Skip to main content

Goedemorgen, 

Inmiddels is al geruime tijd de 6GHZ bandbreedte door EU/NL vrigegeven en vroeg ik mij af wanneer de eerste KPN Modem  (en extenders/versterkers/Routers)  komt (of alternatief die op KPN netwerk gebruikt kan/mag worden , zonder bottlenecks etc) die ook Wifi 6E (dus geen Wifi 6) ondersteunt (en hier dan ook gebruik van gemaakt kan worden). 

Uiteraard zijn er nog vele apparaten die geen Wifi 6E ondersteuning hebben maar ook al een aantal wel zoals de Samsung S21 en/of S22 en ook al een aantal Laptops en andere digitale apparatuur. Graag wordt ik z.s.m. geinformeerd als dit gaat plaatsvinden mocht dit nog niet kunnen. Alvast bedankt voor jullie reacties. 

MVG, Ivar

 

@Ivar73 Welkom op het forum. 

Over het uitrollen van een 6 Ghz band of Wifi 6E is binnen KPN nog niets bekend. 

Mocht dit bekend worden dan zal hier op het forum een topic aan gewijd worden. 


Ik wil de Google Nest Wifi Pro aanschaffen, kan je dit gebruiken icm de Experiabox V10 en het Huawei 4G modem?


Ja. Gewoon WiFi uitzetten op de Experiabox. 


Oké dank je 👍


is hier al meer over bekend? dit zou toch met een firmware update geactiveerd moeten kunnen worden op de box 12 en superwifi punten?


is hier al meer over bekend? dit zou toch met een firmware update geactiveerd moeten kunnen worden op de box 12 en superwifi punten?

Hallo @DaveFlash het kan ook wel een hardware-dingetje zijn, dat de KPNBox12 niet in zich heeft en er dus een nieuwe router zou moeten komen.

Is ook heel niet belangrijk, want het merendeel van de consumenten gebruikt wifi 6 ax nog niet eens omdat de devices die men in huis heeft alleen nog met wifi 4 of met wifi 5 kunnen werken.

 


is hier al meer over bekend? dit zou toch met een firmware update geactiveerd moeten kunnen worden op de box 12 en superwifi punten?

Hallo @DaveFlash het kan ook wel een hardware-dingetje zijn, dat de KPNBox12 niet in zich heeft en er dus een nieuwe router zou moeten komen.

Is ook heel niet belangrijk, want het merendeel van de consumenten gebruikt wifi 6 ax nog niet eens omdat de devices die men in huis heeft alleen nog met wifi 4 of met wifi 5 kunnen werken.

 

nee, wifi6e is een uitbreiding op wifi6 en zou dus hardware technische gezien al moeten kunnen werken op wifi6 apparaten, een soft- en firmware update zou voldoende moeten zijn. en ook die laatste bewering slaat mank, veel mensen gebruiken namelijk al onbewust wifi6 op 5ghz, waaronder ik. er zijn inmiddels honderden miljoenen apparaten in omloop met wifi 5, wifi 6 en wifi 6e. de combinatie wifi5&6 (ac + ax) komt grofweg het meeste voor op apparaten van de laatste 5~6 jaar.


Reken er maar niet op dat KPN veel haast maken zal met WiFi 6E. WPA3 hebben ze ook nog steeds niet.


ik vrees idd ook het ergste. en dat is bijzonder jammer. Soms verlang je dan terug naar een, hoewel voormalig dochterbedrijf, onafhankelijk XS4ALL, die bovenop de techniek zit.


wifi6e is een uitbreiding op wifi6 en zou dus hardware technische gezien al moeten kunnen werken op wifi6 apparaten

Dat is volgens mij veel te kort door de bocht. WiFi 6E maakt ook gebruik van de 6 Ghz band terwijl WiFi 6 dat niet doet. Niet alle WiFi chips die WiFi 6 ondersteunen kunnen ook die 6 Ghz band gebruiken en daarmee dus WiFi 6E.

Een Samsung a52s bijvoorbeeld ondersteund wel WiFi 6, maar zal denk ik nooit 6E ondersteunen.

Samsung heeft al verschillende modellen die WiFi 6 ondersteunen. Maar een paar hebben er 6E. En er word nergens gesproken over updates die de WiFi 6 modellen WiFi 6E zullen geven. 


De komende tijd wordt eerst deze update uitgerold:

Hiermee wordt een nieuwe webinterface geïntroduceerd.

Als Wifi 6E al komt, is dat (veel) later. Eerst zijn de v10 en v10A en de wifiversterkers aan de beurt.


De komende tijd wordt eerst deze update uitgerold:

Hiermee wordt een nieuwe webinterface geïntroduceerd .

En daar is KPN voorlopig wel ff zoet mee. Want ook alle versterkers en Experiabox v10 en v10a moeten deze webinterface krijgen.


hmm, interesting, dit ziet er een stuk beter uit dan wat het nu is.


wifi6e is een uitbreiding op wifi6 en zou dus hardware technische gezien al moeten kunnen werken op wifi6 apparaten

Dat is volgens mij veel te kort door de bocht. WiFi 6E maakt ook gebruik van de 6 Ghz band terwijl WiFi 6 dat niet doet. Niet alle WiFi chips die WiFi 6 ondersteunen kunnen ook die 6 Ghz band gebruiken en daarmee dus WiFi 6E.

Een Samsung a52s bijvoorbeeld ondersteund wel WiFi 6, maar zal denk ik nooit 6E ondersteunen.

Samsung heeft al verschillende modellen die WiFi 6 ondersteunen. Maar een paar hebben er 6E. En er word nergens gesproken over updates die de WiFi 6 modellen WiFi 6E zullen geven. 

Dit is correct. Er zijn nieuwe chipsets nodig maar ook andere antennes. Huidige courante apparatuur van KPN heeft enkel antennes voor 2.4Ghz en 5Ghz in huis, veel succes om dat met een firmware-update om te zetten naar 6Ghz.