Skip to main content
Beantwoord

Website Itslearning onbereikbaar door verouderde firmware op v10?

• 30 mei 2025
  • 73 reacties
  • 569 keer bekeken

Hallo beste KPN-klant (of KPN-medewerker), na anderhalf uur met de KPN technische service aan de lijn geweest te zijn (inclusief videobellen), krijgen wij het advies om het technisch probleem hier aan de KPN-klanten voor te leggen. In de hoop dat de klanten van KPN zelf het wel kunnen oplossen.

Het gaat blijkbaar om een verouderde KPN Experia modem (Box10) met een verouderde software, waarbij KPN medewerker stelt: “we bieden daar geen ondersteuning aan”. (Uiterst wrang, want het is wel degelijk een onderdeel van het dienstenpakket en betalen meer dan een gemiddelde KPN-klant.)

Het is voor ons gezin uiterst belangrijk dat we de website Itslearning kunnen bereiken; op 5G of met onze devices op een ander wifi-netwerk werkt wel.

Het plan van de KPN-medwerker was het firewall-niveau iets te verlagen, wat niet lijkt te lukken op onze modem vanwege verouderde software (volgens de medewerker). 

Weet iemand een oplossing? Misschien hoe we deze oude software toch kunnen aanpassen?

Verdere informatie: verbinding is 100b/s, er is geen switch aangesloten, er is wel een versterker aangesloten (maar ook zonder versterker is de website niet te bereiken).

We hopen zo op een oplossing. Wie kan ons helpen?

Beste antwoord door Rooisje

TDN schreef:
Rooisje schreef:

IPv6 lokaal uitschakelen helpt bij sommige apparaten (zoals een MacBook), maar niet bij Windows

Rooisje schreef:

en iPad

Ga naar wifi instelling en klik op SSID en DNS instelling → Handmatig → verwijderd de IPv6 DNS servers.

Rooisje schreef:

En zo niet, is er een workaround zoals IPv6 uitschakelen op het modem zelf

Ik ken de V10a niet, maar bij V12 kan je IPv6 als geheel deactiveren in netwerk instelling van modem.

Dank je wel TDN voor je waardevolle feedback en erkenning voor het probleem. Dit was het; niet de IPv6 in Windows maar op de modem. Nu draaien alle devices prima richting Itslearning. Jij hebt het internet gewonnen op dit topic! Grote dank!!

Ontzettend kansloos overigens dat KPN zelf al heeft gecommuniceerd over dit probleem;

Er staat hier letterlijk, door KPN: “

• Het kon gebeuren dat IPv6 capabele apparaten onterecht via de gateway van het gastnetwerk naar internet werden geleid. Afhankelijk van het soort apparaat en hoe deze verbonden was met de V10 konden er haperingen in de communicatie ontstaan. Dit is opgelost. De workaround voor dit probleem was IPv6 uitzetten. Als je dit gedaan hebt, kun je na deze software update IPv6 ook weer aanzetten.”
  • En de KPN-medewerker aan de lijn die zelf eigenlijk al aangaf dat ik een verouderde firmware (maar die zij niet meer ondersteunen)… Echt kansloos.

Maar nogmaals, grote dank voor jouw bijdrage.

Bekijk origineel

73 reacties

• 5719 reacties
  • 30 mei 2025

Bedoel je echt de website? Op de laptop? Of de werking van de app op de smartfoon/tablet? 

De website https://eu1.itslearning.com/welcome.aspx doet het hier gewoon.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+13
  • KPN Monteur
  • 4942 reacties
  • 30 mei 2025

Wat voor Wifi versterker heb je aangesloten? (Model) 

Verder krijg ik de website van Marlon hier op me V10 inderdaad gewoon geopend.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28115 reacties
  • 3 juni 2025

Hoi ​@Rooisje . Welkom hier.

We hebben echt meer informatie nodig om je te kunnen helpen. Kun je de vragen hierboven beantwoorden?

• 13703 reacties
  • 3 juni 2025
Rooisje schreef:

Het gaat blijkbaar om een verouderde KPN Experia modem (Box10) met een verouderde software, waarbij KPN medewerker stelt: “we bieden daar geen ondersteuning aan”. (Uiterst wrang, want het is wel degelijk een onderdeel van het dienstenpakket en betalen meer dan een gemiddelde KPN-klant.)

Opmerkelijk dit. De V10 is allerminst verouderd, voor een bepaald type koperaansluiting zelfs het enige geschikte modem. Ook de software is niet verouderd, hooguit oud. Want heel veel klanten hebben die software nog. En nog lang niet alle V10's kunnen de nieuwe software krijgen door technische beperkingen, zoals combinatie met SW1 of EW. Dus de betreffende medewerker is klaarblijkelijk niet écht op de hoogte. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10320 reacties
  • 3 juni 2025
Marlon92 schreef:

Bedoel je echt de website? Op de laptop? Of de werking van de app op de smartfoon/tablet? 

Bij mij ook.

• Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 3 juni 2025
JanD schreef:
Marlon92 schreef:

Bij mij ook.

Jan, dat is ook het probleem niet! 
Ja, de website is niet uit de lucht. Ja, de website is bereikbaar. Oók bij ons: áls we via 5G of een andere modem de website benaderen. Pak je het punt? 

• 5719 reacties
  • 3 juni 2025
Rooisje schreef:

Pak je het punt? 

Nee. Jij zegt dat de website niet bereikbaar is via de v10. Wij hebben ook een v10 en bij ons is die website gewoon bereikbaar. Dus het ligt niet aan de v10.

Je schrijft iets over firewall verlagen. Maar een v10 met oude firmware heeft niet eens een firewall voor uitgaand verkeer. Dus het is logisch dat je dat dan ook niet lager kan zetten. En dat hoeft dan ook niet 😉

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28115 reacties
  • 4 juni 2025

Ik heb geen idee wat voor website het is, ​@Rooisje . Maar wat zou kunnen is dat de administrator van die website jouw IP adres heeft geband.  

Als ik jou  was zou ik eerst mn eigen IP adres opzoeken via : https://www.ip-adres.nl/

en dan een mailtje/chat naar de helpdesk van die website sturen waar je het probleem uitlegt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10320 reacties
  • 4 juni 2025
Rooisje schreef:
JanD schreef:
Marlon92 schreef:

Bij mij ook.

Ja, de website is niet uit de lucht. Ja, de website is bereikbaar. Oók bij ons: áls we via 5G of een andere modem de website benaderen. Pak je het punt? 

Beste ​@Rooisje ik pak zeker het punt, wnt ik gebruik ook een V10, vandaar mijn reactie.

Heb je de helpdesk van de betreffende website al geraadpleegd?

Wat voor (fout)melding krijg je te zien als jenaar de website toegaat?

Kun je eens een screendump plaatsen?

Ik krijg onderstaande te zien als ik naar de betreffende website ga:

• Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 14 juni 2025
Marlon92 schreef:
Rooisje schreef:

Pak je het punt? 

Nee. Jij zegt dat de website niet bereikbaar is via de v10. Wij hebben ook een v10 en bij ons is die website gewoon bereikbaar. Dus het ligt niet aan de v10.

Je schrijft iets over firewall verlagen. Maar een v10 met oude firmware heeft niet eens een firewall voor uitgaand verkeer. Dus het is logisch dat je dat dan ook niet lager kan zetten. En dat hoeft dan ook niet 😉

Nee, ik schrijf dat de website niet bereikbaar is, én dat ik een Experia v10 heb. 
Al kan het wel degelijk aan de Experia liggen.

De informatie over de firewall is ingegeven door KPN. 
Maar als het klopt wat jij zegt -geen firewall- dan is waarschijnlijk dat PRECIES het probleem waarom de website onze modem bouncht! 

Leen59
Wijsgeer
  • 527 reacties
  • 14 juni 2025

Heb je de V10 al eens een factory reset gegeven?

• 5719 reacties
  • 15 juni 2025
Rooisje schreef:

Nee, ik schrijf dat de website niet bereikbaar is, én dat ik een Experia v10 heb. 

Maar als het klopt wat jij zegt -geen firewall- dan is waarschijnlijk dat PRECIES het probleem waarom de website onze modem bouncht! 

Dat is onzin. Iets wat er niet is kan niets tegenhouden ook. Het is gewoon een normale website, gelijk aan andere websites. 

Welke browser gebruik je? Google Chrome? Edge? Firefox? Opera?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2749 reacties
  • 15 juni 2025

Wat zie je precies bij het bereiken van die website? Laat eens een screenshot zien.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4452 reacties
  • 15 juni 2025

@Rooisje Kan je in het V10 IPv6 deactiveren? Anders deactiveer IPv6 in de netwerkkaart instelling van jouw PC

• Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 15 juni 2025
TDN schreef:

@Rooisje Kan je in het V10 IPv6 deactiveren? Anders deactiveer IPv6 in de netwerkkaart instelling van jouw PC

Kijk, jij komt met relevante insteek.

Na langdurige uitzetting van de modem én terug naar fabrieksinstellingen verandert IPv6 en blijft IPv4 (semi-statisch IP-adres dus). Het lijkt dan even of de website te bereiken is (dus hij lijkt door de veranderde IPv6 eventjes iets verder te komen), maar komt toch weer tot een blok met de melding: ‘Safari kan de pagina niet openen omdat er geen veilige serververbinding mogelijk is.’

Het lijkt mij dus niet te liggen aan de IPv6 maar aan de IPv4, wat denk jij?

• Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 15 juni 2025
Leen59 schreef:

Heb je de V10 al eens een factory reset gegeven?

Ja, zowel een hele nacht uit als factory reset geven hetzelfde probleem.

• Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 15 juni 2025
JanD schreef:
Rooisje schreef:
JanD schreef:
Marlon92 schreef:

Bij mij ook.

Beste ​@Rooisje ik pak zeker het punt, wnt ik gebruik ook een V10, vandaar mijn reactie.

Heb je de helpdesk van de betreffende website al geraadpleegd?

Wat voor (fout)melding krijg je te zien als jenaar de website toegaat?

Kun je eens een screendump plaatsen?

Ik krijg onderstaande te zien als ik naar de betreffende website ga:

Itslearning is een leerdomein voor heel veel scholen en universiteiten. Jouw screenshot is ‘de hoofdingang’ voor alle scholen, niet de speciale entry voor Quadraam (die wij nodig hebben). Er staat een directe knop op de homepage van Montessori College Arnhem naar dat specifieke domein van Itslearning; zou jij de toegang aldaar kunnen testen voor mij? (De link delen werd technisch hier niet geaccepteerd.)

De website geeft geen technische ondersteuning aan particulieren (mijn ticket is afgewezen). 

De melding die ik te zien krijg (in wat verschillende hoedanigheden, op verschillende browsers, op verschillende devices): “Safari kan de pagina niet openen omdat er geen veilige serververbinding mogelijk is.” (Screenshots kan ik later proberen te uploaden.)

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2749 reacties
  • 15 juni 2025

'Geen veilige serververbinding'

De server wordt dus wel bereikt. Heb je specifieke beveiligingssoftware draaien? En kan je die tijdelijk uit zetten? 

Alsnog ben ik benieuwd naar een screenshot. Soms vind je er aanknopingspunten in.

• Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 15 juni 2025
Marlon92 schreef:
Rooisje schreef:

Dat is onzin. Iets wat er niet is kan niets tegenhouden ook. Het is gewoon een normale website, gelijk aan andere websites. 

Welke browser gebruik je? Google Chrome? Edge? Firefox? Opera?

Nee Marlon, dat is geen onzin. Een ontbreken van een firewall kan betekenen dat de V10 mogelijk verkeer of configuraties stuurt die Itslearning als “verdacht” of “onveilig” markeert, waardoor de verbinding wordt gebouncht.

Nee Marlon, Itslearning is géén normale website.

En nee, het ligt niet aan browsers; zowel Safari, Chrome, Brave op Windows, Mac en iPad geven eenzelfde melding.

Als betaalde KPN-forumvuller brengt jouw manier van reageren meer imago-schade dan dat je werkelijk helpt aan erkenning en oplossing van het probleem.

• Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 15 juni 2025
AriënC schreef:

'Geen veilige serververbinding'

De server wordt dus wel bereikt. Heb je specifieke beveiligingssoftware draaien? En kan je die tijdelijk uit zetten? 

Alsnog ben ik benieuwd naar een screenshot. Soms vind je er aanknopingspunten in.

Nee, geen specifieke beveiligingssoftware. En met KPN-medewerker tijdelijk de bestaande uitgeschakeld en dat gaf ook geen oplossing. Hier kan ook niet het probleem liggen, want het zijn teveel verschillende devices hier die hetzelfde probleem geven (Windows, Macbook, iPad Pro, iPhone). 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4452 reacties
  • 15 juni 2025
Rooisje schreef:

Het lijkt mij dus niet te liggen aan de IPv6 maar aan de IPv4, wat denk jij?

itslearning is een dual stack website, als je met een ongeldige IPv6 adres komt, is de site niet bereikbaar. Er zat bugs in KPN modem, dat je met ongeldige IPv6 adressen op internet komt. Als je de hele IPv6 deactiveert, is de bug misschien niet meer relevant. Als je ook met IPv4 only adres niet verder komt, maak een screenshot van site instelling van itsleaning

• Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 15 juni 2025
Erwin van KPN schreef:

Ik heb geen idee wat voor website het is, ​@Rooisje . Maar wat zou kunnen is dat de administrator van die website jouw IP adres heeft geband.  

Als ik jou  was zou ik eerst mn eigen IP adres opzoeken via : https://www.ip-adres.nl/

en dan een mailtje/chat naar de helpdesk van die website sturen waar je het probleem uitlegt.

Het is een groot leerdomein voor leerlingen en studenten van scholen en universiteiten. 
IP-adres is al uitvoerig onderzocht; het kan mogelijk liggen aan (het onveranderbare) IPv4, die mogelijk alleen KPN kan wijzigen. 
Website geeft geen technische ondersteuning aan particulieren (mijn ticket is afgewezen). 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2749 reacties
  • 15 juni 2025

Laat dan maar een screenshot zien.

• 435 reacties
  • 15 juni 2025

Ik heb de precieze firmware versie van de v10 nog niet voorbij zien komen. Misschien toch handig om te weten.

• Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 15 juni 2025
AriënC schreef:

Laat dan maar een screenshot zien.

Uploaden van de screenshots werden allemaal geblokkeerd (ondanks prima resolutie, grootte en bestandsformaat), dus via Google Drive hierbij de diverse screenshots;
https://drive.google.com/drive/folders/1ZSs6Xv00amPftpQEszolWNslwpT4GBEb?usp=sharing

Reageer