Skip to main content
Vraag

Als ik bij mijn bank in wil loggen krijg ik van KPN een melding, klopt dit?

• February 3, 2026
  • 5 reacties
  • 54 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Als ik mijn bankzaken wil regelen en ik wil inloggen krijg ik van KPN een extra beveiliging.

Klopt dat

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 3, 2026

Hallo ​@L.P.A. ,

Dat is een mogelijkheid die KPN via f-secure aanbiedt. 

bron:

Bankierbeveiliging

Als je Bankierbeveiliging inschakelt, zijn je online bankiersessie en transacties beschermd. Zodra je toegang krijgt tot de website van je bank worden alle verbindingen die niet noodzakelijk zijn voor online bankieren geblokkeerd.

Zo schakel je Bankierbeveiliging in:

1. Open F-Secure
  2. Ga naar de pagina 'Antivirus
  3. Selecteer ‘Instellingen
  4. Selecteer ‘Veilig browsen
  5. Selecteer ‘Instellingen bewerken
  6. Schakel ‘Bankierbeveiliging’ in
  7. Selecteer ‘Mijn actieve internetverbindingen niet onderbreken’ als je niet wilt dat Bankierbeveiliging geopende verbindingen sluit. Als je deze instelling niet selecteert, sluit Bankierbeveiliging zodra het wordt geactiveerd ook al je huidige internetverbindingen
  8. Kies hoe je wilt dat Bankierbeveiliging omgaat met data die is gekopieerd naar je klembord. Bankierbeveiliging wist standaard alle gegevens van het klembord als je de verbinding met de bank afsluit. Selecteer ‘Klembord niet wissen’ als je de gegevens daarna nog wilt kunnen plakken.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 5, 2026

Hi ​@L.P.A., dat kan heel goed kloppen 😊

Ik zie dat Noordzee al heeft uitgelegd dat dit een mogelijke instelling is via F-secure, en ook hoe je deze instelling eventueel uit kunt schakelen. Ben je hiermee geholpen of heb je nog verdere vragen?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 12, 2026

Zo te zien, is alles duidelijk. Graag geholpen natuurlijk! 😎

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

Het ligt wel een beetje aan welke melding je ziet. Zoiets? Dan niks aan de hand:

F-Secure: bankiersbeveiliging is actief

En in sommige browsers zie je ook een dikke groene rand om je browservenster, zodat je zeker weet dat je op de website van een bank zit. En niet op een nepwebsite.

Maar als het om een melding zoals de volgende gaat, dan natuurlijk niet negeren:

Let op! Dit kan oplichting zijn.

Bankierbeveiliging heeft de verbinding tussen een actieve externe sessie (Chrome Remote Desktop) en uw apparaat verbroken. Meld u nooit aan bij uw bank terwijl iemand toegang tot uw apparaat heeft.

Als u ongevraagd wordt gebeld, kan dit een poging tot oplichting zijn.

Legitieme bedrijven bellen u nooit ongevraagd op om toepassingen te installeren waarmee zij op afstand toegang krijgen tot uw apparaat.

Maar ik neem aan dat je je vraag dan wel anders gesteld had. 🤓

1. Selecteer ‘Mijn actieve internetverbindingen niet onderbreken’ als je niet wilt dat Bankierbeveiliging geopende verbindingen sluit. Als je deze instelling niet selecteert, sluit Bankierbeveiliging zodra het wordt geactiveerd ook al je huidige internetverbindingen

Ik denk niet dat in de Kennisbank de “al” in “al je huidige internetverbindingen” klopt. Volgens mij kun je gewoon nog naar andere websites, bijvoorbeeld. WhatsApp en e-mail ophalen kan ook voor zover ik weet?

Wat het absoluut wél verbreekt, zoals ook in bovenstaande foto, zijn verbindingen waarmee anderen kunnen meekijken of soms zelfs meetikken op je computer. Programma’s zoals TeamViewer, AnyDesk en Chrome Remote Desktop. Dat is software die door oplichters gebruikt kan worden om je, bijvoorbeeld, zogenaamd “te helpen” om een virus van je computer te krijgen. Of om iets met je bank te regelen. En dat is nooit goed, dus prima als zo’n verbinding verbroken wordt, dan kunnen de oplichters niet meer meekijken.

Kortom: ik zou die bankier(s)beveiliging lekker aan laten staan!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 13, 2026

Dank voor de aanvulling ​@Arjan van B, zelf had ik de aanname gedaan dat het om de 1e melding zou gaan, maar het is natuurlijk ook mogelijk dat het de 2e melding betreft!