Skip to main content
Vraag

WiFi is sinds update ineens heel slecht

• 6 februari 2025
  • 42 reacties
  • 1531 keer bekeken

Na de recente update van KPN hebben we nog nooit zo’n beroerde WiFi ontvangst gehad! Na overleg een nieuw modem ontvangen echter EXACT dezelfde klacht. Beide mobiele telefoons blijven de héle dag wisselen tussen WiFi en 4/5G en dat is nog NOOIT eerder geweest! Bij buren geïnformeerd of daar iets is veranderd maar ook daar alles onveranderd.

Ik zie dan doodleuk KPN allemaal verwijzen naar versterkers die je moet huren maar het is direct ná de KPN update zo beroerd geworden en dan moet je dáár de oplossing zoeken en niet in de portemonnee van de klant.

Het is regelmatig zo dat ik vóór het modem zit en de verbinding van BEIDE mobiele telefoons van WiFi op 4/5G overschakelt en dat is NIET normaal als dat voor de update nooit is geweest.

Graag een oplossing of ontbinden van het contract!

42 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 995 reacties
  • 7 februari 2025

Hoi ​@Uitpluizer. Welkom op de KPN Community! Erg lastig dat je nu zulke problemen hebt met de Wifi verbinding. 

Het kan eerlijk gezegd niet de update zijn die de problemen bij je veroorzaakt. Als je een nieuw modem krijgt, heeft deze weer de oude software en wordt pas later weer geüpdatet. Maar het is inderdaad niet normaal dat je Wifi verbinding wegvalt als je vlak bij het modem staat. Ik wil je dan ook eens aanraden om je modem een hard reset te geven. Hoe je dat doet lees in het kennisbank artikel hier beneden. Hopelijk gaat het daarna beter. 

Kun je ook vertellen of je nog eigen netwerkapparatuur gebruikt zoals Wifi versterkers, extenders of routers? Daar kan ook eventueel het euvel liggen. Je kunt ook altijd onze Wifi Manager doorlopen en op die manier proberen je Wifi te optimaliseren. 

Ik hop dat je baat hebt bij deze oplossingen en laat anders maar weten of je nog problemen houdt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 7 februari 2025

Hoi Arjan, ik heb vanochtend opnieuw langdurig telefonisch contact gehad met jullie Technische afdeling nadat een bevriende IT security manager via Teamviewer heeft meegekeken naar alle instellingen van het modem etc.

Aangezien het nieuwe modem wordt uitgeleverd met software van MIJN persoonlijk profiel ben ik nog steeds niet veel verder gekomen. Hij gaf aan dat er een bug moet zitten in de software en ook al stuur je 10 nieuwe modems, indien dezelfde software geladen wordt zal het probleem blijven bestaan!

Aardig vrouwtje overigens van technische ondersteuning en opnieuw glasvezelmodule en modem opnieuw opgestart zonder alle Devolo’s etc maar ik moet nog steeds bij binnenkomst HANDMATIG WiFi op GSM activeren. Ook de printers hebben te pas en onpas verbinding met het netwerk en JA allemaal NA de software update. Als ik nu de WiFi manager wil gebruiken zegt die doodleuk dat er "een bestelling onderweg is" terwijl ik het nieuwe modem al heb ontvangen, getest en weer in de doos heb verpakt omdat het helemaal GEEN verschil maakt. Ik kan dan ook niet verder met jullie WiFi manager.

De klacht blijft bestaan en de databundel bij Simyo slinkt zienderogen bij mij en echtgenote die hetzelfde probleem heeft en de frustratie groeit. Ik heb telefonisch al aangegeven dat ALLE ELLENDE IS ONTSTAAN NA DE SOFTWARE UPDATE!

Ik verzoek KPN dan ook te komen met een oplossing.

Wifilosoof
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 43 reacties
  • 7 februari 2025

Hoi ​@Uitpluizer wat voor bug moet er dan in de software zitten en om welke software versie praten we?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 februari 2025

Dag Filosoof, als alle technische (on)mogelijkheden die zijn aangedragen door KPN niet werken én de klacht is ontstaan, ik herhaal het maar wéér, direct ná de laatste modem software update kan het redelijkerwijs niets anders meer zijn! Beide GSM’s dienen we nu regelmatig te checken op WiFi connectie terwijl we in de buurt van het modem zitten, NOOIT gehad! Printers verdwijnen spontaan uit het WiFi netwerk, NOOIT gehad! Databundels Simyo slinken enorm snel, NOOIT gehad!

Het nieuwe geleverde modem heeft EXACT hetzelfde probleem omdat het klaarblijkelijk met dezelfde software is geladen.

We waren zo'n 12 jaar klant bij XS4ALL en daar is ook één keer na een software update een groot probleem ontstaan bij de TV ontvangers. Deze waren ook bij ons onherstelbaar beschadigd en we kregen 2 nieuwe geleverd aangezien de oude onbruikbaar waren.

Zó heel vreemd is het allemaal niet maar kom met een oplossing.

Vraag mij niet naar welke softwareversie of welke bug, ik ben eindgebruiker die toevallig een capabele IT security manager kent maar die écht niet op mijn kosten de software gaat doorspitten.

Ik ga er vanuit dat KPN zélf genoeg expertise in huis heeft om de geschreven software te doorgronden op mogelijke fouten maar iemand zal dát in werking moeten zetten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 februari 2025

Daarnaast verbaast het mij in hoge mate dat er zóveel gebruikers klagen over verslechterde WiFi na de software update en dat KPN standaard iedereen verwijst naar de WiFi manager.

Pak het probleem breder aan i.p.v. het gedicteerde protocol aanhouden want daar heeft een gebruiker helemaal NIETS aan!

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 243 reacties
  • 8 februari 2025

Wifilosoof
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 43 reacties
  • 8 februari 2025

Ik zou je graag willen helpen. Maar op dit forum is het klant helpt klant forum en dan moet ik het toch echt doen met de info die jij aandraagt. Mocht het binnen het kpn domein liggen volgens u raad ik u aan om een terugbel verzoek in te plannen om uw lijn te laten doormeten.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 995 reacties
  • 11 februari 2025

Er zijn eerlijk gezegd geen structurele problemen bekend met de nieuwste modemsoftware en het niet kunnen verbinden met de Wifi. Als je een zelfde modem hebt gekregen als je eerder had, dan kan het toch wel zo zijn dat er gelijk weer de nieuwste software op geladen is. Daarin zat ik eerder fout. Maar er zit geen Wifi-fout in die software. 

Wel lees ik dat je Devolo's gebruikt. Dat is externe apparatuur die van invloed zijn op de werking van je netwerk. Heb je deze ook al eens gereset? En ik wil je met klem vragen om toch ook eens een hard reset van je Experia Box te proberen. Dat wil vaak helpen om onverklaarbare problemen op te lossen. 

Wel lastig dat je de Wifi Manager momenteel niet kunt doorlopen. Dat komt doordat je nog geen pakket retour hebt gestuurd. Zodra deze in ontvangst is genomen, dan verdwijnt de melding in de Wifi Manager en kun je die doorlopen. En zoals ​@Wifilosoof al aangeeft, kun je altijd een terugbelafspraak met onze helpdesk maken. Dan kan je verbinding worden doorgemeten en ook je modem uitgelezen worden. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 22 februari 2025

Hier exact dezelfde problemen, ook direct na de update. We hadden eindelijk redelijk goede wifi in huis, maar back to zero. Er gaat echt iets fout hoor met die update, is overduidelijk. Help je klanten aub

wjb
Superuser
  • 74552 reacties
  • 23 februari 2025
Wifi zoeker schreef:

Hier exact dezelfde problemen, ook direct na de update. We hadden eindelijk redelijk goede wifi in huis, maar back to zero. Er gaat echt iets fout hoor met die update, is overduidelijk.

Wat voor een update heb je gehad?

Welke Experia/KPN Box heb je en gebruik je ook nog andere wifi toegangspunten?

Heb je de veldsterkte van de wifi al eens gemeten met tools zoals de Wifi Analyzer app op Android?

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 243 reacties
  • 23 februari 2025

Wat is de snelheid op https://www.speedtest.nl/

Wel even je mobiel data uitzetten in je telefoon.

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 243 reacties
  • 23 februari 2025

Je kan dit ook nog even proberen. Inloggen op de modem en dan bij internetverbinding/ipv6 de ipv6 uit zetten.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 4 maart 2025

Hier ook drama.  Na de update de sterkte van de wifi volledig kwijt.  Er staan in huis 3 wifi versterkers. Normaal kwam ik de straat inrijden... had ik al wifi.. nu in huis zelfs wisselend van wifi naar 4g. Kpn 2 x gesproken maar een oplossing bieden ze niet.  Heel vreemd.  Ben al 20 jaar klant maar een probleem oplossen is er niet bij

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 5 maart 2025

Hier ook precies hetzelfde probleem. Wifi valt regelmatig weg. Op de bovenverdieping wifi verterkers van kpn staan en ook bij deze deze vallen om de haverklap de verbinding weg. Alles al een keer of 5 opnieuw gereset en dan werkt het even, maar voor korte duur. Ga morgen ook met kpn bellen en dan zorgen hun er maar voor dat het gaat werken. Voor de update nooit geen problemen gehad en nu is het echt dramatisch slecht.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 5 maart 2025

Ook hier sinds de recente update problemen. Zoonlief kan zijn gloednieuwe PS5 met zo goed terugbrengen naar de winkel. Valt niet (meer) op te spelen.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 5 maart 2025

Hier ook na de update dat wifi regelmatig wegvalt.

Heb nu ook ineens wifi5 ipv wifi6 ?? 

Heb gewoon standaard kpn apparatuur met een kpn wifi versterker/mash.

Modem al gereset. Maar helpt niks. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Welke Wifi versterkers gebruiken jullie? Zijn dat de zwarte of witte ronde SuperWifi's? Er is namelijk wel iets veranderd na de update wat betreft de witte SuperWifi versterkers. Deze gebruiken na de update voor de onderlinge communicatie niet meer de 2,4 GHz band, maar alleen nog de 5 GHz band. Dat kan betekenen dat de onderlinge afstand tussen de Wifi-punten verkleint dient te worden zodat ze goed met elkaar contact kunnen maken. 

En zouden jullie een eigen topic willen aanmaken voor jullie probleem? Dan kunnen we daar je probleem proberen te ontleden en op te lossen. Het is vaak toch zo dat aansluitsituaties verschillen van elkaar en dan kan het beter individueel behandeld worden. 

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 6 maart 2025

Het zijn de witte. 

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 6 maart 2025
JeffSd schreef:

Het zijn de witte. 

Bij mij ook.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 7 maart 2025

Hier ook identiek probleem. Ik heb in de wifi instellingen het wifi5 protocol geactiveerd,  waardoor de witte kastjes het weer doen. Wifi6 staat dus uit want dat werkte niet meer na de update (ook niet nadat ik ze allemaal bedraad heb geüpdatet). Het probleem is dus echt een direct gevolg van de wifi6 update in combinatie met de witte kastjes. Voorheen liep het de laatste tijd goed. 

Maar als ik nu van verdieping naar verdieping ga heb ik nu het probleem dat de apparaten niet overgepakt worden.  Ook heb ik het extra 5ghz netwerk geactiveerd en als ik die selecteer dan pakt hij voor even weer het juiste witte kastje.  Net zo lang tot ik weer ga bewegen. Dan gaat die weer niet over naar de volgende. De workaround met wifi5 is dus geen goede oplossing.  

Ik heb 4 witte versterkers van het merk Arcadyan, model TODO met een box 12. 

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 7 maart 2025

Heb 1 witte versterker eruit gehaald en nu lijkt het probleem over. 

Wel jammer dat dit zo is want de versterkers zijn nog geen eens 2 jaar oud.

wjb
Superuser
  • 74552 reacties
  • 7 maart 2025
JeffSd schreef:

Ik denk dat de overlap van jouw wifi toegangspunten te groot was waardoor de veldsterkte van het wifi toegangspunt waarmee de verbinding is opgezet niet laag genoeg werd om jouw mobiele apparaat te laten switchen van toegangspunt.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 7 maart 2025
wjb schreef:
JeffSd schreef:

Ik denk dat de overlap van jouw wifi toegangspunten te groot was waardoor de veldsterkte van het wifi toegangspunt waarmee de verbinding is opgezet niet laag genoeg werd om jouw mobiele apparaat te laten switchen van toegangspunt.

Maar hier had ik voor de update geen last van.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 7 maart 2025

Hier ook wegvallende WIFI verbinding sinds de update van de witte super wifi punten. Op plekken waar eerst geen problemen waren nu zo’n 1 a 2 mbps down en up, wat dus niet werkbaar is. Beide super wifi punten hebben gewoon een groen lampje. 

Als ik inlog op het modem zie ik dat er devices zijn die met het modem zelf verbinden en anderen weer met de super wifi punten. Het lijkt er ook op dat er niet automatisch geswitcht wordt naar een ander wifi punt met dezelfde naam. Is het device ver weg van het modem, dan blijft hij wel met het modem verbonden waardoor de verbinding langzaam is of helemaal wegvalt. 

Bij gebruik van super wifi punten zou dit volgens mij niet mogelijk moeten zijn. De super wifi punten nemen de wifi functie van het modem over (nu dus niet). Aangezien dit sinds de update bij veel klanten lijkt te spelen zou het erg fijn zijn als hier snel een oplossing voor komt. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 7 maart 2025

Zo ook hier t bereik veel minder ver, modem 12 zwart en 2 witte versterkers.

In tuin voorheen goed ontvangst nu geen verbinding meer mogelijk.

Verbinding en snelheid bij modem is goed, lijkt dat versterkers niks meer doen.

Hoop op n snelle oplossing 

Reageer