Skip to main content
Vraag

Wordt de Netgear GS105Ev2 herkend als netwerkswitch in het ExperiaBox V10 topologieoverzicht

• May 15, 2026
  • 5 reacties
  • 73 keer bekeken

Wellicht is deze vraag al eerder gesteld, maar bij het zoeken ben ik 'm niet tegengekomen.

Ik heb een V10 (V10.C.25.08.15). Op iedere ethernetpoort is een Netgear GS105Ev2 aangesloten. Maar die worden in het topologieoverzicht niet als zodanig weergegeven, terwijl “netwerkswitch” wel in de legenda van het topologieoverzicht wordt genoemd:

Is de, ook door KPN aanbevolen en geleverde, GS105Ev2 geen netwerkswitch als bedoeld in de legenda?

5 reacties

JanD
Superuser
  • May 15, 2026

Lees ik het goed ​@Henk2304 dat je dus 4 switches aangesloten hebt?

De weergave is nog niet optimaal, daar wordt aan gewerkt.

• May 16, 2026

Ik heb het idee dat de term netwerk switch op die plek niet correct is want de DIW7022 is echt geen netwerkswitch.

Bij mijn Netgear heb ik het icon voor het apparaat zelf ingesteld. Aan het eind wordt door de in mijn geval box 12 bepaald.

• May 17, 2026

Ter aanvulling waarschijnlijk wordt daarmee de ingebouwde switch bedoeld ofwel de 4 lan aansluitingen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Henk, dat is in mijn boekje wel degelijk een switch, maar zoals aangegeven zijn er soms weergave issues binnen de topologie van het modem. Daar wordt aan gewerkt. Werken de switches verder wel als je voor ogen hebt?

• Auteur
  • May 18, 2026

Ja, ​@JanD ik heb 4 netwerkswitches aangesloten. Vooral omdat ik een voorkeur heb voor LAN boven Wi-Fi. Dat laatste gebruik ik eigenlijk alleen voor devices die geen LAN-aansluiting hebben zoals slimfoons, een tablet en smarthome devices als lampschakelaars en een slimme thermostaat en radiatorknoppen. Zelfs m'n laptop sluit ik bijvoorkeur via een dockingstation aan op het LAN.

@Remco van KPN ja, de switches werken prima. Ik voorzie ze zo nu en dan ook van de nieuwste firmware. En ja, weergave problemen zijn de V10 niet vreemd: die slaat er meestal maar een slag naar. Met enige regelmaat worden devices niet of incorrect weergegeven, waarbij ik slimfoons die als LAN-devices worden weergegeven wel het amusants vind. Ze "zitten" dan op een LAN-poort waarop een EW of SW1 (achter een netwerkswitch) is aangesloten.