Skip to main content

Ik heb een oude Dell laptop waarvan de WiFi beveiliging op WPA2-Personal ingesteld moet worden.
Na een volledige reset van mijn V12 modem (software V12.C.24.05.08) bij de overgang van koper naar glasvezel staat de WiFi Beveiliging standaard op WPA2-WPA3-Personal. Dan zou je verwachten dat de Dell laptop met WPA2 verbinding kan maken, maar dat is niet het geval! Alleen als de V12 op WPA2-Personal gezet wordt, kan de laptop een beveiligde verbinding maken.
Verschillende instellingen van Beveiligde Management Frames (PMF) maken geen verschil.

Is hier sprake van een bug?

Nee, eigenlijk niet. Je geeft al aan dat het een oudere laptop is. En sommige oudere wifi apparaten hebben hier compatibiliteitsissues mee. Door WPA2 alleen aan te zetten los je het probleem inderdaad op. 

 


Moet ik dan concluderen dat in de V12 de WPA2 in de setting WPA2-WPA3-Personal een andere WPA2 is / andere eigenschappen heeft dan in de setting WPA2-personal? Bijvoorbeeld verschil in de encryptie TKIP vs AES ?
Zoals het nu in de UI van de V12 gepresernteerd wordt, zou je verwachten dat de WPA2-Personal en WPA2-WPA3-Personal elkaar als het ware overlappen en een apparaat dat ingesteld staat op WPA2 dan dus met beide keuzes overwewg zou moeten kunnen.
De instelling op het modem dan maar op WPA2 laten staan, vind ik zonde omdat ik dan niet de extra beveiliging heb van WPA3 die mijn andere apparaten in huis wel aan kunnen.

De hardware in de laptop is overigens Intel PRO/Wireless 3945ABG, het OS is Windows 10 Pro 22H2 32-bit.


TKIP is al jaren niet meer van toepassing. Dat word niet meer ondersteund op de apparatuur van KPN. 

U zou een losse WiFi adapter aan kunnen schaffen voor in een USB poort die WPA3 ondersteund. Dan kunt de instelling op WPA2-WPA3-Personal zetten.


Dank voor de tip - een losse WiFi usb adapter is een optie 😀

Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag wat dan het verschil is tussen de WPA2-modi in WPA2-personal versus WPA2-WPA3-personal.


Maar ik heb nog geen antwoord op de vraag wat dan het verschil is tussen de WPA2-modi in WPA2-personal versus WPA2-WPA3-personal.

Daar gaat u denk ik hier geen antwoord op krijgen ook. Wij weten niet precies hoe de WiFi kaart in uw laptop werkt. En al zou iemand het wel weten, dan schiet u er nog niet veel mee op denk ik. Het werkt gewoon niet blijkbaar. En dat gaat niet veranderen ook denk ik.


De WPA2 mode is hetzelfde. Het probleem is dat jouw laptop de fout in gaat omdat het KPN modem eerst probeert een WPA3 verbinding op te zetten en de laptop handelt dat niet goed af. Die moet dat afwijzen en aangeven dat hij alleen WPA2 ondersteund.

Je zou nog kunnen kijken of er nieuwere WiFi drivers voor jouw laptop beschikbaar zijn. 

 


@Hsd, hier kan ik wat mee. Als eerst vanuit het modem WPA3 wordt geprobeerd en de laptop handelt dit vervolgens niet goed af, dan snap ik ‘t.
Nieuwere Win10-32bit drivers voor het 3945ABG kaartje zijn er helaas niet. Ik kom er verder wel uit, desnoods via LAN - zo vaak gebruik ik die Dell niet… 😉


In theorie zou u er een ander WiFi kaartje in kunnen zetten. Maar ja, het moet je hobby zijn om zoiets te doen. Een laptop open maken is vaak wel een beetje tricky.

Ook zou u kunnen kijken of u de 64 bit versie van Windows kunt instaleren. Misschien zijn daar wel nieuwere drivers van.


De laptop is een Dell Inspiron 6400 en is native 32-bit. Juist daarom bewaar ik dat ding om zo nodig nog oude 32-bit software te kunnen testen. Het vervangen van de originele en langzame harde schijf door een SSD zorgde ervoor dat de laptop nog enigszins bruikbaar en genietbaar bleef, anders was de milieustraat allang de volgende bestemming geweest.
Het vervangen van het WiFi kaartje is voor mij geen probleem, maar die moeite ga ik niet meer doen.

Dank voor het meedenken!


Reageer