Skip to main content
Vraag

Endpoint Protection Service verbruikt extreem veel CPU capaciteit

• February 27, 2026
  • 6 reacties
  • 26 keer bekeken

Helaas zijn de topics waarin dit vorig jaar aan de orde werd gesteld, op enig moment gesloten zonder dat er een echte oplossing kon worden aangereikt. Wie weet inmiddels meer?

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 27, 2026

Endpoint protection service

Wat is dit voor dienst ​@HenryVIII ?

Ik ken KPN-Veilig c.q. F-Secure en Eset, maar bovenstaande niet.

• Auteur
  • Topper
  • February 27, 2026

De CPU wordt verbruikt door C:\Program Files\KPN\KPN Veilig Virusscanner\epp\Endpoint Protection SDK  Meer weet ik er ook niet over te melden.  Lees de eerdere topics hierover: 

Die hebben helaas niet tot oplossingen geleid... 

Het lijkt te maken te hebben met een “samenwerking” van F-secure met Avira. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@HenryVIII. Irritant dat F-Secure veel van je processor of werkgeheugen vraagt. Als één van beide volloopt, dan kan dat je PC of laptop flink vertragen en dat wil je natuurlijk niet. 

Is het zo dat Endpoint Protection Service continu veel van de processor of het werkgeheugen vraagt of is dat voor een bepaalde periode en gaat het daarna beter? Is het bijvoorbeeld alleen een issue vlak na het opstarten? 

Wat ook zo helpen is dat je hier een screenshot plaatst van je taakbeheeroverzicht en dan graag het processorgebruik of werkgeheugen gesorteerd op hoog naar laag. Dan kunnen we eens kijken wat de impact van het proces exact is en of er nog andere processen zijn die misschien ook van invloed zijn. 

Verder kwam ik ook nog een tip tegen in een topic op de Community van F-Secure zelf. Dat zou je ook nog eens kunnen proberen of dat helpt. 

I've found the only solution is to check for updates within the F-Secure program. It's the Device Protection database that, for some reason, is stuck in a loop but once you check for updates, the database is eventually updated and the EndPoint Protection process closes. This frees up around 6% of Memory.

Ik ben benieuwd naar je screenshot en of de tip nog heeft geholpen :) 

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

Arjen, dank voor je reactie. 
Het probleem doet zich niet alleen voor kort na het opstarten, maar blijft zich manifesteren. Naarmate ik langer op internet zit, wordt de PC steeds trager. Na een half uur loopt ik nagenoeg vast…
In taakbeheer kan ik duidelijk aflezen dat Endpoint protection service daarvoor verantwoordelijk is; die neemt verreweg steeds meer CPU in beslag.
Zelf heb ik de indruk dat het probleem is begonnen na een update van F-secure op 20 februari j.l. 

Omdat het onwerkbaar werd, heb ik mij inmiddels genoodzaakt gevoeld om de licentie van F-secure van deze PC geheel te verwijderen. Ik heb andere beveiligingssoftware ter vervanging geïnstalleerd.
De problemen zijn hiermee verdwenen!

Maar de frustratie blijft bestaan dat blijkbaar niemand werkelijk weet hoe dit kan gebeuren en - vooral - waarom er een obscure Avira-tool is terechtgekomen in de map van KPN-veilig... 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Zou goed kunnen dat het na een update is ontstaan. En ik begrijp ook dat je er voor kiest andere Antivirus bescherming te gaan gebruiken als je PC onwerkbaar traag wordt. Dat maakt het voor ons echter wel weer wat lastiger om dit verder te onderzoeken. 

Mocht je dit toch nog verder met ons willen onderzoeken, dan is een screenshot van het taakbeheeroverzicht wel erg handig. Mochten we dit dan toch doorzetten naar F-Secure, dan kunnen we dat gelijk erbij doen. Zij vinden dat ook erg nuttige info. 

• Auteur
  • Topper
  • March 3, 2026

Ik kan helaas geen zinvol screenshot meer maken van Taakbeheer, omdat ik F-secure inmiddels heb verwijderd. Daarmee is die Endpoint protection service immers verdwenen….
Op dit forum is er al eerder over geschreven, echter zonder echt bruikbare follow-up.,