Skip to main content

Hoi,


Ik ontving vandaag een email van KPN dat zij kosteloos mijn 500/500 Mbit glasvezelverbinding verhoogd hebben naar 1Gbit. Waar ik natuurlijk blij mee ben.

Nu is het wel zo dat ik voor internet alleen wifi gebruik (dus niet bekabeld), en ik mij nu afvraag wat de theoretische maximale snelheid van de wifi op de v12 box is (en dus of dit modem die snelheden überhaupt ondersteund met wifi). Ik begrijp dat het dan nog altijd om de theoretische maximale snelheid onder ideale omstandigheden gaat, en niet perse om wat je in de praktijk altijd mag/kan verwachtten. Maar ik zit nu wel te overdenken of ik een nieuwe wifi adapter voor mijn desktop pc zal aanschaffen die dergelijke snelheden ondersteund. Wat natuurlijk geen zin heeft als het v12 modem dergelijke snelheden via wifi überhaupt niet ondersteund.

Die V12 kan prima 1Gbps verstouwen en ook de wifi kan die snelheid aan.

De vraag is wel of je er iets van zal merken want of je nu 500Mbps of 1Gbps tot je beschikking hebt, je zult die bandbreedte, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nooit verbruiken.


Die V12 kan prima 1Gbps verstouwen en ook de wifi kan die snelheid aan.

De vraag is wel of je er iets van zal merken want of je nu 500Mbps of 1Gbps tot je beschikking hebt, je zult die bandbreedte, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nooit verbruiken.

Bedankt voor de reactie. (dat de v12 het bekabeld aankan begreep ik al, maar van de wifi wist ik het nog niet zeker). Ik begrijp dat het dan nog steeds de vraag is of je die snelheden ook echt haalt (door minder dan perfecte omstandigheden voor de wifi, bv). Ik heb (had) nu een 500/500 verbinding, en als ik windows task manager moet geloven haal ik via wifi met torrents regelmatig rond de 450/500.

Weet u dan toevallig ook op welke wifi standaarden ik dan moet letten (voor die theoretische 1G) bij het aanschaffen van een nieuwe wifi adapter voor mijn desktop pc ?


802.11AX is snelste op dit moment.


Als je let op het wifiprotocol, kijk dan naar 802.11ax, zoals @groen_duiven al aangeeft.

Die snelheden zijn wel theoretisch, maar vergeet niet dat je waarschijnlijk met meerdere wifi-apparaten in huis bent (telefoon, laptop, eventuele huisgenoten of bezoek). Niet dat ze allemaal tegelijk een bittorrent hangen waarschijnlijk, maar de upgrade naar 1gb is dan ook voordelig voor het tegelijk gebruiken van meerdere apparaten.


Hallo @MaartenHoes 

bekabeld is gemiddeld 930/930Mbit/s te behalen en onder ideale omstandigheden via wifi6 AX ongeveer 900Mbit/s download is mijn persoonlijke ervaring met een Chromebook.

Zowel in het modem als de gebruikte apparatuur moeten de instellingen ook optimaal afgeregeld zijn.


Ok, bedankt voor de reacties. Kan iemand misschien ook een bepaald merk/model van een wifi adapter met een goede prijs/kwaliteit verhouding aanbevelen ? Zelf heb ik de laatste jaren alleen ervaring met TP-Link producten (momenteel een Archer T6E), waar ik wisselende resultaten mee heb (maar dat hoeft natuurlijk niet perse aan de nic te liggen).


Hallo @MaartenHoes TP Link heeft een wifi6 versie, kost ongeveer 40 tot 44 euro


Hallo @MaartenHoes TP Link heeft een wifi6 versie, kost ongeveer 40 tot 44 euro

Bedankt. (Het hoeft overigens niet perse een TP-Link te zijn). Ik zie als ik even snel zoek deze modellen op de TP-Link website: Archer TXE75E, Archer TX50E, en de Archer TX3000E, die op cool-blue rond de 80,- euro kosten.

Om te beginnen ga ik dan denk ik eerst maar eens een kabel kopen (is utp-cat6 nog steeds de juiste standaard voor deze snelheden ?), puur om te kijken of de KPN zijn/haar werk goed gedaan heeft en ik die snelheden bekabeld benader. En als alles lijkt te kloppen dan daarna maar eens overwegen of ik het ook het geld waard vind voor wifi.

Nogmaals bedankt allemaal.


Hallo @MaartenHoes de wifi-variant die ik bedoel is voor aansluiting op een 3.0 USB-bus en die jij bedoelt zijn inderdaad voor pc's .

De kwaliteit van de netwerkkabel moet minimaal CAT5e zijn, dus CAT6 is altijd goed.

Voor een juiste meting dien je op een Windows 10/11-platform de Ookla-app uit de MS-store te downloaden, daarvan is gebleken dat deze de meest betrouwbare snelheden meet bij Gigabit-verbindingen.

Succes.

 

 


Die V12 kan prima 1Gbps verstouwen en ook de wifi kan die snelheid aan.

De vraag is wel of je er iets van zal merken want of je nu 500Mbps of 1Gbps tot je beschikking hebt, je zult die bandbreedte, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, nooit verbruiken.

Wie o wie heeft dit toch tot ‘het beste antwoord’ bestempeld ? Want ik was het niet. Sterker nog, aan deze post heb ik nog wel het minste gehad; het was het geheel van de andere reacties die mij tezamen het ‘beste antwoord’ gaven. Beetje vreemde gang van zaken.


@MaartenHoes dat doet een moderator. Als u het niet zelf doet.


@MaartenHoes dat doet een moderator. Als u het niet zelf doet.

Fijn.

Oke, dan weet ik dat voor de volgende keer. Ik zal dan overwegen om voortaan - als er weer meerdere reacties zijn die samen 'het beste antwoord' vormen - zelf een samenvatting te maken (met daarin dank aan alle behulpzame mensen/reacties), en vervolgens deze eigen post als 'beste antwoord' te bestempelen.