Skip to main content

We kregen begin januari een mail om deel te nemen aan de omruilactie van onze oude Experiabox V9 naar de KNP Box12. Over de 12 had ik gelezen dat deze als SW punt ingezet kan worden. Dan zou ik het SW punt dat nu beneden is aangesloten naar de zolder kunnen verplaatsen want daar is het bereik nog slecht. SW1 hangt op de 1e verdieping. Vandaag kwam de nieuwe apparatuur, niet een KPN Box 12 maar Experiabox V10. Mdw KPN zei aan de telefoon dat deze tegenwoordig ook als SW punt/master functioneren maar ik lees daar verder niets over terug. In tegendeel, de V10 zou zijn wifi net als de V9 verliezen als de SW punten zijn aangesloten. Wat is nu waar?

Hallo @Nelleke72 bij gebruik van KPN-versterkers dient de wifi of de V10 uit te staan, anders verstoren ze elkaar en heb je nog slechtere wifi, wat je dus niet wilt.

M.a.w. De V10 ondersteunt géén mesh.


Hallo @Nelleke72 ,

De V10A wel, de V10 niet. 
 

Experia Box V10A of Box 12 + SuperWifi

Welke “master” wordt hangt af van verschillende interne regels. Heb jij een V10A of een KPN Box 12(software versie: SGEJ10000448 of nieuwer), dan is dit de “master”. Deze 2 modems draaien mee in het meshnetwerk van de SuperWifi's. Als je instellingen wilt veranderen van het wifinetwerk, kun je dus gewoon inloggen in de webinterface van het modem zelf.

 

Experia Box V10 + SuperWifi

Heb je een V10 (of ouder) dan is de “master” degene die bekabeld is aangesloten op het modem. Je kunt ook makkelijk herkennen welke SuperWifi de “master” is. Het is degene die blauw staat te knipperen op het moment dat er een verbinding via de browser of via de KPN Thuis app met de master is gemaakt.

Verbinding maken het masterapparaat is ook simpel. Elke SuperWifi vraagt namelijk automatisch een IP-adres aan het modem en onafhankelijk van met welke SuperWifi je verbinding maakt, sturen ze je automatisch door naar de “master”.

Als je in de Windows netwerkomgeving kijkt is elke SuperWifi als een apart icoon te zien met de standaard naam. Deze standaard naam kan aangepast worden in de SuperWifi (of Thuis app) en dat wordt dan automatisch hier ook zichtbaar. Onder de rechter muisknop (eigenschappen) kunnen allerlei gegevens worden opgevraagd zoals bijvoorbeeld het IP-adres. Dit is eigenlijk niet heel relevant om te weten (om in te loggen) want als je dubbelklikt op één van de iconen van de apparaten kom je automatisch op de “master” uit.

Windows

V10 maakt geen deel uit aan het mesh network waardoor aangesloten punten automatisch het wifi gedeelte van het modem uitschakelt. Te zien aan geen groen lichtje meer bij wifi. Wat de mdw aan de telefoon zegt klopt dus niet.

Trouwens is er ook een verschil tussen een V10 en een V10a die dat wel doet.


We kregen begin januari een mail om deel te nemen aan de omruilactie van onze oude Experiabox V9 naar de KNP Box12. Over de 12 had ik gelezen dat deze als SW punt ingezet kan worden. Dan zou ik het SW punt dat nu beneden is aangesloten naar de zolder kunnen verplaatsen want daar is het bereik nog slecht. SW1 hangt op de 1e verdieping. Vandaag kwam de nieuwe apparatuur, niet een KPN Box 12 maar Experiabox V10. Mdw KPN zei aan de telefoon dat deze tegenwoordig ook als SW punt/master functioneren maar ik lees daar verder niets over terug. In tegendeel, de V10 zou zijn wifi net als de V9 verliezen als de SW punten zijn aangesloten. Wat is nu waar?

Helder en dank. Ik dacht het ook zo gelezen te hebben. Jammer van de verkeerde info vooraf en aan de telefoon. Dan proberen we het toch met 1 SW punt bekabeld bij het nieuwe modem en het 2e op de 1e verdieping.


Ik hoop de 2de ook bekabeld!!!