Skip to main content

Momenteel heb ik een ouderwets modem (de V10) doordat ik al heel lang klant ben. De V10 heeft heeft een waardeloos wifi signaal, geen Mesh, geen wifi 6 etc. KPN weigert dit modem te vervangen want nieuwe klanten hebben voorrang en oude klanten mogen barsten. Oude klanten moeten het met de antieke modems doen. Inmiddels is er een nieuwere, de Box 12. Die heeft de nieuwere standaarden wel en een sterk verbeterd wifisignaal. Misschien dat de V10A dat ook al heeft maar dat weet ik niet (maar ook die versie heb ik niet). 

Ik wil dus van het KPN modem af omdat ik mesh nodig heb om het wifi signaal in het hele huis te kunnen ontvangen. Nu werk ik met devolo stopcontact modules en switches maar dat is ook de oplossing niet echt. Ik heb regelmatig dat er IP adressen dubbel worden uitgegeven wat problemen oplevert in de stabiliteit. Het liefst heb ik dus een nieuw modern modem wat op het glasvezel kastje kan worden aangesloten, met wifi 6 en mesh want dat modem zal het ook enige jaren moeten blijven doen. Welk merk raden jullie aan en waarom? Ik zelf zat aan een Asus of Fritzbox te denken. De hoop dat KPN de oude klanten tegemoet komt heb ik inmiddels wel opgegeven ondanks dat ze het op de website vermelden dat de oudere modems ook vervangen gaan worden en ze klantenlokkende verhalen over wifi 6 en mesh zetten. KPN doet niets als je al langer klant bent. 

 

Ik heb de 1Gb glasvezel aansluiting en gebruik het voor TV en een aantal pc's die snel internet moeten hebben.

De v10 is het beste modem wat kpn op dit moment heeft. Maar als ik zie dat je Devolo powerlines gebruikt met een 1g verbinding dan kan je Fritzboxen of weet ik veel wat nemen maar dan wordt het nooit wat. Ga eerst met je eigen netwerk aan de slag. Kabels trekken en een switch gebruiken die igmp snooping ondersteunt.  Aan de slag dus😉.


 Kabels trekken en een switch gebruiken die igmp snooping ondersteunt.  Aan de slag dus😉.

Of twee MoCA's toepassen als je nog een goede Coax van UPC/Ziggo heb liggen. Werkt hier al vele jaren uitstekend. Een Fritz!box7590 met twee Fritz Reapeter 3000 leveren hier een dijk van een Wifinetwerk met Mesh. 


Bedankt voor je reactie Joep. Maar dat jij de V10 het beste modem vindt is erg persoonlijk denk ik want ik lees in de reviews ook heel veel positieve berichten over de Box 12. Ook is kabels trekken hier helaas onmogelijk want die poging heb ik al ondernomen maar zonder breekwerk en een zeer dure verbouwing daarvoor is dat niet mogelijk. Eerst had ik een paar wifi versterkers bij KPN aangeschaft maar dat vertraagde de boel alleen maar. Dus die heb ik weer van het netwerk afgehaald. Die daarna dus vervangen voor de devolo magic 2 (zonder wifi) met netgear switches. Met als gevolg soms dubbel uitgegeven ip adressen en laptops aan een kabel. Op de V10 heb ik de wifi maar uitgezet ook omdat die niet verder kwam dan de eerste 2 verdiepingen in huis (op de 2,4 band, dus de 5 had ik sowieso al geen profijt van ivm het zeer beperkte bereik daarvan). De tv ontvangers zijn hier bekabeld en hangen rechtstreeks aan de V10 dus dat gaat ook goed. Maar de verschillende laptops hangen nu aan een devolo of switch wat erg onhandig is.

Wat ik zoek is dus een simpel netwerk met een modern modem met hooguit een of twee mesh accespoints waardoor ik in het hele huis een goede ontvangst heb. Dan haal ik de devolo's en switches weg want al die randapparatuur kan de boel ook verstoren. Dus gewoon een simpel netwerk waar zo min mogelijk ondersteunende apparatuur tussen hangt. Laptops via wifi, tv ontvangers bedraad.   


Bedankt voor je reactie Berrie. Ik heb geen coax hier in huis. Dus dat wordt 'm niet. Ik heb een glasvezel kastje in de meterkast en daar zit de modem via een netwerkkabel op aangesloten. 


Ok we gaan je helpen. Waar heb je het modem staan en us er een mogelijkheid om de tv ontvangers bekabeld aan te sluiten op het modem?


Ok we gaan je helpen. Waar heb je het modem staan en us er een mogelijkheid om de tv ontvangers bekabeld aan te sluiten op het modem?

De tv ontvangers zijn rechtstreeks met een cat6 kabel op het modem aangesloten. Het modem hangt aan de muur buiten de meterkast (zoals geadviseerd ooit door kpn). Verder hangen er 2 vaste pc's aan een kabel rechtstreeks aan het modem. Verder zijn er nog een aantal laptops die ik nu via de devolo's (dus met draad want ik heb devolo's zonder de wifi gekocht) aangesloten heb op het V10 modem maar die ik draadloos op het 5ghz netwerk wil om meer bewegingsruimte te hebben.  

Er loopt per verdieping 1 netwerkkabel naar het modem dus een TV ontvanger en een vaste pc hangen tezamen aan een ethernetpoort op het modem dmv een intelligente switch van netgear (dit geldt ook voor de andere verdieping). Huis bestaat uit 3 verdiepingen waarbij de wifi niet verder komt dan de eerste 2 woonlagen.  


Heb je geen wifiversterkers van kpn of een ander systeem??


@leonD Misschien is dit ook nog interessant voor je: Giga Bridge Telefoonset | devolo

Piet.


Eigenlijk is het heel simpel @leonD  Je hebt naar iedere etage een kabel als ik het goed begrijp. je koopt die van deze wifipunten. Goedkoop en werken perfect. Eén zet je er in de woonkamer naast de tv ontvanger. De kabel die nu in de ontvanger zit stop je in het wifipunt en met een korte kabel sluit je de ontvanger aan op het wifi punt. Etage 2 en drie lijkt me logisch. Nou dan heb je overal perfect wifi!! Oja als je een switch gebruikt waar tv ontvangers op aangesloten zijn dan moet die igmp snooping ondersteunen. Dan heb jij een degelijk niet al te ingewikkeld netwerk!!


Eigenlijk is het heel simpel @leonD  Je hebt naar iedere etage een kabel als ik het goed begrijp. je koopt die van deze wifipunten. Goedkoop en werken perfect. Eén zet je er in de woonkamer naast de tv ontvanger. De kabel die nu in de ontvanger zit stop je in het wifipunt en met een korte kabel sluit je de ontvanger aan op het wifi punt. Etage 2 en drie lijkt me logisch. Nou dan heb je overal perfect wifi!! Oja als je een switch gebruikt waar tv ontvangers op aangesloten zijn dan moet die igmp snooping ondersteunen. Dan heb jij een degelijk niet al te ingewikkeld netwerk!!

Zo'n soort versterkers of uitbreidingspunten had ik al. Dat is geen mesh en werkt daardoor met laptops niet prettig. 

 

Ik wil gewoon een beter modem met Mesh en had verwacht dat je dat wel kreeg als je het zwaarste glasvezelabonnement hebt en zo'n 90 euro per maand afdraagt aan KPN. Maar nu ik geen modern modem van KPN krijg ga ik het zelf aanschaffen en dan flikker ik het V10 modem de deur uit. Dan heb ik betere wifi en als het dan niet toereikend is in het hele huis dan koop ik een mesh accespoint erbij. Ik ga geen geld meer investeren in achterhaalde techniek zoals die wifipunten van kpn. En daarom ben ik benieuwd wat anderen aanschaffen als ze zelf een goed modem kopen. De fritzbox heb je diverse types van en bij Asus zit ik te denken aan bijvoorbeeld de Asus RT-AX88U ofzo en dan met een mesh accespoint erbij. 


Eigenlijk is het heel simpel @leonD  Je hebt naar iedere etage een kabel als ik het goed begrijp. je koopt die van deze wifipunten.

Zo'n soort versterkers of uitbreidingspunten had ik al. Dat is geen mesh en werkt daardoor met laptops niet prettig. 

De laptop heeft niets met mesh te maken. Mesh werkt tussen de wifi punten. Niet naar de aangesloten apparaten. 

Volgens de definitie van KPN houd mesh in dat als u de naam en wachtwoord van het WiFi netwerk wijzigt, dat dit dan automatisch doorgevoerd word op alle punten. Ook maakt uw mobiel of laptop automatisch verbinding met het WiFi punt wat het dichste bij is als u door het huis loopt. Dat is mesh volgens KPN. En dat ondersteunen deze WiFi punten zeker wel.

Als de Experia WiFi's niet aan uw wensen voldoen, dan heeft u ook helemaal niets aan de KPN Box denk ik.


als je een wifi dekkingsprobleem probeert op te lossen kun je ofwel de kpn route volgen met extra wifi punten ofwel je zet wifi (en dhcp) uit op de experia en gaat daarachter een volledig eigen wifi mesh netwerk aanleggen. Ik heb dat laatste gedaan met het Netgear Orbi (mesh) systeem  en dat werkt perfect. 


Eh, superwifi van kpn is een mooie mesh-oplossing....


Hier ook  een V10 modem met daaraan een tp-link mesch systeem gekoppeld

Een ander modem is echt niet nodig, heb het modem in de meterkast staan, 2 mesch apparaten op de 1e verdieping en eentje in de woonkamer, kan t van de tuin. Overal goede Wifi