Skip to main content

Hallo,

Om meer mogelijkheden te hebben om mijn pubers  te bescherming wil ik naar een Fitzbox (naast de betere wifi etc.).

Het is natuurlijk onzin om dan er de glasvezelconverter in de meterkast tussen te laten zitten aangezien de Fritzbox rechtstreeks hierop aangesloten kan worden bij kpn (minder stroomverbruik en directe signaalomzetting). Als bijlage twee foto's van het connectiepunt in mijn meterkast (heet dat bij glasvezel ook ISRA?). Welke versie heb ik? PON of AON en heb ik een verloopkabel (FTA set etc.) nodig en welke dan om het aan te sluiten?

Alvast bedankt!

Thom Fransen

Eh, waar is de afdekkap voor die rechterkant gebleven???? Die mag er helemaal niet af. Alleen door een monteur. Het kwetsbare glasvezeldraad is zo blootgesteld. De onderste foto doet niet ter zake voor aansluiten van een Fritzbox. De NT (links op de bovenste foto) wel. De utp aansluiting waar nu de grijze kabel inzit met de RJ45 plug.

Op de linkerkant kun je op de utp aansluiting gewoon een Fritzbox aansluiten. 

Je kunt zelfs de kabel uit de WAN van de Experiabox / box12 halen en in de WAN van de Fritzbox stoppen.

Feitelijk Fritzbox naar keuze bij koop. KPN verhuurt alleen de Fritzbox 7590.


Hoi @thomfr .  Bij mijn weten heb je ook nog een losse module nodig bij een Fritzbox.  Die hetzelfde doet als onze NT. 

Ik geloof niet dat er een Fritzbox te krijgen is waar dit standaard in zit maar moet ook bekennen dat het niet mijn vakgebied is. Of dat onder de streep nou echt veel voordelen oplevert weet ik ook niet. Ik snap wel dat je het liefst daar één apparaat hebt staan die alles regelt. En dat is mogelijk. 

@wjb  heeft hier vast nog wel zinvolle aanvullingen op. 


En wjb adviseert dan toch om de standaard glaskast te laten zitten en een netwerkkabel op de router aan te sluiten @thomfr , daar ken ik hem lang genoeg voor.

 


Dit is een AON aansluiting en dus zou de bij de FRITZ!Box geleverde SFP module voor AON aansluitingen moeten werken.

Wel zou je dan eigenlijk de FTU (Fiber Termination Unit) moeten laten vervangen.

Persoonlijk zou ik die NTU gewoon laten zitten en bijvoorbeeld een FRITZ!Box 4060 aanschaffen.


Ik schreef het toch😎


Hallo,

Bedankt voor de reacties. Ben voor de simpele weg gegaan en heb een 7590AX gekocht en simpel via de lan aangesloten.

Vanwege een wat oudere firmware versie op de Fritzbox even aan het klooien geweest (na een update werkte de installatie prima).

Resultaat bereikt. Wifi dekking vele malen beter, veel hogere snelheid en Dect via Fritzbox is ook handig.

Mij binnenkort maar eens in Vpn etc. verdiepen.

 

Thom


gemakkelijkPeterG schrijft: Eh, waar is de afdekkap voor die rechterkant gebleven???? Die mag er helemaal niet af.

Van wie niet? Is dit niet voor politie agent spelen? Mensen zeggen wat ze wel en niet mogen doen?

Alleen door een monteur. Het kwetsbare glasvezeldraad is zo blootgesteld.

Nee helemaal niet de glasvezeldraad bloodgesteld. Voor zover ik het kan zien zit de glasvezeldraad goed beschermd door een doorzichtig plastic.

Wanneer je zo een FTU (met XGS-PON) gebruikt, zit inderdaad de glasvezeldraad niet goed beschermd, maar het loopt dan nog niet zo'n vaart met “beschadigingen". Dat is dus erg overdreven.

Pas wanneer je de FRITZ!Box rechtstreeks op glasvezel wilt aansluiten komt daar nog wel wat meer bij kijken. Maar de gemakkelijkste manier is en blijft nog altijd via de LAN-aansluiting van de NT en/of NTU.