Skip to main content

 

Beste mensen, 

 

Ik heb een vraag over portforwarding van de Experiabox v10a.

Ik heb een luchtvaartontvangertje bedraad aan mijn thuisnetwerk gekoppeld. Hiermee ontvang ik zgn ADS-B signalen van vliegtuigen en geef die als 'grondstation’ door naar de app 'Planefinder. Ik probeer al een poosje om dit ook buiten mijn netwerk te kunnen bekijken, maar het loopt telkens op niets uit. Ook de KPN Helpdesk kon niets voor me betekenen en verwees mij naar dit forum. Ik ga hier vertellen hoe het erbij staat:

Planefinder zegt dat de ontvanger de TCP-poort 80 gebruikt

Het apparaat staat in het overzicht van aangesloten apparaten met een IP-adres. Ik heb dit bij Netwerk > LAN > LAN DHCP vastgezet zodat het niet meer kan veranderen.

Bij Netwerk > NAT > Poort mapping heb ik een regel toegevoegd met daarin het IP-adres van het apparaat, Bij protocol TCP, bij privepoort 80 - 80 en bij publieke poort 40100 - 40100. 

Netwerk > UPnP staat NIET aangevinkt.

IPv6 staat op Automatisch.

 

Als ik buiten mijn netwerk, dus bv met mijn iPhone op 4G het IP-adres intoets, krijg ik een foutmelding. Op mijn werk krijg ik een soortgelijke foutmelding. 

 

Ik zou het bijzonder waarderen als iemand hier mij uit de brand zou kunnen helpen en mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik dat graag.

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

MVG Eric van den Bosch

Hallo @Eric van den Bosch ik gebruik https://www.flightradar24.com/52.52,13.39/4

en heb niks met modeminstellingen van doen.

Planefinder werkt bij mij ook gewoon zonder instellingen.

 

ik heb een grondstation van Planefinder. Da’s heel wat anders.

 


Intern kon je er toch bij? Dus wat zou Norton op je eigen werk-pc er mee te maken hebben?

Deze instellingen zien er goed uit. Ga even na of 192.168.2.79 inderdaad het interne IP-adres is van je servertje.


Arien, ik waardeer je hulp maar ben een leek. Waar kan ik dat nagaan ? Wat bedoel je met servertje precies? 


Intern kon je er toch bij? Dus wat zou Norton op je eigen werk-pc er mee te maken hebben?

Deze instellingen zien er goed uit. Ga even na of 192.168.2.79 inderdaad het interne IP-adres is van je servertje.

 

Foutje van mij. Wist niet dat het apparaat ook een firewall zou kunnen hebben. Ik ben dus niet bekend op dit gebied, dus wat bedoel je met ‘Ga even na of 92.168.2.79 inderdaad het interne IP-adres is van je servertje’? Waar kan ik dat vinden? In het modem?


Intern kon je er toch bij? Dus wat zou Norton op je eigen werk-pc er mee te maken hebben?

Deze instellingen zien er goed uit. Ga even na of 192.168.2.79 inderdaad het interne IP-adres is van je servertje.

 

 


Intern kon je er toch bij? Dus wat zou Norton op je eigen werk-pc er mee te maken hebben?

Deze instellingen zien er goed uit. Ga even na of 192.168.2.79 inderdaad het interne IP-adres is van je servertje.

 

Waar kan ik dat checken?

 


Even kijken op die server die alle vliegbewegingen registeert. Er is vast wel een mogelijkheid in de gebruiksinterface of via een commando.

Waar vond je dat IP dan, gezien het al in je portforwarding regels stond?

Ik heb meer het idee dat er in jouw flight-server een optie aanstaat die verkeer vanaf buitenaf niet toestaat. 


Die ontvanger van Planefinder maakte zelf dat IP-adres aan. Ik heb 'm daarna vastgezet.


Hallo Eric,

Als je naar https://planefinder.net/ gaat en inlogt krijg je dan ook je eigen data niet te zien?

Ik ga er wel van uit dat je een account gemaakt hebt. 


Welke versie heb je van Plane Finder? Linux of Windows?


Het is geen software, maar hardware. Dit is het kastje, dat bedraad aan de router zit met een ontvangst- en GPS-antenne. Ik heb Windows-11 en kan binnen mijn netwerk via dat IP adres naar de ontvangst kijken, maar helaas dus niet daarbuiten..

 

 


Hallo Eric,

Als je naar https://planefinder.net/ gaat en inlogt krijg je dan ook je eigen data niet te zien?

Ik ga er wel van uit dat je een account gemaakt hebt. 

Jawel Hansie, Ik heb een account en zie van alles, maar niet de live plots van de vliegtuigen..

https://planefinder.net/coverage/receiver/231768


Het is geen software, maar hardware. Dit is het kastje, dat bedraad aan de router zit met een ontvangst- en GPS-antenne. Ik heb Windows-11 en kan binnen mijn netwerk via dat IP adres naar de ontvangst kijken, maar helaas dus niet daarbuiten..

 

 

Dan zal er denk ik een firewall daarop aanstaan. Controleer dat eens. Check de handleiding.


Het is geen software, maar hardware. Dit is het kastje, dat bedraad aan de router zit met een ontvangst- en GPS-antenne. Ik heb Windows-11 en kan binnen mijn netwerk via dat IP adres naar de ontvangst kijken, maar helaas dus niet daarbuiten..

 

 

Dan zal er denk ik een firewall daarop aanstaan. Controleer dat eens. Check de handleiding.

Ik heb er geen handleiding bij gekregen. Ik ga het eens navragen bij Planefinder. Je hoort nog van me..


Heeft dat ding geen web-based configuratiepaneel, ofzo?


Heeft dat ding geen web-based configuratiepaneel, ofzo?

Ik heb in een mail naar Planefinder om meer info gevraagd. Maar mijn gevoel zegt een bugje in de Experiabox v10a.. Wordt vervolgd zodra ik meer weet van Planefiner.

 


Eric, ik heb al jaren een FlightRadar ontvanger. Nu kan ik in een browser een filter (Radar ID) instellen wat dan een live plot weergeeft.

Heb je al bij de filtermogelijkheden gekeken of dat misschien bij PlaneFinder ook mogelijk is?


Die ontvanger van Planefinder maakte zelf dat IP-adres aan. Ik heb 'm daarna vastgezet.

Hoe heeft u hem vast gezet? Heeft u vastgezet in de Experiabox? 

In de webinterface van Planefinder kunt u hem beter op dhcp laten staan. 


Beste mensen, mag ik proberen wat ruis uit de discussie te halen?

Platgeslagen is de vraag van @Eric van den Bosch  het volgende:

Eric heeft een servertjes in zijn netwerk draaien en die draait op poort 80.
Wat deze service is heeft hij al uitgelegd, maar dat doet inhoudelijk eigenlijk verder niet ter zake.
@Eric van den Bosch wil poort 80 van zijn publieke IP doorsturen middels een portforward naar een intern IP adres waar dit servertje draait. De server werkt in zijn interne netwerk verder goed.

Naar ik heb begrepen heeft @Eric van den Bosch een glasvezelaansluiting van KPN met standaard een IPV6 adres. Ja hij lijkt ook een IPV4 adres te hebben, maar dat blijkt niet zo uit het modem. Het heeft er alle schijn van dat alles bij @Eric van den Bosch gebaseerd is op IPV6 en de vertaling naar IPV4 “elders” lijkt plaats te vinden. Dit omdat het erop lijkt dat geen enkele portforwarding, die in het modem is ingesteld, ook maar iets lijkt op publieke IPV4? Als dit zo is, dan zoekt hij (zoeken wij) mogelijk in de verkeerde hoek?

Vragen zijn eigenlijk:

- klopt het dat de glasvezelaansluiting van KPN altijd en alleen maar IPV6 is?
- Zo ja, is het uberhaupt mogelijk IPV6 in de wilgen te hangen en gewoon een ‘normaal’ publiek IPV4 adres te krijgen waarop op een gebruikelijke manier portforwardings kunnen worden ingesteld?

- Tot slot: zijn er meer mensen die problemen hebben gehad met KPN Glasvezel met IPV6 en portforwarding, en wat was de geboden oplossing?

Martin (een goede vriend van Eric)


Klopt het dat de glasvezelaansluiting van KPN altijd en alleen maar IPV6 is?

Nee, elke aansluiting heeft IPv4.


Klopt het dat de glasvezelaansluiting van KPN altijd en alleen maar IPV6 is?

Nee, elke aansluiting heeft IPv4.

Dank @wjb WJB, dan zullen we even verder in het modem moeten duiken.


als je op het kpn forum zoekt op poort 80 forwarding en experia's, kom je nogal wat gedoe tegen. Geen idee of dat hier speelt, maar er is al vaker over geschreven. 

Verder zou ook nog een tip kunnen zijn of dat apparaatje wel ip adressen accepteert buiten zijn eigen subnet, je komt immers met een publiek adres binnen. 

Verder staat mij ook bij dat het openzetten van poort 80 het minst slimme is wat je kunt doen op je internet facing router. Geen versleuteling, wachtwoorden in klare text over de lijn etc, Verder geen feiten/details, gewoon iets wat ik ooit onthouden heb.


 

Verder staat mij ook bij dat het openzetten van poort 80 het minst slimme is wat je kunt doen op je internet facing router. Geen versleuteling, wachtwoorden in klare text over de lijn etc, Verder geen feiten/details, gewoon iets wat ik ooit onthouden heb.

Je moet gewoon SSL/TLS gebruiken 


Het is geen software, maar hardware. Dit is het kastje, dat bedraad aan de router zit met een ontvangst- en GPS-antenne. Ik heb Windows-11 en kan binnen mijn netwerk via dat IP adres naar de ontvangst kijken, maar helaas dus niet daarbuiten..

 

 

Dan zal er denk ik een firewall daarop aanstaan. Controleer dat eens. Check de handleiding.

Ik heb er geen handleiding bij gekregen. Ik ga het eens navragen bij Planefinder. Je hoort nog van me..

Planefinder zegt dat er geen firewall op zit en dat ik toch écht bij de instellingen van mijn router moet zijn. Er zit vóór de router nog een kastje waar wsch ook NAT instellingen moeten worden ingesteld. Daar zou Martin nog eens een blik op gaan werken..


Er zit vóór de router nog een kastje waar wsch ook NAT instellingen moeten worden ingesteld. Daar zou Martin nog eens een blik op gaan werken..

Wat is het merk en type van dat kastje?


Heeft u hier al maar gekeken? 

Die ontvanger van Planefinder maakte zelf dat IP-adres aan. Ik heb 'm daarna vastgezet.

Hoe heeft u hem vast gezet? Heeft u vastgezet in de Experiabox? 

In de webinterface van Planefinder kunt u hem beter op dhcp laten staan.