Skip to main content

Goedendag,

Wij hebben sinds een week glaskabel, in de grond liggen, nu doen de afstands bediening van onzed autos het niet?

ANWB er al bij gehaald en die zeggen dat het door het magnetische veld komt?

Hoe lossen we dit op, we hebben al de batterij vervangen van de afstand bediening, maar helaas werkt niet.

Onderweg doet de aftands bediening het wel, behalve bij ons voor de deur.

Iemand de oplossing?

Goeiemorgen @miepentimo2013 en welkom op het forum!

Wat een vreemd, maar vooral ook vervelend verschijnsel waar je last van hebt. Nu is het echter zo dat dit lijkt op toeval. Met de kennis die ik over de techniek heb (van zowel glasvezel als ook radio/zend-techniek) en wat overleg met wat collega’s, lijkt me het bijzonder onwaarschijnlijk dat het hier vandaan zou kunnen komen. Het zou voor het eerst zijn dat ik zoiets tref, en voor het eerst dat zoiets uberhaupt hierdoor veroorzaakt wordt.

Afstandsbedieningen van auto’s werken veelal op de 433Mhz band, en dit is een stukje frequentieband die voor meerdere toepassingen gebruikt wordt. O.a. Lichtschakelaars, afstandsbedieningen, portofoons, babyfoons en radiozendamateurs. Het zou kunnen zijn dat toevallig rond hetzelfde moment zoiets als dit in de buurt ook is gaan uitzenden, waardoor het signaal van de afstandsbedieningen verstoord wordt. Nogmaals, dat het van het glasvezelnetwerk komt lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Ik wil je aanraden om eens contact op te nemen met Agentschap Telecom . Zij kunnen je mogelijk tips geven om de bron van de storing te achterhalen, of hierin misschien zelfs wel hulp bieden. Zij hebben eventueel mensen die de nodige meetapparatuur hebben om exact te kunnen achterhalen waar bepaalde storingen vandaan komen.


Heeft één van jouw buren wellicht net een domotica set in gebruik genomen voor bijvoorbeeld het draadloos aan en uit zetten van lampen of iets dergelijks?


Glasvezel werkt met licht volgens mij en niet op basis van een radiofrequentie ofzo. Kan er dus niets mee te maken. Bovendien: de kans is heel erg groot dat uw auto ook op andere plekken boven glasvezel staat 😉


hallo, bedankt voor de antwoorden, het is wel raar dat 3 onafhankelijke gasten bij mij dit probleem met hun auto hadden.

Het zelfde als ik, en als ze de wijk uit zijn alles weer gewoon werkt aan de auto afstand bediening.

Ik zal eens informeren bij agendschap telecom.

mvg


hallo, bedankt voor de antwoorden, het is wel raar dat 3 onafhankelijke gasten bij mij dit probleem met hun auto hadden.

Het zelfde als ik, en als ze de wijk uit zijn alles weer gewoon werkt aan de auto afstand bediening.

Dan is er vast een stevige stoorzender actief op 433MHz.

Ik zou toch echt eens bij de buren gaan vragen of zij er ook last van hebben (vast wel) en of ze recent nieuwe draadloze apparatuur in gebruik genomen hebben?


De auto van mijn moeder (Fiat Punto uit 2008) kunnen we halverwege in het ronde winkelcentrum Cruquius niet af/ontsluiten met de afst.bed. Daar moet het altijd met de sleutel. Maar bij auto’s met alarm staat dan het alarm niet aan...


hallo,

Ik heb van Agentschap Telecom antwoord gekregen, het blijkt dat in mijn directe omgeving iemand een weer sensor buiten heeft voor een weer station binnen.

Het blijkt dat als de batterij bijna leeg is hij in de omgeving gaat zoeken naar een connectie, en dat zijn onze afstand bedieningen n.l. dezelfde frequentie en hier is niets aan te doen.

Ik ga nu in mijn omgeving maar vragen wie zo iets heeft en de batterij moet vervangen of opdoeken.

Raadsel opgelost.


Daar dacht ik ook direct aan maar acht ik toch niet zo logisch omdat het vermogen van zo’n ding met lege batterij zeer beperkt is.

En, in normale omstandigheden, zendt die temperatuurgever alleen eens in de zo veel minuten een puls, maar een lege batterij geeft onvoorspelbaar gedrag, helaas, ontwerpfout.

En, de afstanden tussen zender en ontvanger spelen een belangrijke rol, die stoorzender zal ergens in een tuin hangen op enkele meters afstand en je staat met je sleutel zender vlak bij de auto neem ik aan, is je bekend waar de ontvanger-antenne in de auto zit ?

Maar het zal zws wel zo zijn dat je sleutel zender wordt overstemd door iets, maar wat ?

Hier kun je een idee krijgen over de vele zenders in onze wereld :
https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/brochures/2017/juli/21/overzicht-van-het-nederlandse-frequentiespectrum

En, glasvezel -mooi spul- straalt niets uit.