Skip to main content
Antwoord

Beveiligingsrapport Windows: Errorcode 5038 op laptop gerelateerd aan KPN virusscanner

• August 29, 2025
  • 3 reacties
  • 58 keer bekeken

In het windows beveiligingslogboek staat steeds gebeurtenis 5038 met de volgende vermelding:

“De kopie-hash van een bestand is ongeldig. Mogelijk is het bestand beschadigd vanwege een onbevoegde wijziging of duidt de ongeldige hash op een schijffout.”

“Bestandsnaam:    \Device\HarddiskVolume3\Program Files\KPN\KPN Veilig Virusscanner\epp\Endpoint Protection SDK\amsi\x64\avamsi.dll    “

Wat is de oorzaak, wat voor gevolg heeft het voor het functioneren van de virusscanner, hoe kan dit gerepareerd worden?

Opnieuw installeren van de virusscanner helpt niet.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@J.Joris . Welkom hier.

Pin me er niet op vast maar dit lijkt op zo'n gevalletje van een nulletje en een eentje die verwisseld zijn. Soms gaat er bij het kopieren iets mis en raakt een bestandje ‘becschadigd’ Het hoeft dan nog niet eens écht beschadigd te zjin maar het verificatiesysteem geeft dan wel melding hiervan.

Zoals ik er nu naar kijk is het niet iets om je zorgen om te maken.    En als je het toch weg wilt hebben vrees ik dat je hele ingewikkelde stappen moet ondernemen (met root/admin rechten het systeem in om het bestand te verwijderen . Iets wat volledig zinloos zou zijn als je besturingssysteem verder goed draait

3 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 1, 2025

Hoi ​@J.Joris . Welkom hier.

Pin me er niet op vast maar dit lijkt op zo'n gevalletje van een nulletje en een eentje die verwisseld zijn. Soms gaat er bij het kopieren iets mis en raakt een bestandje ‘becschadigd’ Het hoeft dan nog niet eens écht beschadigd te zjin maar het verificatiesysteem geeft dan wel melding hiervan.

Zoals ik er nu naar kijk is het niet iets om je zorgen om te maken.    En als je het toch weg wilt hebben vrees ik dat je hele ingewikkelde stappen moet ondernemen (met root/admin rechten het systeem in om het bestand te verwijderen . Iets wat volledig zinloos zou zijn als je besturingssysteem verder goed draait

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2025

Hi Erwin, dank voor je reactie. Als ik je goed begrijp heeft deze beschadiging geen invloed op het functioneren van de KPN Veilig Virusscanner? Want daar gaat het mij om.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 12, 2025

Hi Erwin, dank voor je reactie. Als ik je goed begrijp heeft deze beschadiging geen invloed op het functioneren van de KPN Veilig Virusscanner? Want daar gaat het mij om.

Nee.  Dat durf ik wel te stellen.  Als je plotseling meer of andere foutmeldingen ziet, wil ik dat wel graag weten.