Skip to main content
Beantwoord

Website Itslearning onbereikbaar door verouderde firmware op v10?

• May 30, 2025
  • 73 reacties
  • 627 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

73 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

Dader van wat?

De veroorzaker van de blokkade. Zoals gezegd, de blokkade wordt vaak voor de hele IP reeks toegepast, KPN moet uitzoeken, wie zijn internettoegang misbruikt.

Als ik uit veiligheid iemand van mijn site wil weren met een IP-ban, dan mág ik dat ook doen. 

Natuurlijk mag KPN vragen op welke grond de blokkade toegepast wordt en om logboek vragen. Je als private persoon hoeft geen antwoord te geven, maar een bedrijf moet dat wel, desnoods via aangifte om bewijzen te laten overdragen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

IPv6 lokaal uitschakelen helpt bij sommige apparaten (zoals een MacBook), maar niet bij Windows

en iPad

Ga naar wifi instelling en klik op SSID en DNS instelling → Handmatig → verwijderd de IPv6 DNS servers.

En zo niet, is er een workaround zoals IPv6 uitschakelen op het modem zelf

Ik ken de V10a niet, maar bij V12 kan je IPv6 als geheel deactiveren in netwerk instelling van modem.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

Dader van wat?

De veroorzaker van de blokkade. Zoals gezegd, de blokkade wordt vaak voor de hele IP reeks toegepast, KPN moet uitzoeken, wie zijn internettoegang misbruikt.

Als ik uit veiligheid iemand van mijn site wil weren met een IP-ban, dan mág ik dat ook doen. 

Natuurlijk mag KPN vragen op welke grond de blokkade toegepast wordt en om logboek vragen. Je als private persoon hoeft geen antwoord te geven, maar een bedrijf moet dat wel, desnoods via aangifte om bewijzen te laten overdragen.

Lijkt me sterk. Volgens mij begrijp je de situatie niet. ;-)

Ik lees vaker topics hier over IP-bans en blokkades, en als bewezen is dat de oorzaak bij die site ligt, dan wordt er gewoon naar de beheerder van die site verwezen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

Lijkt me sterk. Volgens mij begrijp je de situatie niet. ;-)

Je lijkt de situatie te kennen. Leg dan uit.

Zonder enige aanwijzing legt je de fout vast bij itsleaning oftewel zijn ICT partner. Ook zonder enige aanwijzing kan een bedrijv een IP ban toepassen om zijn klanten te blokkeren en geen uitleg geven als om bewijs gevraagd wordt?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

Inmiddels is duidelijk dat IPv6 het probleem is.  En een IP-ban lijkt mij hier dan uitgesloten.

Maar in het algemeen heeft KPN of welke provider dan ook, niks te maken met een IP-ban die door een website geplaatst wordt. De afdeling Abuse houdt zich liever bezig met misbruik op hun eigen KPN-netwerk.  

• Auteur
  • Helper
  • June 15, 2025

Inmiddels is duidelijk dat IPv6 het probleem is.  En een IP-ban lijkt mij hier dan uitgesloten.

Maar in het algemeen heeft KPN of welke provider dan ook, niks te maken met een IP-ban die door een website geplaatst wordt. De afdeling Abuse houdt zich liever bezig met misbruik op hun eigen KPN-netwerk.  

De KPN afdeling Abuse houdt zich bezig met misbruik binnen en buiten het KPN-netwerk.
Je trekt veel te voorbarige conclusies: dat er sprake zou zijn van een ban, dat de er sprake zou zijn van een ban op basis van misbruik, een ban zou zijn aan de kant van Itslearning zonder enige aanleiding rondom het disfunctioneren van modem/firmware/firewall, etc

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

Eerst was ik in de veronderstelling dat het om een IP-ban aan de kant van Its Learning ging. Later liet je weten dat IPv6 wel werkte, dus trok ik die veronderstelling over de ban in twijfel. Dus disable IPv6 en het werkt weer. 

Dit kan zoals genoemd is in Windows, maar ook in de browsers.
Kijk dan even een weekje hoe het gaat, en kijk dan opnieuw of het met IPv6 weer goed gaat. Misschien is er wel een brakke DNS-cache in je modem, dus dan verlopen zal zijn. Ik heb ook wel eens gehad dat mijn Fritzbox moeite had met bepaalde sites. En ook een KPN-box kan zich wel eens verslikken. Het blijft een stuk wonderbaarlijke techniek.

Maar voor hetzelfde geld kan er ook een IP-ban zijn op je IPv6 adres. Dus ik sluit niks uit.
Dat mag de support van Its Learning uitzoeken, met de hoop dat ze niet op botte wijze je ticket dichtgooien. Ik zou niet weten waarom je tech-problemen op een site moet doorspelen via de reseller (de school). Klant of geen klant, ze moeten toch eens kijken of zij de oorzaak zijn. Je school heeft er niks mee te maken, en die wil je niet daarmee belasten, en vaak snappen ze het toch niet, of trekken ze andere conclusies (wat ik te vaak gezien heb *).

Verder hoeft een IP-ban niet specifiek vanwege misbruik gezet worden, maar het kan ook uit veiligheid worden gegeven. Op sommige sites wordt je tijdelijk geband als je constant de pagina's achterelkaar blijft resfreshen. Puur preventief, ook al heb je geen slechte bedoelingen.

*= Ik heb ooit eens site gezien van een haak-hobbyist, zeg maar een oudere vrouw, wiens site niet goed werkte. De oorzaak was een DNS-configuratiefout, maar toen ik de vrouw confronteerde met het feit dat de site niet werkte (zonder te benoemen van het probleem in de DNS), kreeg ik meteen te horen dat ik een virus zou hebben, en ze was niet te overtuigen dat ze de hosting moest mailen over de DNS…. 😂

Ik ben toen maar de hoster gaan mailen, en na een hoop gedoe hebben ze het gefixt.

Voor mij een reden dat ik iedereen aanraad om aan te dringen bij de bron: Its Learning. Als je tenminste zeker bent van een IP-ban. Als je de modem wisselt, en het probleem blijft dan weet je het zeker.

Leen59
Wijsgeer
  • June 15, 2025

Je zou het ook nog via een VPN verbinding kunnen proberen….

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 16, 2025

Ik zou niet zo inzitten over de “verouderde” firmware.  De nieuwe firmware is nieuw-ontwikkeling van KPN, om op alle modems dezelfde firmware te krijgen. De firmware die u heeft is de laatste ZTE versie en is zowel voor IPv4 als IPv6 OK. 

Om de verwarring compleet te maken: de site waar het over gaat heeft helemaal geen IPv6 adres.

host sts.quadraam.nl
sts.quadraam.nl has address 62.133.216.100

Hoe uitzetten van IPv6 dan kan helpen weet ik niet.

De foutmeldingen zijn wat diffuus, maar lijken erop dat er wel verbinding is maar dat die verbroken wordt. Als normaal browsen naar andere sites goed gaat, dan zou het dus toch een IP blok kunnen zijn.  

Als de school verlangt dat u de site gebruikt moeten zij toch bij de beheerder van de site terecht kunnen voor een gebruiker met problemen? 

U zou nog kunnen kijken of de routing naar de site vanaf uw locatie in orde is met “traceroute -I sts.quadraam.nl” of “tracert sts.quadraam.nl”. Bij mij is het de 10e stap. Maar ik neem eigenlijk aan dat dit bij ieder knooppunt automatisch wordt bijgehouden dus geen probleem is kan zijn.  

• June 16, 2025

Als de school verlangt dat u de site gebruikt moeten zij toch bij de beheerder van de site terecht kunnen voor een gebruiker met problemen? 

De school in klant bij dat bedrijf. Dus de school moet het inderdaad oplossen.

• June 16, 2025

Hoi ​@Rooisje . Welkom hier.

We hebben echt meer informatie nodig om je te kunnen helpen. Kun je de vragen hierboven beantwoorden?

Model: ZTE H369A (Experia Box v10A) Softwareversie: V1.01.00T04.4Intermediate

Volgens jullie eerdere berichten bevat deze firmware mogelijk de bug met ongeldige IPv6-adressen waardoor dual stack-websites zoals itslearning niet bereikbaar zijn vanaf bepaalde apparaten.

Nee. Dat is alleen zo bij een bepaalde versie van de KPN firmware. Die begint met "V10". En ik dacht eigenlijk dat het alleen bij de KPN Box 12 speelde. Maar dat weet ik niet zeker.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 16, 2025

De school in klant bij dat bedrijf. Dus de school moet het inderdaad oplossen.

Indien het om een ip-ban zou gaan:

Zoals in mijn vorige bericht zou ik die stap overslaan. Puur omdat ik slechte ervaringen heb met zulke situaties, en school speelt geen rol hierin. 

Dit heeft bovendien ook niks met je website-account daar te maken, en kan net zo goed plaatsvinden zonder dat je een account hebt. Je kan net zo goed een ticket starten zonder aan te geven dat je abonnee bent via school. Misschien ben je als niet-gebruiker geïnteresseerd in hun diensten, en kan je de site niet bereiken, al is dat niet relevant, evenals het feit dat je via school gebruik maakt van hun diensten. Je moet soms gewoon niet teveel irrelevante dingen doorgeven. Dan was het ticket vast niet gesloten. Feit is: "Ik kan de site niet bereiken", en niet: "Ik ben gebruiker van jullie diensten van de Bla Bla school, en ik heb geen toegang meer tot jullie site". Dan is het toch niet gek dat ze opeens het ticket afsluiten?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 16, 2025

Om de verwarring compleet te maken: de site waar het over gaat heeft helemaal geen IPv6 adres.

Niet de achterliggende IT infrastructuur maar de login website van itslearning

Name:    eu1.itslearning.com
Addresses:  2a06:98c1:3200::90:80
          2a06:98c1:3200::90:81
          2a06:98c1:3200::90:82
          2a06:98c1:3200::90:83
          141.101.90.106
          141.101.90.104
          141.101.90.107
          141.101.90.105

host sts.quadraam.nl

Of de screenshot is te zien dat een session key (deze is eigenlijk privacy gevoelig en liever niet openbaar zou gemaakt, maar is gebonden aan het IP adres en tijdstip dus ook niet zo erg) overgegeven was aan sts.quadraam.nl

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 16, 2025

@TDN De auteur heeft ook “https://montessoricollegearnhem.nl/” genoemd, daar staat een link  “ITs learning”  die rechtstreeks verwijst naar de hele sts.quadraam  abacadabra. Blijkbaar is daar het ID van de school in verwerkt, want je krijgt een login venster,   sts.quadraam.nl alleen geeft een 404 fout. In principe komt je dus helemaal niet bij itslearning. 

De school heeft wel een IPv6 adres, maar als dat een probleem is zouden alle  KPN en Ziggo klanten dit probleem hebben.  De Safari melding heeft een andere URL dan de URL op de school site,  (&RelayState=.…...)  dus er zou al wat gebeurd moeten zijn. Je zou dan kunnen denken dat de site zelf voor  deze school en deze gebruiker de mist in gaat, maar via 5G werkt het dus wel.  Ik begrijp het niet….

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 16, 2025

@TDN De auteur heeft ook “https://montessoricollegearnhem.nl/” genoemd, daar staat een link  “ITs learning”  die rechtstreeks verwijst naar de hele sts.quadraam  abacadabra. Blijkbaar is daar het ID van de school in verwerkt, want je krijgt een login venster,   sts.quadraam.nl alleen geeft een 404 fout. In principe komt je dus helemaal niet bij itslearning. 

De school heeft wel een IPv6 adres, maar als dat een probleem is zouden alle  KPN en Ziggo klanten dit probleem hebben.  De Safari melding heeft een andere URL dan de URL op de school site,  (&RelayState=.…...)  dus er zou al wat gebeurd moeten zijn. Je zou dan kunnen denken dat de site zelf voor  deze school en deze gebruiker de mist in gaat, maar via 5G werkt het dus wel.  Ik begrijp het niet….

Zover komt ​@Rooisje blijkbaar niet met IPv6 aangezet. Eerlijk gezegd lijkt mij dit niet relevant.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 16, 2025

De auteur heeft ook “https://montessoricollegearnhem.nl/” genoemd

Niet de auteur maar Rowi. Bij itslearning https://nl.itslearning.com/index.aspx als je op inloggen klik, komt je op https://eu1.itslearning.com/

Ik kan snel nog een andere school vinden, de ook itslearning gebruikt

https://www.che.nl/start-studiejaar/hbo-ict

We werken vooral met Itslearning (online leeromgeving) en Teams (online lesomgeving, meetings)

• Auteur
  • Helper
  • June 18, 2025

Even een aantal zaken rechtzetten die niet kloppen in je uiteenzetting;

• Het gaat niet om een IP-ban.
  • Het is jammer dat je focus hebt gelegd op Itslearning en hun dwingen dit op te lossen, terwijl het allang bleek dat er niets mis was met hun bereikbaarheid, en er nog helemaal geen zekerheid was over de technisch optimaal functioneren van de modem. Bij het afschuiven van de verantwoordelijkheid zit ook een bijsmaak, omdat je vanuit KPN spreekt.
  • En wat bleek: het lag ook aan de modem! Want nu ik na heel veel zoeken in de firmware de optie IPv6 uit heb gezet hebben we constant verbinding met de site zonder enig probleem!
  • De onbereikbaarheid van de website van Itslearning lag aan de KPN-modem, die met de firmwareversie geen stabiele IPv6-ondersteuning biedt. De modem stuurde ongeldige of onvolledige IPv6-configuraties uit, waardoor apparaten probeerden te verbinden via IPv6 maar daar geen bruikbare route kregen.

• Dit probleem zou overigens al vaker voor te komen bij dit type modem en zou al eerder eerder gemeld zijn op dit KPN-forum. Dus super vervelend dat ik met goede input van TDN en ONTZETTEND veel tijd hier het zelf heb moeten uitzoeken. Even ter reminder: de helpdeskmedewerker is na 1,5 uur gestopt met mij technische ondersteuning te bieden omdat zij zelf stelde dat deze modem en firmware dusdanig is verouderd dat zij deze niet meer ondersteunen! Een onderhoudsmonteur werd mij nog wel aangeboden, maar die moest ik zelf betalen. Wat ik weiger.

• Itslearning maakt gebruik van een dual stack-configuratie (zowel IPv4 als IPv6). In theorie zou een apparaat moeten overschakelen op IPv4 als IPv6 faalt, maar omdat de IPv6-verbinding formeel ‘actief’ lijkt, is er geen fallback naar IPv4.

• Auteur
  • Helper
  • June 18, 2025

Ik zou niet zo inzitten over de “verouderde” firmware.  De nieuwe firmware is nieuw-ontwikkeling van KPN, om op alle modems dezelfde firmware te krijgen. De firmware die u heeft is de laatste ZTE versie en is zowel voor IPv4 als IPv6 OK. 

host sts.quadraam.nl

Hoe uitzetten van IPv6 dan kan helpen weet ik niet.

De foutmeldingen zijn wat diffuus, maar lijken erop dat er wel verbinding is maar dat die verbroken wordt. Als normaal browsen naar andere sites goed gaat, dan zou het dus toch een IP blok kunnen zijn.  

U zou nog kunnen kijken of de routing naar de site vanaf uw locatie in orde is met “traceroute -I sts.quadraam.nl” of “tracert sts.quadraam.nl”. Bij mij is het de 10e stap. Maar ik neem eigenlijk aan dat dit bij ieder knooppunt automatisch wordt bijgehouden dus geen probleem is kan zijn.  

Hmm, nee.

• De firmwareversie V1.01.00T04.4Intermediate is niet de nieuwste KPN-universele firmware — het is de laatste firmware van ZTE vóór de overgang naar de nieuwe universele KPN-firmware.

Juist deze versie blijkt dus bekend te zijn met problemen met IPv6-routeradvertenties (zelfs op dit KPN-forum). Doordat ik door het uitschakelen van IPv6 op de modem het probleem oploste, is bewijs dat er wél iets mis was met het IPv6-gedrag in deze firmware, ongeacht of het ‘officieel ondersteund’ zou moeten zijn.

Dus: je bewering bagatelliseert een reëel, reproduceerbaar probleem!

• Ook je “sts.quadraam.nl heeft geen IPv6-adres, dus IPv6 heeft er niets mee te maken” is technisch niet misleidend; gaat er niet om of de doelsite IPv6 heeft, het gaat erom hoe jouw apparaat/modem probeert te verbinden. Als het device via IPv6 probeert te communiceren met een IdP of andere site, dan kan dat stukgaan als IPv6 kapot is, ook al is de eindbestemming zelf IPv4-only. Ons probleem had niet per se met sts.quadraam.nl zelf te maken, maar met de authenticatieflow en hoe apparaten omgaan met netwerkrouting tijdens login op dual stack-platforms.

Maar bedankt voor je pogingen, het is inmiddels opgelost.

• June 18, 2025

@Rooisje, je zegt: “Maar bedankt voor je pogingen, het is inmiddels opgelost.”

Ik ben niet zo technisch maar hoe is het opgelost?

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • June 18, 2025

IPv6 lokaal uitschakelen helpt bij sommige apparaten (zoals een MacBook), maar niet bij Windows

en iPad

Ga naar wifi instelling en klik op SSID en DNS instelling → Handmatig → verwijderd de IPv6 DNS servers.

En zo niet, is er een workaround zoals IPv6 uitschakelen op het modem zelf

Ik ken de V10a niet, maar bij V12 kan je IPv6 als geheel deactiveren in netwerk instelling van modem.

Dank je wel TDN voor je waardevolle feedback en erkenning voor het probleem. Dit was het; niet de IPv6 in Windows maar op de modem. Nu draaien alle devices prima richting Itslearning. Jij hebt het internet gewonnen op dit topic! Grote dank!!

Ontzettend kansloos overigens dat KPN zelf al heeft gecommuniceerd over dit probleem;

Er staat hier letterlijk, door KPN: “

• Het kon gebeuren dat IPv6 capabele apparaten onterecht via de gateway van het gastnetwerk naar internet werden geleid. Afhankelijk van het soort apparaat en hoe deze verbonden was met de V10 konden er haperingen in de communicatie ontstaan. Dit is opgelost. De workaround voor dit probleem was IPv6 uitzetten. Als je dit gedaan hebt, kun je na deze software update IPv6 ook weer aanzetten.”
  • En de KPN-medewerker aan de lijn die zelf eigenlijk al aangaf dat ik een verouderde firmware (maar die zij niet meer ondersteunen)… Echt kansloos.

Maar nogmaals, grote dank voor jouw bijdrage.

• Auteur
  • Helper
  • June 18, 2025

@Rooisje, je zegt: “Maar bedankt voor je pogingen, het is inmiddels opgelost.”

Ik ben niet zo technisch maar hoe is het opgelost?

Ik heb zelf in de firmware IPv6 uitgezet en nu hebben we geen enkel probleem meer met het bereiken van de website. Een probleem/bug in de software van de KPN-modem (zoals KPN zelf al aangeeft in zijn informatie omtrent deze versie van firmware).

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 18, 2025

Fijn dat het probleem getackled is. Hopelijk komt er snel een fix voor de werking met IPv6. 

• Auteur
  • Helper
  • June 18, 2025

Fijn dat het probleem getackled is. Hopelijk komt er snel een fix voor de werking met IPv6. 

Die heeft KPN zelf al een half jaar geleden gepost;