Skip to main content
Beantwoord

Welke Fritzbox levert KPN tegenwoordig?

• April 27, 2026
  • 6 reacties
  • 221 keer bekeken

Is dat nog steeds de 7590?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@A. Zoutman ,

Jazeker, de 7590 AX of de 7583

https://www.kpn.com/internet/fritzbox?page=1

Modem 7590

Met de FRITZ!Box 7590 AX sluit je alles goed aan. Je internet is supersnel via glasvezel of VDSL. Met de app regel jij zelf makkelijk alles rond je FRITZ!Box.

Modem 7583

Razendsnel internet via glasvezel of VDSL-bonding. Laat je internet alle hoeken van de kamer zien via Mesh en voer tot 4 telefoongesprekken tegelijk.

Meer informatie over deze twee modems staat hier:

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 27, 2026

Hallo ​@A. Zoutman ,

Modem 7590

Met de FRITZ!Box 7590 AX sluit je alles goed aan. Je internet is supersnel via glasvezel of VDSL. Met de app regel jij zelf makkelijk alles rond je FRITZ!Box.

Modem 7583

Razendsnel internet via glasvezel of VDSL-bonding. Laat je internet alle hoeken van de kamer zien via Mesh en voer tot 4 telefoongesprekken tegelijk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Dank ​@Noordzee, ik zal eens kijken. Ik zie dat er ook een 7690 en 5690 is. Ik heb nu steeds wat problemen met de box12 en denk er over om die te vervangen.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • May 18, 2026

Dank ​@Noordzee, ik zal eens kijken. Ik zie dat er ook een 7690 en 5690 is. Ik heb nu steeds wat problemen met de box12 en denk er over om die te vervangen.

Voor een 4 G abonnement zou KPN eigenlijk een FRITZBOX 7690 (max 2.5G ) of de lang beloofde FRITZBOX 5590 ( WIFI 6 en 4x - G LAN poorten) maar de FRITZBOX 4690 past met zijn 10G WAN en 1x 10G LAN en WIFI 7 beter in het KPN verhaal. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 5, 2026

Is dat nog steeds de 7590?

Hallo ​@A. Zoutman ,

Modem 7590

Modem 7583

Informatie is erg tegenstrijdig. Een vriend heeft van xs4all destijds een FRITZ!Box 7583 gekregen en toen hij een storing met de telefoon had, heeft hij de kpn gebeld en die zei dat de FRIT!Box 7583 "sterk” verouderd is en niet geschikt is voor glasvezel. Hij heeft echter de FRITZ!Box 7583 al enige tijd probleemloos op glasvezel aangesloten tot twee maanden hij plotsklaps problemen kreeg met de telefoon. Gek genoeg had hij met internet geen problemen. Dat de FRITZ!Box 7583 niet geschikt zou zijn voor glasvezel is vanzelf grote onzin. Bijna elke router met een WAN of LAN-poort kun je via de ont op glasvezel aansluiten. Ook een FRITZ!Box 7590 AX is geen echt glasvezel router. 

Er zijn nu nog maar drie FRITZ!Boxen die “echte” (dus rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten) glasvezel routers zijn: FRITZ!Box 5530 fiber, FRITZ!Box 5590 fiber en FRITZ!Box 5690 XGS.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • June 5, 2026

FRITZ!Box 5690 XGS. zou dan te verkiezen zijn. Heeft Wifi 7.

Maar KPN belooft al bijna een Jaar de 5590 en die komt ook niet.

zit nu op een maand abonnement, en wil graag langer afsluiten, maar eerst een nieuwe modem, anders weet ik het wel. wil hem graag testen voor KPN wat dat was het euvel dat hij niet aangeboden kon worden. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • June 5, 2026

FRITZ!Box 5690 XGS. zou dan te verkiezen zijn. Heeft Wifi 7.

Maar KPN belooft al bijna een Jaar de 5590 en die komt ook niet.

zit nu op een maand abonnement, en wil graag langer afsluiten, maar eerst een nieuwe modem, anders weet ik het wel. wil hem graag testen voor KPN wat dat was het euvel dat hij niet aangeboden kon worden. 

De FRITZ!Box 5590 fiber is nu bij diverse webwinkels volop te koop. Ik heb destijds (2022) die router gekocht voor niet teveel geld in Duitsland. Dit jaar heb ik zelfs een vriend een FRITZ!Box 5590 fiber gegeven. Prima apparaat. Even op internet rondkijken voor een mooie prijs is verstandig en kan je veel geld besparen.

Als je wacht tot de kpn de FRITZ!Box 5590 fiber in hun assortiment gaat opnemen kun je wachten tot je een “ons” weegt; met andere woorden is het apparaat sterk verouderd en dus dan niet meer bij de tijd.

Maar de FRITZ!Box 5590 fiber heeft nog geen wifi7 maar is wel een "echt" glasvezel router die je rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten mocht je die ambitie hebben. Maar zolang er nog maar weinig apparaten zijn die wifi7 gebruiken kun je prima met de FRITZ!Box 5590 fiber uit de voeten.

De FRITZ!Box 5690 XGS heeft weliswaar wifi7 maar is geen aanrader om aan te schaffen. Ik ben namelijk al meer dan twee maanden met de maker bezig om een rode foutcode die het apparaat bij het instellen geeft. Volgende week gaat de FRITZ!Box 5690 XGS retour naar de maker dat die gaan uitzoeken/controleren waar die rode foutcode vandaan komt.

Er zijn erg veel FRITZ!Boxen te koop. Huren doe ik bij voorkeur niet omdat je bij huren de verkoopprijs na een aantal jaren dik en dubbel hebt betaald en dan nog steeds een sterk verouderd apparaat hebt dat je dan duur betaald heb. Ondersteuning is ook een wassen neus is mijn ervaring. Wanneer je het apparaat koopt en het gaat na een aantal jaren stuk (weinig kans met een FRITZ!Box!), koop je gewoon weer een nieuw apparaat en zit dan niet meer te klooien met een sterk verouderd apparaat. Het hangt gewoon af wat je met een FRITZ!Box wilt doen. Gebruik je die voor internet en ip-telefonie en ip-tv kun je ook prima het provider router gebruiken. Dáár heb je geen FRITZ!Box voor nodig…….

Pas als je dingen wilt doen zoals een eigen server draaien gaat dat met een FRITZ!Box veel makkelijker dan met de provider router en zo zijn er nog meer dingen die met een FRITZ!Box veel makkelijker gaan dan met de provider router. Ik gebruik ook niet alles wat het apparaat allemaal kan.

Ik gebruik al sinds 2020 een eigen modem met vdsl en router met glasvezel (2022) en ben daar heel tevreden mee.