Skip to main content
Antwoord

F-Secure blokkeert álle websites die ik probeer te openen vanuit links in mijn mail

• September 15, 2025
  • 11 reacties
  • 107 keer bekeken

Als ik via mails een link krijg om naar een website te browsen, wordt deze door F-secure geblokkeerd. Ik moet dan eerst toestemming geven dat deze site veilig is, vervolgens klikken dat ik 'm wil toevoegen aan de lijst met veilige websites, nog 2x klikken op bevestigen, het venster met de lijst weer wegklikken, en dan moet ik opnieuw op de link in de mail klikken, voordat ik de website kan bekijken. Dus per website die ik wil bekijken, moet ik zo'n 10 muiskliks doen, voordat ik 'm werkelijk kan bekijken. Dit geldt ook voor heel bekende websites en websites die ik al honderden keren heb bezocht, als LinkedIn, Amazon, overheid.nl, belastingdienst.nl, etc.
En soms laadt de website dan alsnog niet. 

Heel frustrerend en vermoeidend dit.
Zo kan ook een veilige virusscanner maken, door gewoon álle websites te blokkeren.

Ik ga 'm dus maar weer uit zetten. 

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Mickela punt 1 is dan een heikel punt, 

Verwijder KPN Veilig eens en goot de verwijdertool van F-Secure er nog een keer overheen, zodat je zeker weet dat alles van KPN Veilig c.q. F-Secure weg is en doe dan een schone installatie van KPN Veilig.

Betreft punt 2: jij krijgt blijkbaar meer mails met ingebakken links dan ik. Ik klik sinds de waarschuwing van KPN en overige veiligheidsinstanties voor een poos terug, nooit meer op ingebakken links.

Kan iets meer werk kosten, maar veiligheid voor alles.

Nu is er weer een grote Ddos-aanval op de overheid zodat de meeste thuiswerkende ambtenaren weer gewoon naar kantoor moeten komen omdat de thuisverbinding met het werk overbelast is. 

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 15, 2025

Beste ​@Mickela het is per definitie onveilig om op een link te klikken binnen een e-mail, dat zal er aan ter grondslag liggen.

Het wordt dan ook ten stelligste afgeraden om binnen de mail op een link te klikken.

Beter is het om het betreffende www-adres handmatig in de browser in te typen.

• Auteur
  • Helper
  • September 15, 2025

Beste ​@Mickela het is per definitie onveilig om op een link te klikken binnen een e-mail, dat zal er aan ter grondslag liggen.

Het wordt dan ook ten stelligste afgeraden om binnen de mail op een link te klikken.

Beter is het om het betreffende www-adres handmatig in de browser in te typen.

1. Als ik het webadres handmatig invoer, worden de websites óók geblokkeerd.
  2. Als ik niet meer op links kan klikken (waarbij ik uitkijk wie de afzender is), dan kan ik de meeste mails wel direct weggooien. Dan had ik bijv. het antwoord op deze post ook niet kunnen lezen….

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 15, 2025

Verwijder KPN Veilig eens en goot de verwijdertool van F-Secure er nog een keer overheen, zodat je zeker weet dat alles van KPN Veilig c.q. F-Secure weg is en doe dan een schone installatie van KPN Veilig.

Betreft punt 2: jij krijgt blijkbaar meer mails met ingebakken links dan ik. Ik klik sinds de waarschuwing van KPN en overige veiligheidsinstanties voor een poos terug, nooit meer op ingebakken links.

Nu is er weer een grote Ddos-aanval op de overheid zodat de meeste thuiswerkende ambtenaren weer gewoon naar kantoor moeten komen omdat de thuisverbinding met het werk overbelast is. 

• Auteur
  • Helper
  • September 15, 2025

Ik denk dat de discussie over op welke links ik wel en niet moet klikken, hier niet relevant is. Want, zoals gezegd, openen de websites ook niet als ik ze handmatig invoer. Of als ik al op een website ben, en doorklik naar een volgende pagina, wordt deze weer geblokkeerd. 

Het probleem is er niet als ik de F-secure uitzet. 
Het lijkt me dus een probleem van de F-secure software. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 15, 2025

Beste ​@Mickela daar lijkt het dan inderdaad op. Bij mij werkt het gewoon goed op een W11-platform met Chrome-browser.

Ik blijf bij mijn eerdere advies: KPN-Veilig verwijderen en herinstalleren.

Succes.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Mickela. Welkom op de community! Heb je inmiddels de tijd gehad om KPN Veilig te verwijderen en opnieuw te installeren? Ik ben benieuwd of dat het probleem heeft verholpen. 

• Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

Nou, dat was een top idee. 
Ik heb KPN Veilig verwijderd. 
Als ik ‘m daarna opnieuw wil installeren, krijg ik een melding dat het al geïnstalleerd is. Als ik de app vervolgens wil openen, krijg ik deze melding. Als ik klik op “oplossen”, gebeurt er niks. 

Dus nu heb ik helemaal geen Virusscanner meer. Top joh!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 23, 2025

Beste ​@Mickela dan heb  je de verwijdertool van F-Secure waarschijnlijk niet gebruikt, die kan alle op F-Secure gebaseerde software verwijderen, dus ook KPN Veilig.

Als je een Windows-platoform hebt hebt je altijd de standaard Windows beveiligingssoftware.

Alleen het antivirusdeel wordt uitgeschakeld bij de installatie van KPN Veilig.

KPN veilig er af? Dan schakelt het antivirusdeel van Windows weer bij.

• Auteur
  • Helper
  • September 23, 2025

Beste ​@Mickela dan heb  je de verwijdertool van F-Secure waarschijnlijk niet gebruikt, die kan alle op F-Secure gebaseerde software verwijderen, dus ook KPN Veilig.

Als je een Windows-platoform hebt hebt je altijd de standaard Windows beveiligingssoftware.

Alleen het antivirusdeel wordt uitgeschakeld bij de installatie van KPN Veilig.

KPN veilig er af? Dan schakelt het antivirusdeel van Windows weer bij.

Ik heb gedeinstalleerd via de functie ‘apps verwijderen’, zoals de beschrijving ook aangeeft hoe je het moet doen.
Ik vind het erg jammer JanD dat je steeds aannames doet, ipv vragen stelt. Dat zou heel anders overkomen!

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Mickela Dat klinkt inderdaad niet fijn! Wil je het onderstaande eens proberen?

1. Download de Verwijder­programma van F-secure op deze pagina en verwijder F-Secure

2. Herstart je apparaat.

3. Download en installeer KPN Veilig opnieuw via deze pagina

Hopelijk lukt het hiermee!

• Auteur
  • Helper
  • October 23, 2025

@Mickela Dat klinkt inderdaad niet fijn! Wil je het onderstaande eens proberen?

1. Download de Verwijder­programma van F-secure op deze pagina en verwijder F-Secure

2. Herstart je apparaat.

3. Download en installeer KPN Veilig opnieuw via deze pagina

Hopelijk lukt het hiermee!

Ik heb dit een maand geleden allemaal gedaan. Daarna ging het 3 weken goed. 
Nu sinds een week weer dezelfde ellende. Elke website die ik wil openen, wordt geblokkeerd. Zelfs Facebook, en mijn eigen zakelijke pagina's, die ik dagelijks open. Ik moet elke website toevoegen aan de lijst 'veilige websites’. Dus zijn meerdere stappen per website die ik wil openen. 
En doordat ik het F-secure programma heb moeten verwijderen, is alles wat ik eerder al in de lijst had staan, ook verwijderd. Dus ik kan weer overnieuw beginnen om de websites die ik bezoek toe te voegen. 

Dus ik heb het programma nu maar weer uitgezet, want het is geen doen anders.