Skip to main content

Ik heb hier de Experiabox v.10. Wifi valt al enkele jaren dagelijks weg. Dat was in het verleden nooit echt een dringend probleem, echter nu we diverse slimme apparaten hebben die ook de verwarming regelen is het wel heel vervelend. De verwarming wordt dan via internet om 16:00 ingeschakeld, maar als de slimme thermostaat dan geen verbinding heeft, gaat de verwarming niet aan.

Het is erg random. Voor de rest als de Wifi verbinding er is, heb ik een goede snelheid. Het is ook niet lang dat de wifi niet beschikbaar is (maximaal 1 a 2 minuten), maar wel vaak.

Alle stappen al doorlopen met jullie wifi hulp. Geen verbetering. Alle apparaten opnieuw opgestart. Geen verbetering. Ter info, de slimme thermostaat staat op nog geen 6 meter van de Experiabox op dezelfde verdieping. Ik heb ook geen ECO modus ingeschakeld en ook geen tijden dat de wifi gepland uitgeschakeld wordt. 

Kortom, ik weet het even niet meer.

Wegvallende wifi met de v10 is wel heel bijzonder. Wat is er zoal aangesloten op het modem?


Wegvallende wifi met de v10 is wel heel bijzonder. Wat is er zoal aangesloten op het modem?

2 laptops, warmtepomp, slimme thermostaat (Bosch), 2 mobieltjes. De rest allemaal bekabeld en dat zijn zo een 4 apparaten. Dus niet overdreven veel op de Wifi.

Nu je dat zo zegt Joep, kan het natuurlijk ook zo zijn dat de internet verbinding wegvalt, terwijl er wel een wifi signaal is. Ik denk nu eerder dat dat het geval is. Mijn mobieltje komt dan ook met de melding ‘inloggen op netwerk verplicht’ en dat is altijd als internet even niet beschikbaar was. Mijn mobiel gebruikt dan ook heel even 5G. Misschien topic titel even aanpassen.


Misschien dat het gaat duizelen bij de volgende vraag...heb je de 2.4ghz band en de 5ghz band een eigen naam gegeven?


Nee, zelfde SSID.


En daar gaat het waarschijnlijk mis. Vrijwel zeker kunnen de thermostaat en de warmtepomp alleen overweg met de 2.4ghz band. Meestal lost het splitsen van de banden het probleem op. Het is het proberen waard.


Ga ik proberen Joep!

 

Ik heb het aangepast. Nu dus even afwachten. Warmtepomp en thermostaat zitten inderdaad op 2.4GHz


Laat je weten hoe het afloopt??


Als je mobiel ook verbinding verliest zal er vast meer aan de hand zijn dan enkel gescheiden banden. Valt de verbinding op de bekabelde apparaten ook weg?

Draait het op koper of glasvezel? 

Indien koper, de dsl status al eens bekeken in de v10?


Laat je weten hoe het afloopt??

Zeker Joep.

Als je mobiel ook verbinding verliest zal er vast meer aan de hand zijn dan enkel gescheiden banden. Valt de verbinding op de bekabelde apparaten ook weg?

Draait het op koper of glasvezel? 

Indien koper, de dsl status al eens bekeken in de v10?

 

Glasvezel 1 Gb. Of de verbinding op de bekabeld apparaten ook wegvalt weet ik niet. Dat valt niet direct op. Bekabeld is de omvormer van de zonnepanelen en de Shield voor de TV. Shield wil wel eens kort vastlopen inderdaad.


Nu een tijdje gedraaid met de de gescheiden banden en dan hebben alle apparaten die wel op 5Ghz verbindingen constant de verbinding die wegvalt. Op 2,4Ghz vrij stabiel. Toch valt ook de internet verbinding dagelijks voor een kort moment een paar keer per dag weg. Ook met een bekabelde verbinding. Getest op de laptop met vaste kabel en de Shield. Lijkt toch iets in de router niet goed te gaan?


Welk glasvezelkastje is dat, deze?

 

 

 

Er zijn situaties bekend dat het contact tussen glasvezelkastje en modem regelmatig wegvalt. Maar echt ruim 100x in 24 uur. Dat zit hem dat in dit type glasvezelkastje. 

 

Wat je ook nog kunt testen, vorige week nog tegengekomen, is aan de (rode) kabel bij de WAN poort van de v10 wiebelen. Kijken of die dan wegvalt.

Andere kabel ertussen kun je ook proberen.


Kabel tussen router en glasvezel box, heb ik al vervangen. Dit is de glasvezel box en het modem (die je wel kent uiteraard)

 


Die ken ik beide. Dat type glasvezelkastje is al best oud. Kan zijn dat haperingen geeft.

Die 2 kabels zelf geknepen? Eentje lijkt in de verkeerde volgorde te zitten.


Ja, kabels op poort 2 en 3 zelf gemaakt. Is mij nooit opgevallen die kleur volgorde. Ik heb zo een test kastje dat je tussen het begin en einde van de kabel zet. Ik check dat altijd als ik ze gemaakt heb. Ik zal voor de zekerheid eens controleren, want dat kan natuurlijk storing geven. Scherp van jou!


Heb je de kabels kunnen testen, JT?


Kabels getest. Waren goed. Experiabox vervangen voor fritz!box. Probleem over. Jammer dat KPN hier zelf niet meekomt. Het was onder hand wel duidelijk waar het probleem in zat. I.i.g. iedereen bedankt voor het meedenken!