Skip to main content
Antwoord

WiFi Afscherming (MAC filtering) werkt niet meer Experia Box v12 (V12.C.25.06.06)

• August 27, 2025
  • 16 reacties
  • 218 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik gebruik al jaren MAC filtering en ineens werkt deze niet meer op de V12. Heb modem al volledig gereset naar fabrieksinstellingen maar kan geen apparaten toevoegen of überhaupt iets selecteren in de lijst. Denk dat Modem een update heeft gekregen (draai nu V12.C.25.06.06) en dat de functie in deze versie niet meer werkt. KPN support zegt deze functie (ondanks dat hij ingebouwd is) niet ondersteund wordt en dat dit forum de enige optie is.

Beste antwoord door Erik van KPN

Wat betreft de MAC filtering: in de Box 12 wordt dit probleem veroorzaakt door bugs in de interfacelaag. Wil zeggen dat MAC filtering an sich niet kapot is, alleen de drop down voor het daadwerkelijk selecteren werkt niet. Dit wordt hersteld in de komende versie van de software. Die verwachten we op korte termijn.

16 reacties

• August 27, 2025

Het probleem is bekend. Er wird aan een oplossing gewerkt. Maar het kan nog maanden duren voordat het bij jou weer werkt.

• Topper
  • September 10, 2025

Ik gebruik al jaren MAC filtering en ineens werkt deze niet meer op de V12. Heb modem al volledig gereset naar fabrieksinstellingen maar kan geen apparaten toevoegen of überhaupt iets selecteren in de lijst. Denk dat Modem een update heeft gekregen (draai nu V12.C.25.06.06) en dat de functie in deze versie niet meer werkt. KPN support zegt deze functie (ondanks dat hij ingebouwd is) niet ondersteund wordt en dat dit forum de enige optie is.

Tja Ilse, ik had dit probleem begin dit jaar al in de V10. Heb toen een vervanger gekregen zonder resultaat. Daarna een V12 gekregen die nieuw vanuit de doos wel werkte, totdat ik een default reset nodig had omdat vermoedelijk een update mislukte waardoor de modem elke 90 sec. bleef herstarten (de KPN backup versie werd dus weer geladen). Daarna was het weer over. Opnieuw geen werkende MAC filtering meer dus. Ik vermoed dat KPN dit probleem niet echt serieus neemt. Ik denk dat we met z'n allen meer moeten klagen. Die programmeurs ook tegenwoordig, …., tja nieuwe s/w leverancier?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Ilse-14. Welkom op de community! We hebben een kennisbank artikel over Ouderlijk toezicht instellen (Wifi tijdschema / MAC Filter). Als je de stappen in dit artikel volgt, lukt het dan wel? 

• Topper
  • September 11, 2025

Hi ​@Ilse-14. Welkom op de community! We hebben een kennisbank artikel over Ouderlijk toezicht instellen (Wifi tijdschema / MAC Filter). Als je de stappen in dit artikel volgt, lukt het dan wel? 

Tja, en dat werkt dus niet.

Apparaat is grayed out, dus geen dropdownbox.
MAC adres handmatig toevoegen werkt niet.
Alle apparaten toevoegen werkt niet.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Dank voor je melding! Dat het apparaat grayed out is en je daardoor geen dropdown kunt gebruiken, klinkt inderdaad niet zoals het hoort. Ook dat het handmatig toevoegen van het MAC-adres of via “alle apparaten toevoegen” niet werkt, bevestigt dat dit geen instelling is die je zelf kunt oplossen.

Dit lijkt te liggen aan de software, en dat zal dus moeten worden opgelost met een update. Ik ga dit intern doorgeven zodat de juiste afdeling dit kan oppakken.

Houd onze Product Updates in de gaten. Zodra er een nieuwe update is waarin dit opgelost is zullen we het daar melden. 

• Deelnemer
  • September 26, 2025

Dank voor je melding! Dat het apparaat grayed out is en je daardoor geen dropdown kunt gebruiken, klinkt inderdaad niet zoals het hoort. Ook dat het handmatig toevoegen van het MAC-adres of via “alle apparaten toevoegen” niet werkt, bevestigt dat dit geen instelling is die je zelf kunt oplossen.

Dit lijkt te liggen aan de software, en dat zal dus moeten worden opgelost met een update. Ik ga dit intern doorgeven zodat de juiste afdeling dit kan oppakken.

Houd onze Product Updates in de gaten. Zodra er een nieuwe update is waarin dit opgelost is zullen we het daar melden. 

Oh wat was dit moeilijk te vinden bij de FAQ's of zegmaar, geheel niet te vinden. Maar hier dus nu gevonden, ik ben al een paar dagen bezig het werkend te krijgen. had ook alle MAC adressen maar handmating ingesteld en ip's geserveerd maar niets hielp. Ik weet dat het toevoegen van alle wifi aparaten wel ooit werkte. Maar pff oke het is dus stuk na die firmware update begrijp ik. Is e al iets gefixt? en kan ik de Firmware al krijgen misschien. (hoop dat het al gefixt is, daarom vraag ik maar ff) 

• Topper
  • September 26, 2025

Volg deze link even voor de status. 

• Nieuwkomer
  • October 8, 2025

Om de druk wat te verhogen, ook bij mij werkt WiFi Afscherming (MAC filtering) niet meer op een Experia Box v12 (V12.C.25.06.06). Ik maak(te) daar veel gebruik van.

• Topper
  • October 8, 2025

Grappig. Ik ontvang zojuist een uitnodiging om in te schrijven voor een Live webinar: 'Beveilig je bedrijf tegen hacks'. Dat begint o.a. toch ook met het buiten houden van onbekende entiteiten? Hoe serieus neemt KPN zijn eigen protocol en wel te verstaan voor derden, dus zoals wij, klanten?

Leen59
Wijsgeer
  • October 8, 2025

Met de genoemde firmwareversie zie ik dit

Je moet dus eerst een apparaat selecteren voordat je het schuifje aan kunt zetten. Dropdown menu bij apparaat werkt gewoon.

• October 9, 2025

'Beveilig je bedrijf tegen hacks'. 

Dit gaat over veiligheid op internet. Hacks vinden doorgaans vanaf internet plaats. Daar help MAC filtering niet tegen.

MAC filtering helpt alleen als jij een slecht WiFi wachtwoord hebt. Of als jij je WiFi wachtwoord aan iedereen verteld hebt. Met een goed WiFi wachtwoord is MAC filtering zinloos. 

Een hacker die met de auto naast jouw huis komt staan, vervolgens jouw WiFi wachtwoord kraakt, die weet ook MAC filtering wel te omzeilen hoor. 

Bovendien, als er daadwerkelijk een hacker is die de moeite neemt om naar jouw huis te rijden om je WiFi netwerk te kraken, dan denk ik dat je grotere problemen hebt.

Het is ook iets wat je op geen enkel bedrijfsnetwerk tegenkomt. Het zijn alleen maar consumenten die er mee lopen ... "te ******". Sorry voor het woord.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 14, 2025

@Marlon92 

Ja consumenten moeten gewoon hun geld inleveren en braaf luisteren naar de KPN spin docters.

Een moeilijk password EN mac filtering is moeilijker om te hacken dan alleen mac-filter of ultra sterk password. Meer bescherming is altijd beter. En ja een goede hacker komt er toch wel in, ongeacht je beveiliging.

Oh, ja …..

Met een goed WiFi wachtwoord is MAC filtering zinloos. 

Complete Fucking Nonsense.

Dit soort opmerkingen hoort thuis op FB of op je WC deur.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 14, 2025

wil je MAC filteren, koop een Fritzbox.

Niet huren bij KPN want dan beloon je slecht werk.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 14, 2025

Ik zag je melding, ​@JayVanDo, dank je wel daarvoor. De KPN Community is een plek waar onze gebruikers met elkaar in gesprek kunnen over dingen. En ook een plek waar we mensen zichzelf willen laten zijn, met onze huisregels als kader. Marlon kiest er soms voor om wat gechargeerd te reageren in zijn berichten hier. Dat is niet een reflectie op jou persoonlijk. Hoewel ik me zeker kan voorstellen dat je dit als onplezierig ervaart. Zijn opmerking hier is er niet een waar ik op dit moment actie op onderneem. Maar misschien, ​@Marlon92, kun je in je achterhoofd meenemen dat geschreven dingen vaak harder overkomen dan soms de bedoeling is. 

En verder stel ik voor dat we het weer over de inhoud gaan hebben: het niet werken van de MAC filtering.

Daar typ ik even een losse reactie op zodat ik hem als antwoord kan markeren en dit ook duidelijk bovenaan het topic komt te staan.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 14, 2025

Wat betreft de MAC filtering: in de Box 12 wordt dit probleem veroorzaakt door bugs in de interfacelaag. Wil zeggen dat MAC filtering an sich niet kapot is, alleen de drop down voor het daadwerkelijk selecteren werkt niet. Dit wordt hersteld in de komende versie van de software. Die verwachten we op korte termijn.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 4, 2025

Op mijn box V10a heb ik het voor de eerste keer net geprobeerd en werkt het ook niet. Zowel die knop "in een keer toevoegen” niet als handmatig toevoegen niet. Jammer.