Skip to main content
Vraag

Cybersecurity, extra euro verplicht

• May 28, 2026
  • 9 reacties
  • 75 keer bekeken

Vanaf binnenkort krijgen we als klant een euro extra erbij doordat KPN heeft bedacht dat het goed is om beter te beveiligen. Ik moet dit verplicht betalen, ik heb echter de vrijheid om het aan- of uit te zetten. Dan had ik ook de vrijheid willen hebben om het wel of niet af te nemen. Het probleem is dat ik 9 aansluitingen heb, ik betaal dus niet 1 euro maar 9 euro extra per maand, dat is 108 euro op jaarbasis. Ik vind het zeer kwalijk dat KPN mij dit verplicht te betalen en hoewel ik de vrijheid heb om dit als reden te nemen om per direct op te zeggen, doe ik dat natuurlijk niet want dan weet ik zeker dat er van alles mis gaat. De spagaat is nu dus; ik wil niet betalen, zeker niet 9x elke maand, en ik wil ook niet opzeggen want ik kan er niet op vertrouwen dat alles dan goed gaat. In deze maatschappij zijn we dus blijkbaar terecht gekomen; onbeperkt prijsverhogingen doorvoeren en de klant verplichten tot het afnemen van diensten die je zouden moeten beschermen tegen cyber-schurken. Voor mij dus ook een principekwestie en een flink bedrag per jaar wat ik nu voor de kiezen krijg. Mijn advies: KPN, doe hier wat aan bij mensen met meerdere abonnementen, dit lijkt echt nergens op en ik begrijp het ook gewoon niet!

9 reacties

• May 28, 2026

Beste ​@Gert W. daarom en door de a.s. de wijziging voorwaarden krijg je per abo een mail met de mogelijkheid binnen de in de mail gestelde termijn op te zeggen, over te stappen of het zo te laten.

Je bent dus vanaf de ontvangst van de mail per abo, maximaal 30 dagen contractvrij.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2026

Wat is dit nou weer voor slechte reactie? Dit is precies wat ik al schetste! En dit is tegelijk het hele probleem van kpn, dit is wat er mis gaat: mensen zoals jij die volgens een script standaard antwoorden sturen, niet ingaande op de specifieke situatie, gewoon domweg antwoorden wat je krijgt opgedragen van je script. Lees dan gewoon! Ik weet wat mijn rechten zijn; alleen providers maken het zowat onmogelijk om over te stappen omdat je er garantie op alles wat er dan mis gaat bij krijgt. De machtscultuur en het gebrek aan goede communicatie, vooral in deze situatie, laat heel veel te wensen over. Door dit soort reacties wordt mijn achting voor kpn niet meteen groter ofzo...

• May 28, 2026

Beste ​@Gert W. Ik ben geen medewerker van KPN en lees daarom geen scripts voor, maar een actief mede forumlid.

Sterker nog, n.a.v. de mail stap ik binnenkort zelf over en de overstap is goedgekeurd en vindt binnenkort plaats, dus het is niet goed bijvoorbaat te veronderstellen dat het niet goed zal gaan met opzeggen of overstappen.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2026

Nou, met 9 aansluitingen en kpn compleet kan ik je verzekeren dat het mis gaat. En ik spreek uit ervaring.

Ik was wellicht dan wat te snel met mijn conclusie, maar dat neemt niet weg dat ik al had gezegd dat ik wist wat mijn rechten mbt opzeggen zijn, dus dan is wat jij zegt wat overbodig en iets teveel van het goede. Buiten dat, het helpt ook niet.

• May 28, 2026

Beste ​@Gert W. excuses, je reactie misschien iets te snel er overheen gelezen. Ik wilde slechts goed duidelijk maken hoe het opzeggen c.q. overstappen concreet werkt, want als je het forum doorspit is voor veel klanten de mail niet duidelijk genoeg, voor mij in het begin trouwens ook niet.😎

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2026

Oké, bedankt.

De grote vraag is nu echter; gaat kpn er nog wat aan doen door klanten met meerdere aansluitingen wat tegemoet te komen? Of is dit het waar we het mee moeten doen en waar we ons maar gewoon als een paar makke schapen bij neer gaan leggen? Zoals we in Nederland eigenijk altijd gewend zijn te doen...Ik vraag me namelijk serieus af wat het volgende is wat ze gaan doen. En hoever kunnen ze hierin gaan zonder terug gefloten te worden door bijvoorbeeld de ACM (voorheen o.a. de Opta).

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Maar je hebt 9 abonnementen, is dat privé of bedrijfsmatig? Want zakelijk zijn de abonnementen niet verhoogd.

Dit is een klant-helpt-klant community, als je daadwerkelijk een antwoord van KPN wilt kan je die beter via X of Facebook benaderen. Maar ik weet vrij zeker dat het antwoord is; U kunt op alle 9 devices ook gebruik maken van EVI. Daarom is er ook geen reden om af te wijken van de verhoging.

En dat is ook meer dan logisch, want stel dat ze voor u afwijken moet dat voor iedereen gebeuren. En met miljoenen klanten kost dat elke maand dus miljoenen euro’s. Dat zie ik niet zomaar gebeuren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 28, 2026

Duidelijk antwoord.

Ik heb al telefonisch contact gehad met kpn. Zij adviseerden mij om in deze community mijn vragen voor te leggen. Zelfs tijdens het gesprek werd er mee gekeken in welke groep dat het beste zou passen.

Eigenlijk wat gek hè, als je kpn wilt bereiken dan via Facebook of X ? Ze hebben toch een klantenservice?! Het stuit me echt tegen de borst om daar Facebook voor aan te gaan slingeren, of X, wat al net zo min gebruik.

De 9 aansluitingen worden overigens bedrijfsmatig gebruikt, maar dan wel als privé abonnementen want dat viel voordeliger uit. Nu dus wellicht niet meer :) Dan zou je kunnen zeggen; dan heb je je voordeel al gehad. Dat klopt, maar niet met de bedoeling weer in te leveren.

Wondere wereld, dat kan ik er wel over zeggen. O.a. met dank aan de Cyber-schurken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik snap je vraag, ​@Gert W., en welkom hier op de community.  Maar het is zoals Ik_Combineer al benoemt. We maken hierin geen onderscheid tussen klanten gebaseerd op hoeveel abonnementen iemand heeft. Elk abonnement waarvoor jij een mail hebt gekregen krijgt de euro verhoging. En krijgt ook Extra Veilig Mobiel erbij. Je kunt dit dan ook op elk toestel activeren als je wilt. 

Je staat volledig in je recht om het hier niet mee eens te zijn. Maar dat an sich verandert verder niks. Als je actie wilt verbinden aan jouw recht om het er niet mee eens te zijn kun je opzeggen of overstappen naar een andere provider met nummerbehoud. 

Ik begrijp dat je daar wat huiverig voor bent. En, natuurlijk zien we je het liefst blijven. Maar je hoeft voor overstappen geen zorgen te maken. Overstappen is al jarenlang een samenwerking tussen providers en gaat eigenlijk altijd goed.Â