Skip to main content
Vraag

Welke FRITZ!Box is geschikt voor glasvezel en tv? kpn.com is niet duidelijk

• August 2, 2026
  • 12 reacties
  • 188 keer bekeken

Ik overweg zelf de fritzbox te kopen ipv te huren.

Wat is de exacte naam van de fritzbox die geschikt is voor glasvezle + tv. Dus met alle relevante typeaanduidingen en niet alleen het nummer 7590…

Dank.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Ik heb dat eens voor de gein opgevraagd bij Fritzshop en die gaven volgend antwoord:

Dank voor uw bericht. In uw situatie is de Experiabox van de KPN te vervangen voor een FRITZ!Box 4690 die met een netwerkkabel wordt verbonden op de TY01-mediaconvertor (kastje wat het glasvezelsignaal omzet naar een signaal over de netwerkkabel): https://fritzshop.nl/fritzbox/12134-fritzbox-4690-wifi-router.html

Maar of het klopt?

• Auteur
  • Topper
  • August 2, 2026

Dit is wat ik bedoel. Dit is een nieuw type. KPN heeft het nig steeds over 7590 met een link naar website die ze niet meer levert. 

KPN: vermeld svp de volledige specificaties of vermeld helemaal niks. Dat halve gedoe vind ik eerlijk gezegd knap prut.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Zelf ben ik in december overgegaan naar glas en heb een FritzBox 4050 via de WAN poort op het glasvezelkastje (Nokia) aangesloten. Dit is nl. een router, waardoor je het ‘modem’ gedeelte niet meer nodig hebt. Voor de dekking uit te breiden heb ik een setje van drie 1200AX V2 in mesh geschakeld staan. Dit werkt als een zonnetje. Met een 1 Gbit/s zeer dik tevreden. 

• Auteur
  • Topper
  • August 2, 2026

Ik moet er zeker van zijn dat niet alleen internet maar ook tv+ werkt met Fritzbox zoals nu met Box12. 

Dus: mijn vraag blijft nog even staan...

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 2, 2026

Vanaf december 2025 beschik ik over de FB 4690. Internet en tv+ werkt hier prima op. Ben zeer tevreden over de FB!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

De TV+ box werkt ook perfect op de FB4050! Hier aangesloten op een TP-Link switch die IGMP snooping aan kan.

• Auteur
  • Topper
  • August 2, 2026

OK.. het zal dan een FB 4690 of FB 4650 worden denk ik, maar nu moet ik nog zeker weten dan mijn glasvezelmodem geen problemen oplevert. Die is afgelopen mei geplaatst en ziet zo uit:

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Het uiteinde van de gele netwerk kabel in de WAN poort steken van de Fritz en via de wizard internetverbinding instellen, met de optie ‘KPN’. ’t Wijst zichzelf. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 2, 2026

Er is nu ook een Fritz!Box 4630, deze zit qua specificaties tussen de Fritz!Box 4690 en de Fritz!Box 4050 in en heeft bijna net zo’n laag energieverbruik als een Fritz!Box 4050:

Deze heeft zoals je ziet een 2,5 Gigabit WAN (welke ook als LAN in te stellen is), een 2,5 Gigabit LAN en twee Gigabit LAN’s, 1 USB 3 aansluiting en zoals men beweert WiFi 7.

• Auteur
  • Topper
  • August 3, 2026

Nog een laatste vraag. Ik zie dat er bij sommige verkopers ‘internationale versie’ aan het type is toegevoegd. Dan is er dus ook een type in omloop die dat niet is.

Is dit van belang? Moet je als KPN gebruiker dan juist niet of juist wel de internationale versie van de 4690 hebben?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Ja. Ik zou de internationale zeker aanraden. AVM heeft ook specifieke apparatuur/software voor de Duitse markt. Al weet ik niet of dit nog behoorlijk speelt. Ik meen eens gezien te hebben dat een softwareupdate voor de Duitse systemen dezelfde checksum hadden als de internationale. 

Het aanbod van de AVM-producten in Duitsland is overigens aanzienlijk groter. Een paar jaar geleden zag ik bij de Duitse Saturn een heel flink winkelschap vol met alles van AVM wat je maar kan bedenken.  In Nederland is alles maar vrij beperkt te vinden. 😋

• Auteur
  • Topper
  • August 3, 2026

Mijn vragen zijn beantwoord. Ik kan verder.

Bedankt!