Skip to main content

Is er ergens een lijstje beschikbaar van welke poorten / protocollen / destinations er PRECIES naar het WAN moeten worden opengesteld om Wifibellen / VoWifi mogelijk te maken? Ik heb al het volgende gevonden:

500 UDP (IPsec)

4500 UDP (IPsec)

en deze server destination:

epdg.epc.mnc008.mcc204.pub.3gppnetwork.org

Maar als ik dit in de firewall openzet, werkt het nog steeds niet. Wel als ik alles opengooi richting het Internet, maar een klant van mij wil uitsluitend datgene openstellen wat voor VoWiFi noodzakelijk is.

Is er ergens een overzicht beschikbaar, of houdt KPN dit soort info weer liever voor zichzelf...

Je mobiel ondersteunt VoWifi wel of niet, ik weet niet wat dat met een modem te maken heeft, omdat je in de rubriek modems je vraag stelt. Binnen een modem is zoiets ook niet in te stellen en ook niet zinvol.

 

 


VoWifi vereist geen port forwardings. De enige vereisten zijn dat de provider het moet ondersteunen, de telefoon het moet kunnen en dat er een bestaande verbinding is via wifi. De rest gaat vanzelf.


Jammer dat hier nooit antwoord op is gekomen. De OP vraagt welke poorten er naar het internet open gesteld dienen te worden en vervolgens vind iemand het antwoord met iets over portforwarding het beste. Port forwarding en poorten openstellen zijn twee verschillende dingen.

Dus ik stel de vraag nog maar eens: Welke poorten (UDP/TCP) dienen er toegestaan te worden op een voor de rest dichtgetimmerd (en dus veiliger) WiFi netwerk naar buiten toe?

Ik ben gaan spelen met de firewall configuratie en de poorten UDP 500 (IKE Exchange) en UDP 4500 (IKE Traversal) opengezet. Voor KPN en T-Mobile abonnees werkt het in ieder geval.

Gr, Marcel