Skip to main content
Beantwoord

Wifi netwerk komt niet overeen met gegevens op modem

• February 13, 2026
  • 20 reacties
  • 300 keer bekeken

Vandaag ging ons abo bij KPN in. We hebben alles met succes geïnstalleerd. Echter viel het niet mee met de Wifi instellingen. In ons netwerk overzicht stond niet de netwerk naam die achter op het modem staat.  We hadden geprobeerd het netwerk met wachtwoord zoals op de achterzijde  vermeld, toe te voegen maar dan kregen we de melding dat het wachtwoord niet klopte. In het netwerk overzicht stond wel een andere naam, maar wij dachten dat die van iemand anders  was. Uiteindelijk via WPS gelukt om verbinding te maken, en nu blijkt dat het onbekende netwerk wel degelijk "ons" netwerk is. Het werkt nu dus, maar hoe koppel ik nu een wachtwoord aan ons netwerk? En hoe komt het dat het netwerk niet overeenkomt met de gegevens zoals op de sticker op het modem staan?

Beste antwoord door Hanneke2026

Vanochtend telefonisch contact gehad met KPN. Het was een zware bevalling maar na een uur is het uiteindelijk gelukt. De reset die ik eerder gedaan had nogmaals gedaan, zonder resultaat. Uiteindelijk heeft de medewerkster intern een soort van reset gedaan waardoor de netwerknaam, zoals vermeld op de sticker, weer getoond werd bij de gevonden netwerken én het bijbehorende wachtwoord ook overeenkwam met de sticker. Echter het wachtwoord van admin bleef een probleem, maar uiteindelijk lukte het in de mijn kpn app de qr code op de sticker te scannen. Wat een gedoe zeg, maar blij dat het uiteindelijk allemaal gelukt is. Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken!

20 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 13, 2026

Het zo kunnen dat het modem al een andere eigenaar heeft gehad. Modems worden hergebruikt. Waarschijnlijk is het modem per abuis niet gereset. U zou dat alsnog kunnen doen door het resetknopje ingedrukt te houden tot het modem opnieuw start. Het modem is dan teruggezet naar fabrieksinstellingen en zouden de gegevens die op de achterkant staat weer gebruikt kunnen worden. Laat u nog even weten of het gelukt is?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 13, 2026

Bedankt voor de snelle reactie!

Als ik niet wil resetten, is er dan een mogelijkheid een wachtwoord in te stellen voor de huidige netwerk/wifinaam?

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 14, 2026

Ik zelf zou eerder contact opnemen met de helpdesk, want het ziet er inderdaad ernaar uit een modem te hebben gekregen welke al gebruikt is en niet goed gerest is.

Natuurlijk kan je zelf je modem resetten, maar dat resetten gaat vaak niet goed en blijven de oude gegevens er toch erin staan

Verder met welke firmware versie is het modem geleverd??

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 14, 2026

Ik heb een reset gedaan met een tandenstoker in het zwarte gaatje aan de achterkant. Na de reset verschijnt de originele wifi naam (zoals die achter op de sticker staat) als gevonden netwerk op onze smartphones. Echter na enkele seconden verdwijnt dit weer en komt de "nieuwe" wifi naam tevoorschijn. Waarvan ik dus geen wachtwoord heb want het wachtwoord van de sticker komt niet overeen met deze naam.

Als ik via Mijn Kpn het wachtwoord wil wijzigen lukt dat niet, want daarvoor heb je het admin wachtwoord nodig en ook daarbij is het wachtwoord van de sticker niet juist. Het is me gelukt op mijn eigen smartphone verbinding te krijfen via wps, maar 2 tablets hier hebben die mogelijkheid niet dus ik moet een wachtwoord hebben. Tjee wat frustrerend dit!

Ik denk dat ik maar gewoon een ander modem laat komen, of heeft iemand hier nog tips om het wifi (en admin, want misschien heb ik dat in de toekomst ook ooit nog nodig) wachtwoord te achterhalen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 14, 2026

Verder met welke firmware versie is het modem geleverd??

Dit weet ik niet. Ik begrijp dat je hiervoor ergens op moet inloggen, ook weer met admin wachtwoord wat dus niet klopt..

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 14, 2026

Er schijnt ook nog een monteurreset te zijn. Misschien dat dat de oplossing is. Ik vraag​@Ik_Combineer even of hij mee wil kijken. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 14, 2026

Hier moet een monteur komen, als het systeem actief verkeerde gegevens pushed is de kans groot dat er buiten in de infra iets niet lekker zit. Hierdoor kan het zijn dat hij de gegevens van een ander modem naar jou toe stuurt. Eventueel kan de klantenservice dit ook controleren door te kijken of hun hetzelfde serienummer van het modem zien op de lijn. Zeer waarschijnlijk zien hun een andere. Een monteur kan dit herstellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • February 14, 2026

Vanochtend telefonisch contact gehad met KPN. Het was een zware bevalling maar na een uur is het uiteindelijk gelukt. De reset die ik eerder gedaan had nogmaals gedaan, zonder resultaat. Uiteindelijk heeft de medewerkster intern een soort van reset gedaan waardoor de netwerknaam, zoals vermeld op de sticker, weer getoond werd bij de gevonden netwerken én het bijbehorende wachtwoord ook overeenkwam met de sticker. Echter het wachtwoord van admin bleef een probleem, maar uiteindelijk lukte het in de mijn kpn app de qr code op de sticker te scannen. Wat een gedoe zeg, maar blij dat het uiteindelijk allemaal gelukt is. Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken!

Hier exact hetzelfde, net geïnstalleerd . Tv werkt. Maar de gegevens op het modem niet, de gegeven internet naam vind ie niet (wel ineens 2 anderen) 

Ook de qr code scannen lukt niet!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 28, 2026

Hierboven staat de weg die je dan het beste kunt gaan ​@Jenmousejaylinnchelsea 

Ja klopt, echter telefoneren lukt niet ivm keelkanker. Dus ik zit nu even met handen in Het haar.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 28, 2026

Heb je al het modem gereset doormiddel van het gaatje achter het modem? Als je die tien seconde inprikt zou hij moeten resetten.

Heb alles gedaan, lampjes branden ook netjes. 

Mijn telefoon ziet wel andere KPN in de wifi lijst maar daar pakt het wachtwoord niet van. 

Heb het idee dat deze modem een reset van kpn zelf moet hebben.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 28, 2026

Dua je hebt met een satéprikker of iets anders kleins achter in het reset gaatje geprikt tot het modem uit viel? 

Ja

Als ik de modem uitzetten valt die kpn wifi naam weg, zodra het modem aangaat, komt ie weer. Dus dit moet mijn modelnaam zijn, echter op de achterzijde staat een heel andere naam. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2026

O wat balen zeg! Inderdaad zal telefonisch contact het best /noodzakelijk zijn, maar ik begrijp dat dat (nu) geen optie is. Is er misschien iemand in je omgeving die namens jou kan bellen en het gesprek op de luidspreker zetten zodat jij kan meeluisteren en dingen kan opschrijven? Uit laten leggen waarom je niet zelf kunt bellen. Het is toch ook onbegrijpelijk dat ze de modems niet vooraf controleren. Zou zoveel ergernis en tijd schelen...Succes, ik hoop echt dat het gaat lukken!

Ik laat iemand straks even langskomen om te bellen, want dit is echt knap waardeloos.. hopelijk werkt het daarna dan gewoon 😮‍💨

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 1, 2026

Ik ben benieuwd of het inmiddels opgelost is?

Gelukt! Iemand had gebeld en er moest inderdaad bij KPN iets zelf omgeswitcht worden. Daarna lukte het gelijk.🥳