50 per maand.

Hoi Jan, is inderdaad bekend dat je het modem moet terugsturen, dat heb ik dus ook gedaan begin ven het jaar.

Ik heb de kans om nu weer terug te gaan naar KPN dus krijg een nieuw modem. En ik begrijp dat als ik daar mijn huidige gebr.naam+wachtwoord in zet, dat mijn “apparaten” (hopelijk) zonder problemen verbinding maken. Daar gaat het mij namelijk om.

Gr,

Peter

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Peter! Je bent natuurlijk altijd van harte welkom bij KPN :-).  Wanneer je in het modem van KPN jouw huidige netwerknaam en wachtwoord zet zouden je apparaten daar probleemloos vontact mee moeten kunnen maken!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2025

Stel op het modem voor SSID en WPA precies dezelfde gegevens in. Het lijkt mij dat de apparaten dan het verschil niet zien en gewoon verbinden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

Hoi Peter! Je bent natuurlijk altijd van harte welkom bij KPN :-).  Wanneer je in het modem van KPN jouw huidige netwerknaam en wachtwoord zet zouden je apparaten daar probleemloos vontact mee moeten kunnen maken!

Ik ga vanmiddag Caiway bellen en daarna KPN. Zou ook nog mooi zijn als ik het “oude” kpn-mailadres kan behouden want die gaat binnen een week of 3 verdwijnen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

Stel op het modem voor SSID en WPA precies dezelfde gegevens in. Het lijkt mij dat de apparaten dan het verschil niet zien en gewoon verbinden. 

Lijkt mij ook dat dit moet werken 🤞

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2025

Je gaat (wilt) dus weer terug naar koper? Want ik begrijp dat kpn daar nog geen glasvezel heeft. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2025

Een router achter het modem is niet aan te raden. Want het modem is ook een router.

Bij glasvezel wordt alleen het router deel gebruikt.

Bij koper ook het ingebouwde DSL-modem. 2 in 1 dus eigenlijk. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

@PeterG Ja klopt, “helaas” terug naar koper. Hier zijn er eigenlijk maar 2 aanbieders (buiten odido wat hier helemaal niet goed werkt volgens sommige buren). Wat ons het meeste stoort is dat je een lopende opname niet alvast kan gaan kijken. Bij KPN is dat wel zo en ik hoop dat dat ook zo blijft.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 27, 2025

Een router achter het modem is niet aan te raden. Want het modem is ook een router.

Bij glasvezel wordt alleen het router deel gebruikt.

Bij koper ook het ingebouwde DSL-modem. 2 in 1 dus eigenlijk. 

Top, dan is dat duidelijk.

• June 27, 2025

Een router achter het modem is niet aan te raden. 

Heb ik al jaren. Werkt prima. Alleen de tv ontvangers kun je beter rechtstreeks aan de Experiabox hangen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 11, 2025

Nog even een update; sinds een week weer terug bij KPN. SSID en wachtwoord handmatig gewijzigd (toegang tot de Experia box was wel lastig maar uiteindelijk gelukt). Geen noemenswaardige problemen ondervonden met mijn apparaten en apps.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Nog even een update; sinds een week weer terug bij KPN. SSID en wachtwoord handmatig gewijzigd (toegang tot de Experia box was wel lastig maar uiteindelijk gelukt). Geen noemenswaardige problemen ondervonden met mijn apparaten en apps.

Welkom terug ​@peter.brit! Fijn dat het dan soepel verliep! Nogmaals welkom en post gerust nog eens een bericht als we iets voor je kunnen doen!