Skip to main content


Beste forumleden, ik probeer bij een vriend (heeft een bedrijf in Maastricht) een Experiabox V10 te vervangen voor een Zyxel VMG4005-B50A + Ubiquity UDM Pro. Het doel is om direct op de UDM een extern IP te hebben en verder alles te beheren met het Unifi beheersysteem.

Probleem: het modem lijkt wel te kunnen communiceren met de andere kant van de lijn, maar ik loop volgens mij vast op het PPPoE verhaal.

Bijgaand wat screenshots. Ik lees op het form dat “gebruikersnaam en wachtwoord” naar eigen invulling mag worden ingevuld. Omdat enkele andere forumleden in het verleden succes zouden hebben gehad met invullen van lmacadres]@internet met/zonder streepjes… heb ik dit geprobeerd met het macadres van de experiabox de nieuwe zyxel en de UDM als gebruikersnaam en ppp, kpn en KPN_ID-pw als wachtwoord ingevuld in alle mogelijke combinaties… Er komt geen verbinding tot stand. 

Vervolgens nog ns geprobeert om te troubleshooten door het modem met een patchkabel direct op een Mac aan te sluiten en hier een PPPoE verbinding op te zetten; Krijg geen verbinding.

Nu zouden er verschillende mensen zijn die dit gewoon werkend hebben gekregen. Dus het zou moeten lukken… Heeft het iets met de UTM 1500 te maken wat ik nergens in kan stellen? Of is die “ATM PVC 8/48 vcmux” instelling anders voor klein-zakelijke abonees?

 

 

 Allereerst: ik ben niet direct bekend met de Zyxel in gebruik, ik weet wél dat het een uitstekend apparaat is dat perfect moet kunnen werken met onze lijnen.

 

 

 Ik zie hier een aantal zaken al vreemd, allereerst onder het ‘General’ blokje wordt gerefereerd naar ADSL. Dat wordt bij KPN nog maar amper gebruikt. Bij de status zie ik ‘Annex B’ staan, die wordt bij KPN helemaal niet gebruikt op consumenten- en kleinzakelijke verbindingen en kom je enkel tegen bij sommige oude ISDN-lijnen als die überhaupt nog bestaan.

 

Probleem: het modem lijkt wel te kunnen communiceren met de andere kant van de lijn, maar ik loop volgens mij vast op het PPPoE verhaal.

 Dat komt omdat er meer gebeurd dan alleen het opzetten van een PPPoE-sessie. Het modem in deze staat is ‘in sync’, dat wilt alleen maar zeggen dat het modem en de DSLAM in de straatkast/centrale hebben afgesproken op welke frequenties er gecommuniceerd gaat worden en op welke snelheid.

 

Bijgaand wat screenshots. Ik lees op het form dat “gebruikersnaam en wachtwoord” naar eigen invulling mag worden ingevuld. Omdat enkele andere forumleden in het verleden succes zouden hebben gehad met invullen van bmacadres]@internet met/zonder streepjes… heb ik dit geprobeerd met het macadres van de experiabox de nieuwe zyxel en de UDM als gebruikersnaam en ppp, kpn en KPN_ID-pw als wachtwoord ingevuld in alle mogelijke combinaties… Er komt geen verbinding tot stand. 

De contents van het gebruikersnaam en wachtwoord maken echt niet uit. Ik gebruik zelf ‘henk’ en ‘ingrid’ wat ooit eens als grapje is gedaan maar dat werkt uitstekend. Kan je eens een screenshot sturen van de WAN-settings van de UDM Pro?

 

Vervolgens nog ns geprobeert om te troubleshooten door het modem met een patchkabel direct op een Mac aan te sluiten en hier een PPPoE verbinding op te zetten; Krijg geen verbinding

Gebruikte je toen ook VLAN 6?

 

Nu zouden er verschillende mensen zijn die dit gewoon werkend hebben gekregen. Dus het zou moeten lukken… Heeft het iets met de UTM 1500 te maken wat ik nergens in kan stellen? Of is die “ATM PVC 8/48 vcmux” instelling anders voor klein-zakelijke abonees?

De MTU Size moet je instellen op de UDM Pro. KleinZakelijk is een qua verbinding een ‘gewone consumentenlijn’.

 

Ik zou zelf zeggen, reset die Zyxel eens volledig, sluit hem gewoon aan en hang de UDM Pro eraan. In principe staat die Zyxel namelijk al standaard bridge mode aangezien het geen router is maar echt alleen een modem. Van een bridge-mode op de manier waarop er nu gesproken wordt is denk ik dan ook geen sprake.


Ik heb er drie weken geleden een aangesloten. 
gewoon standaard uit de doos. 
wachtwoord voor de webinterface aangepast en de firewall uit. 
dan doet ie het. 
alle andere zaken regel je op je router, volgens een van de lange posts op dit forum. 
NHendriks heeft goede punten over de instellingen, er lijken daar wat settings niet meer ok. Hoewel het apparaat aangeeft dat er 1 lijn up is. 


De Zyxel is out-of-the-box te gebruiken.

 

Dat er bij de status VDSL2 Annex B getoond wordt is een bugje in de GUI, de aansluiting is wel degelijk VDSL2 Annex A.

De Zyxel is mijns jnziens dan ook volledig up-and-running.

 

De pppoe verbinding moet op de UDM PRO via vlan 6 opgebouwd worden.


Dank voor de snelle reacties! Ik zal zo snel mogelijk de feedback verwerken als ik weer in de gelegenheid ben om (in de avonduren na sluitingstijd) eraan te sleutelen.

Ik kan wel alvast zeggen dat ik t.o.v. “out-of-the-box” vcmux naar 8/48 heb gezet en met IPv6 niks had ingesteld.

Wordt vervolgt!


Ik kan wel alvast zeggen dat ik t.o.v. “out-of-the-box” vcmux naar 8/48 heb gezet en met IPv6 niks had ingesteld.

Die vcmux instellingen doen niet ter zake aangezien er een VDSL verbinding opgezet wordt.

Let op: IPv6 en vlan 6 zijn verschillende dingen.