Skip to main content
Vraag

Welk type FRITZ!Box is geschikt voor KPN Glasvezel?

• 12 maart 2025
  • 13 reacties
  • 152 keer bekeken

Hoi,

Ik had de 7530 RK gekocht, maar die werkt niet met kpn glasvezel hier helaas.

Is daar wat aan te doen. Welke moet ik anders hebben?

13 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8151 reacties
  • 12 maart 2025

Beste ​@Jean Cremers even hier kijken:

https://fritzshop.nl/

De 7530 heb je waarschijnlijk gebruik gekocht, want deze is al lang geleden opgevolgd voor een nieuwer type, ook alleen geschikt voor xDSL en niet voor glas, vandaar mijn link

PeterG
Superuser
  • 60890 reacties
  • 12 maart 2025

Die is uit 2018 dus best oud. Ben met JanD eens; alleen DSL. Want “wan” = RJ11 poort…. Volgens Tweakers. Het plaatje geeft ook alleen (V)DSL aan.

Dicksooo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 141 reacties
  • 12 maart 2025

Dag ​@Jean Cremers als het goed is dan zou je LAN 1 als WAN moeten kunnen gebruiken.

Ik denk eerder dat het probleem verouderde firmware op jouw Fritz!Box 7530 is, je kan op de site  https://download.avm.de/fritzbox/ de nieuwste firmware downloaden, voor de 7530 is dat de laatste OS versie 8.02, ik weet zeker dat het daarmee gaat lukken!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14717 reacties
  • 14 maart 2025

Hi ​@Jean Cremers,

Hebben de tips van ​@Dicksooo nog wat opgeleverd en is het aansluiten gelukt? 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 746 reacties
  • 14 maart 2025

Zolang een FRITZ!Box apparaat een echte “WAN”-poort heeft, kun je die op glasvezel aansluiten via de FTU of ONT. Maar voor zover ik het kan bekijken heeft een FRITZ!Box 7530 géén WAN-poort en kun je hem daarom niet op glasvezel aansluiten…...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3379 reacties
  • 14 maart 2025
gensnet schreef:

Maar voor zover ik het kan bekijken heeft een FRITZ!Box 7530 géén WAN-poort en kun je hem daarom niet op glasvezel aansluiten…...

Dat is fout. Een LAN poort (bij voorkeur LAN1) kan gebruikt worden als WAN bij glasvezel

https://nl.fritz.com/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7530/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren/

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 746 reacties
  • 14 maart 2025
TDN schreef:
gensnet schreef:

Maar voor zover ik het kan bekijken heeft een FRITZ!Box 7530 géén WAN-poort en kun je hem daarom niet op glasvezel aansluiten…...

Dat is fout. Een LAN poort (bij voorkeur LAN1) kan gebruikt worden als WAN bij glasvezel

https://nl.fritz.com/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7530/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren/

Zal wel een grote "klier” zijn, maar dit staat echt niet in de gegeven link. Natuurlijk is dit het proberen waard maar je moet dan niet teleurgesteld zijn dat het niet werkt via de LAN1-poort of andere LAN-poorten. Ook wel een beetje logisch, omdat in 2018 er nog bijna geen glasvezel was.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 348 reacties
  • 14 maart 2025

toch staat het wel degelijk in de link die ​@TDN geeft:

en ook op de Product vergelijking staat het netjes aangegeven:

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 746 reacties
  • 14 maart 2025
joey92 schreef:

toch staat het wel degelijk in de link die ​@TDN geeft:

Waar zie jij de FRITZ!Box 7530 staan? Bovenstaande FRITZ!Boxen kun je op de FTU of ONT via de WAN-poort èn rechtstreeks op glasvezel aansluiten. Maar dat is de vraag niet om een FRITZ!Box 7530 rechtstreeks aan te kunnen sluiten op glasvezel maar via de FTU of ONT en dat is dus NIET mogelijk omdat dit een DSL-modem is en dus niet geschikt is voor glasvezel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3379 reacties
  • 14 maart 2025
gensnet schreef:
joey92 schreef:

Waar zie jij de FRITZ!Box 7530 staan?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 746 reacties
  • 14 maart 2025
TDN schreef:
gensnet schreef:
joey92 schreef:

Waar zie jij de FRITZ!Box 7530 staan?

Je bent een mooie floeper. In een eerder bericht van je stond een andere product vergelijking. Dus zonder de FRITZ!Box 7530. Ik verwonder me erover dat je het apparaat op glasvezel kunt aansluiten omdat in die tijd dat de FRITZ!Box 7530 verkocht werd er bijna nog geen glasvezel was. ‘t Zal dan wel behelpen zijn met zo'n apparaat.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3379 reacties
  • 14 maart 2025
gensnet schreef:

Je bent een mooie floeper.

Ik moet echt zoeken om te vinden wat dat betekent, en dat vind ik niet netjes

floeper: mannelijk geslachtsdeel

gensnet schreef:

In een eerder bericht van je stond een andere product vergelijking. 

Het was een bericht van ​@joey92 en niet van me. Als AVM in zijn knowledge-base van 7530 zelfs over aansluitingsmogelijkheid aan glasvezel schrijft, en je nog steeds spreek van de tijd waar nog geen glasvezel was, dan weet je natuurlijk beter dan de hersteller. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 746 reacties
  • 14 maart 2025
TDN schreef:
gensnet schreef:

Je bent een mooie floeper.

Ik moet echt zoeken om te vinden wat dat betekent, en dat vind ik niet netjes

floeper: mannelijk geslachtsdeel

gensnet schreef:

In een eerder bericht van je stond een andere product vergelijking. 

Het was een bericht van ​@joey92 en niet van me. Als AVM in zijn knowledge-base van 7530 zelfs over aansluitingsmogelijkheid aan glasvezel schrijft, en je nog steeds spreek van de tijd waar nog geen glasvezel was, dan weet je natuurlijk beter dan de hersteller. 

Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt van floeper maar a. is het zo niet bedoeld en b. waar heb je die informatie vandaan?

Wat is de betekenis van floeper?

Woordenboek van Populair Taalgebruik

Woordenboek van Populair Taalgebruik

Marc De Coster (2020-2024)

floeper

1) (begin 20e eeuw) (Ned-Indië, sold.) (pej.) kerel, vent. • Hadden ze die floepers nou, of hadden ze ze niet? (Jan Schilt: Soldaatje spelen onder de smaragden gordel. 1969) • ... die floepers van Soekarno zijn een paar keer .... etc. etc. (Bouke B. Jagt: De Muskietenoorlog. 1976) (p. 19 + p. 117) 2) (1982) (sch.) manne...

Scheldwoordenboek

Scheldwoordenboek

Marc de Coster (2007)

floeper

(soldatentaal, Ned.-Indië) pejoratieve term voor kerel, vent. Hadden ze die floepers nou, of hadden ze ze niet? (Jan Schilt, Soldaatje spelen onder de smaragden gordel, 1969) ... die floepers van Soekarno zijn een paar keer... etc. etc. (Bouke B. Jagt, De Muskietenoorlog, 1976)

> dan weet je natuurlijk beter dan de hersteller. 

En dat doe ik dus ook vaak beter weten dan de fabrikant. Ik heb namelijk regelmatig contact met AVM en weet daardoor hoe ze daar “tikken”. Zal ik je eens een “geheimpje” verklappen van de fabrikant (AVM). Er is op 24 februari 2023 de FRITZ!Box 5690 xgs “aangekondigd” op een computerbeurs in Barcelona en AVM heeft dat apparaat op die beurs laten zien zodat mensen er niet aan hoeven twijfelen dat dit apparaat ook daadwerkelijk bestaat. We zijn nu ruim twee jaar (nu 15 maart 2025) verder. Je hoort nu niets van het apparaat; geen testen; niet wanneer die ooit te koop zal zijn en nog meer van die dingen die mij achterdochtig maken. Het apparaat is een echt fantoom. Zelfs de maker AVM weet niet wanneer dit apparaat ooit te koop zal zijn en dan vraag ik je. Ze promoten nu alleen maar de FRITZ!Box 5690 pro en de FRITZ!Box 5690 xgs bestaat gewoon niet.

Mocht ooit de FRITZ!Box 5690 xgs toch op de markt komen, is die dan al sterk verouderd zo dat de FRITZ!Box 5690 pro dat ook al is. Dat apparaat heeft wifi 7 en wie heeft al apparaten met wifi 7? Nog bijna geen mens…….

Reageer