Skip to main content
Beantwoord

Bij een aanpassing van titel door moderators krijgen geabonneerde leden via e-mailnotificaties oorspronkelijke titel te zien

• January 17, 2026
  • 11 reacties
  • 106 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+9

Het valt mij af en toe het volgende op: Omdat ik geabonneerd ben op bepaalde onderwerpen, krijg ik dan bij een nieuw topic een notificatiemail. Prima. 

Maar, soms moet de titel van een  nieuw topic gemodereerd worden, omdat in die titel privé-gegevens zoals een telefoonnummer zijn opgenomen. In de notificatiemail zie ik dan echter toch die oorspronkelijke titel. Is dat laatste niet te voorkomen? Door bijv in de notificatiemails niet meer de titel op te nemen? Voor degene die geabonneerd is misschien lastig maar het voorkomt wel dat privé-gegevens tóch bij anderen terechtkomen. Misschien zelfs een klein datalek?

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@Katana321, dit kan inderdaad soms gebeuren. Gelukkig is er dan sowieso geen sprake van een datalek zoals ​@bnh ook al aanhaalde. Helaas is dit niet altijd te voorkomen. We doen ons best om zo snel als mogelijk een topic te editten zowel titel als tekst. 

Notificaties uitstellen, dat is onze ogen niet een suggestie die wij overnemen, We kunnen zeker wel kijken hoe we op een andere manier de kans op prive gegevens in een titel of topic tekst zo klein mogelijk maken. 

11 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 17, 2026

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, het is zeker geen datalek omdat de poster het zelf online heeft geplaatst. Je mag in Nederland gewoon je eigen gegevens op het web plaatsen, alleen uit bescherming van KPN en haar klanten verwijderen admins en moderatoren dit.

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Ik zie zeker 1x per maand een notificatiemail voorbij komen waarin een 06-nummer of zelfs een thuisnummer of thuisadres in de titel is genoemd. Als ik dan op de link klik, is de titel vaak al door een mod aangepast. Terecht natuurlijk.

@bnh Dat jij dat niet hebt meegemaakt, is het gevolg dat jij kennelijk niet op de topics bent geabonneerd waar ik wel op geabonneerd ben. 

Maar je hebt gelijk wat betreft avg. Het zal idd niet een datalek zijn. Maar onwenselijk is het natuurlijk wel.

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Wellicht is er een technische oplossing? Bijv dat notificatiemails pas na een uur verstuurd worden, zodat moderatoren de kans hebben om, indien nodig, de titel aan te passen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 17, 2026

Die mail is dan verstuurd vóór de wijzigingen. Eenmaal gewijzigd krijg ik bij mails de nieuwe titel. 

Maar ik zal er toch eens extra op letten. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, het is zeker geen datalek omdat de poster het zelf online heeft geplaatst. Je mag in Nederland gewoon je eigen gegevens op het web plaatsen,

---

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand de gegevens van iemand anders in de titel noemt. Neem de mail die vannacht om 05:10 is verstuurd:

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 17, 2026

Wellicht is er een technische oplossing? Bijv dat notificatiemails pas na een uur verstuurd worden, zodat moderatoren de kans hebben om, indien nodig, de titel aan te passen.

Dat helpt maar gedeeltelijk. Buiten “openingstijden” van het moderator team zeker niet. Dan is het "Nieuw topic” notificatiemailtje ook al lang verstuurd.

Vertragen van de notificaties is een schijnoplossing. Mensen moeten gewoon voorzichtiger zijn met hun persoonlijke gegevens. Er staat niet voor niets een waarschuwing in het reactie-veld...

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

---

Mensen moeten gewoon voorzichtiger zijn met hun persoonlijke gegevens.

---

Eens, maar zie mijn laatste bericht hierboven.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 17, 2026

Dit schreef ik ook nog. Je bent altijd te laat….

Dat helpt maar gedeeltelijk. Buiten “openingstijden” van het moderator team zeker niet. Dan is het "Nieuw topic” notificatiemailtje ook al lang verstuurd.

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Dit schreef ik ook nog. Je bent altijd te laat….

Tenzij een grotere vertraging van versturen notificatiemailtjes wordt ingesteld. Bijvoorbeeld 12 uren. Dan hebben moderatoren altijd de gelegenheid om een titel aan te passen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 17, 2026

Dan verliezen de notificatie mailtjes helemaal hun nut.
Die zijn juist bedoeld om (snel 😉) aandacht te trekken van community leden die anderen willen helpen. Het begint toch echt bij de starter van een nieuw bericht….

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 20, 2026

Hallo ​@Katana321, dit kan inderdaad soms gebeuren. Gelukkig is er dan sowieso geen sprake van een datalek zoals ​@bnh ook al aanhaalde. Helaas is dit niet altijd te voorkomen. We doen ons best om zo snel als mogelijk een topic te editten zowel titel als tekst. 

Notificaties uitstellen, dat is onze ogen niet een suggestie die wij overnemen, We kunnen zeker wel kijken hoe we op een andere manier de kans op prive gegevens in een titel of topic tekst zo klein mogelijk maken.