Skip to main content

Hallo,

Mijn modem (Experiabox12) is recent geüpdatet voor mesh. Mijn modem staat in de meterkast.  Ik heb vijf Experia Wifipunten (zwarte) bedraad aangesloten op het modem. Vóór de update stond de wifi op het modem uit en was de wifi overgenomen door de vijf Experia Wifipunten (waarvan één punt gold als ‘primair'). Sinds de update is de Experiabox 12 zelf ‘primair’ (die dus in de meterkast staat). De wifi op het modem kan, sinds de update, niet (meer) uitgezet worden (wel helemaal uit maar dat bedoel ik niet).

 

Sinds de mesh update is de wifi beter geworden maar kiezen sommige devices het modem als bron van wifi (en dus niet één van de Experia Wifipunten die dichterbij het device zijn). Maar omdat het modem in de meterkast is het wifi signaal niet sterk. Ik begrijp niet waarom die devices niet de wifi van een dichterbij Experia Wifipunt nemen (met prima signaal). ik lijkt dat ook niet in het modem (handmatig) te kunnen wijzigen. Met name voor een Chromebook is dat problematisch want die doet het nu alleen maar op zolder (via een Experia Wifipunt) maar niet op de begane grond (want dan gaat ie weer contact met het signaal dat het modem zelf nog uitzend.

 

bekend probleem? iemand een oplossing (zo ja, dan graag ik simpele taal uitgelegd .. :-))

Staat er 528 of 60E op de v12 qua software. Met gebruik van experia wifi,s zou ik de wifi van de v12 zelf uitzetten. Dit kan in eerder genoemde versies. De v12 wifi is wifi 6 en de experia wifi,s wifi zijn wifi 5. Door alleen de experia wifi,s te gebruiken zit alles op een en dezelfde standaard.


Dank Bruistablet.

De software versie op de V12 is 60E (althans dat leid ik af uit de software versie SGEJ1000060E). Dus dan zou ik de wifi van de V12 moeten kunnen uitzetten. Vraag is alleen nu nog hoe? 

zit daarvoor een knopje op de V12 zelf of moet ik dat ‘in’ het modem doen? 

 

ik dacht dat als ik de wifi uitzet ‘in’ het modem dat ook de Experia wifi's geen signaal meer ontvangen (vanuit het modem) en vervolgens weer uitzenden. is dat wel zo?


Ik heb de wifi ‘in’ het modem uitgezet (door in te loggen op het modem en daar in modem wifi uit te zetten) en blijkbaar zet je dan dus echt alleen het wifi signaal dat het modem zelf uitstuurt uit. De Experia wifi punten blijven gewoon wifi uitzenden. Probleem dus opgelost. dank Bruistablet.

KPN: het zou wel handig zijn als dit gewoon in het boekje van het modem zou staan. KPN, wellicht erin opnemen?


Ik heb de wifi ‘in’ het modem uitgezet (door in te loggen op het modem en daar in modem wifi uit te zetten) en blijkbaar zet je dan dus echt alleen het wifi signaal dat het modem zelf uitstuurt uit. De Experia wifi punten blijven gewoon wifi uitzenden. Probleem dus opgelost. dank Bruistablet.

KPN: het zou wel handig zijn als dit gewoon in het boekje van het modem zou staan. KPN, wellicht erin opnemen?

Dit werkt nu in die laatste software dus onafhankelijk van elkaar. In oudere v12 software werd er bij het uitzetten een onterecht uitzet commando verstuurt naar alle experia wifi en superwifi,s die op hetzelfde  netwerk zaten. Het resultaat was dan helemaal geen wifi meer. Die v12 werkt op wifi standaard 6(nieuwer) en alle experia wifi,s op wifi standaard 5. Soms kun je dan in de problemen komen met apparaten die dan een voorkeur hebben voor de wifi van de v12. Doordat je deze nu selectief kan elimineren wordt het eerder genoemde probleem verholpen. 

Een andere mogelijkheid wellicht is om de v12 ook op wifi 5 standaard in te stellen. Echter met 5 experia wifis is dit naar verwachting overkill en niet nodig.


Het hoort gewoon goed te werken. De KPN Box 12 hoort automatisch ook gewoon naar WiFi 5 te gaan als er versterkers aangesloten worden die geen WiFi 6 ondersteunen. Helaas werkt dat kennelijk niet goed.


Ik ben het met je eens Nick. Maar het probleem zat bij mij met name in de Chromebook die per se wifi6 wilde op het modem in de meterkast, terwijl er nog geen 1.5meter vandaan een wifi5 experia staat, en dus niet zozeer in de experia wifis of het modem. Alleen de apparaten die wifi6 wilden (vanuit het modem) deden het niet goed. De rest van de apparaten op de experi wifi uitstekend. Nu staat modem uit maar zou deze dus nog op wifi5 kunnen zetten maar haalt niet veel uit want staat nog steeds in meterkast.

wel fijn dat het forum zo snel met suggesties en oplossingen kwam. Persoon van kpn kwam er niet op… ☹️