Skip to main content
Vraag

Graag Spamhaus blacklistvermelding opheffen

• March 19, 2026
  • 10 reacties
  • 79 keer bekeken

Familielid hier, probleem gemeld en even gecontroleerd.

Verschillende websites zijn geblokkeerd.

Met de melding:

Access denied. Your IP address is in blacklist.

Er zit maar twee actieve apparaten op het netwerk één windows laptop & één android smartphone. De laptop is veiliggesteld met Bitdefender en net voor de zekerheid nog gescanned. Geen malware, smartphone is ook up to date met de laatste beveiligingsupdates, net zoals Windows.

Nu dus maar eens MXtoolbox gecontroleerd en ja hoor. Spamhaus ZEN LISTED

https://check.spamhaus.org/

*****/16 is listed on the Policy Block List (PBL)

Outbound Email policy of KPN Internet / AS8737 / AS1136. for this IP range

Where it is possible to request removal, we will help you through the process. However, if your IP is listed on the Spamhaus Blocklist (SBL), removal can only be requested by your Internet Service Provider (ISP).

Bij deze dus de vraag om dit ASAP graag op te lossen en de desbetreffende spammer graag aan te pakken want mensen komen nu niet meer op websites.

Admin: IP-adres verborgen i.v.m. privacy

10 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Annabel14. Welkom op de KPN Community! Dit is materie waar ik niet direct thuis in ben, dus ik heb ook even de hulp van AI en Google ingeroepen. Die vertellen mij dat het normaal is dat je als thuisgebruiker op de Policy Block List staat van Spamhaus. Dat is zelfs te verwachten. Het is namelijk niet de bedoeling dat je op een thuisverbinding een mailserver draait. Daarom is die blokkade actief. 

Maar dan nog krijg je de melding: “Access denied. Your IP address is in blacklist” en dat is wel vreemd natuurlijk. Dan zou het zo kunnen zijn dat het IP-adres op een blokkadelijst staat van de hostingpartij waar de website actief is. Dat kun je even checken door de website proberen te benaderen via een 4G/5G verbinding. Als dat wel lukt, dan is je IP-adres van je vaste verbinding waarschijnlijk geblokkeerd. Je kunt dan het beste een mailtje sturen of contact opnemen met de hostingpartij en vragen of je IP-adres gedeblokkeerd kan worden. 

Laat maar weten of je hier mee verder kunt of toch nog vragen hebt!

rvk01
Slimmerik
  • March 22, 2026

Welke website of hostingpartij gebruikt er nu ook de Spamhaus ZEN listing om een IP te blokkeren?? Zeker ook omdat Spamhaus een complete range opneemt in de lijst. Het zou wel netjes zijn als KPN deze ranges weer laat verwijderen en de spammer blokkeert maar het is in ieder geval niet handig van een hoster om deze lijst te gebruiken voor web-toegang.

Voor het verzenden van mail is het niet erg dat je IP op deze lijst staat want verzenden van mail die je doorgaans met een externe SMTP server. Als die op zo'n lijst komt, dan heb je een groter probleem (omdat deze lijsten wel gebruikt worden door veel mailservers).

Ps. de range waar ik in zit staat ook op die lijst. Dus geef eens een voorbeeld website door die geblokt is. Dan kunnen we die testen of het ook echt een Spamhaus Blok is of misschien een keer precieze blokkade.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

removal can only be requested by your Internet Service Provider (ISP).

Admin: afbeelding bewerkt i.v.m. privacy, helaas is daarbij per ongeluk het bijschrift ook verdwenen. Die gaf aan dat het mailformulier uit de afbeelding alleen ingestuurd kan worden vanuit een bedrijf.​​​

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 22, 2026

Hoi ​@Annabel14. Welkom op de KPN Community! Dit is materie waar ik niet direct thuis in ben, dus ik heb ook even de hulp van AI en Google ingeroepen. Die vertellen mij dat het normaal is dat je als thuisgebruiker op de Policy Block List staat van Spamhaus. Dat is zelfs te verwachten. Het is namelijk niet de bedoeling dat je op een thuisverbinding een mailserver draait. Daarom is die blokkade actief. 

Maar dan nog krijg je de melding: “Access denied. Your IP address is in blacklist” en dat is wel vreemd natuurlijk. Dan zou het zo kunnen zijn dat het IP-adres op een blokkadelijst staat van de hostingpartij waar de website actief is. Dat kun je even checken door de website proberen te benaderen via een 4G/5G verbinding. Als dat wel lukt, dan is je IP-adres van je vaste verbinding waarschijnlijk geblokkeerd. Je kunt dan het beste een mailtje sturen of contact opnemen met de hostingpartij en vragen of je IP-adres gedeblokkeerd kan worden. 

Laat maar weten of je hier mee verder kunt of toch nog vragen hebt!

Hier ga je eigenlijk al de fout in. AI slop antwoorden genereren en een echo chamber creëren. Niet echt authentiek, reageer dan liever niet als je het niet weet (want toegang tot AI heeft iedereen) dat is dan nog beter dan het bovenstaande antwoord. Er loopt geen mail server er staan nul poorten open in het V10 modem. Bij Spamhaus zelf op de website staat quote "removal can only be requested by your Internet Service Provider (ISP).”. Dat is de hele reden dat ik bij mijn provider KPN op het forum deze mededeling maak. Jullie zijn de service provider. Dat er iemand heeft zitten spammen in de IP range waar ons IP onder valt daar kan ik niets aan doen en dit is niet onze schuld, de schuldige zal jullie IT security team moeten kunnen achterhalen via Spamhaus als zij de informatie vrijgeven. 

Off topic (maar ook belangrijk):
De V10 heb ik trouwens toevallig gisteren nog eens open gehad, en dit is wel mijn ongezouten feedback over de nieuwe V10 firmware. Het is weer een zooite ongeregeld. Ik kan nu niet eens meer de 2.4ghz band apart uitzetten. Wat betekend dat er nu op de 2.4ghz band extra interferentie zit. Ik had apart een andere router verder weg van de buren gezet specifiek met 2.4ghz aan, omdat deze betere penetratie geeft en op een langere afstand werkt en mider vervuild.
Jammer KPN een kanaal inspectie tool die niet werkt en de optie om los 2.4g en 5g uit te zetten is eruit gesloopt een hoop AI slop weer van tekst en uitleg erin waar niemand iets aan heeft.. Wanneer stopt het eens die enshittification? De vorige V10 firmware was goed en werkte stabiel, nee maar toch een remote update erdoorheen gedrukt. Waardoor nu de hele 2.4g band hier by the way ook bomvol zit mede door de firmware van KPN. Er is een reden dat ik deze uit heb gezet, omdat ik met mijn spectrum analyzer heb gezien in waterfal mode dat deze 2.4g band zwaar vervuild is aan één kant van het huis, daarom is er een tweede AP bijgekomen op een andere locatie. Maar nu kan deze niet meer uitgezet worden want dan staat 5ghz ook meteen uit, ge-wel-dig dus. Extra vervuiling net waar je het niet wilt hebben en de optie is uit de V10 firmware WEG gehaald.

rvk01
Slimmerik
  • March 22, 2026

Dit is materie waar ik niet direct thuis in ben, ...

Is het dan niet handiger dat je dit aan iemand doorgeeft die er wel thuis in is?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Er loopt geen mail server er staan nul poorten open in het V10 modem. 

Als je geen email server runt, verwijdert Spamhaus nooit jouw IP adres uit PBL

• What IPs should be removed from the Policy Blocklist (PBL)?

IPs should only be removed from the Policy Blocklist (PBL) if:

• a mail server will be run on the IP
    • appropriate forward (A record) and reverse DNS (rDNS) are set up for the IP
    • port 25 outbound is closed for use by any device other than that mail server.

Maar verder is een listing in PBL nooit een reden voor een website om jouw IP adres te blokkeren. Bijna iedereen is bij Spamhaus in PBL om spam mails vanuit ongeautoriseerde IP adressen te filteren.

rvk01
Slimmerik
  • March 23, 2026

Maar verder is een listing in PBL nooit een reden voor een website om jouw IP adres te blokkeren. 

Inderdaad. Daarom vroeg ik welke hosting bedrijf TS er van bedenkt deze lijst te gebruiken voor blokkade van HTTP(s). Want ik heb het vermoeden dat het hier om iemand anders gaat (misschien een specifieke blokkade op directe IP of iets anders).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 23, 2026

Er loopt geen mail server er staan nul poorten open in het V10 modem. 

Als je geen email server runt, verwijdert Spamhaus nooit jouw IP adres uit PBL

• What IPs should be removed from the Policy Blocklist (PBL)?

IPs should only be removed from the Policy Blocklist (PBL) if:

• a mail server will be run on the IP
    • appropriate forward (A record) and reverse DNS (rDNS) are set up for the IP
    • port 25 outbound is closed for use by any device other than that mail server.

Maar verder is een listing in PBL nooit een reden voor een website om jouw IP adres te blokkeren. Bijna iedereen is bij Spamhaus in PBL om spam mails vanuit ongeautoriseerde IP adressen te filteren.

Het is en blijft raar maar het was een website van een bakkerij, kreeg een 403 met de melding erin. Die bakken goede broden, maar bakken minder van IT. Laten we het daar op houden. Normaal zou ik dan zeggen "schoenmaker blijf bij je leest”. Maar goed chapeau dat ze zelf wel al met block/spam lijsten bezig zijn en geen Cloudflare gebruiken en waarschijnlijk onafhanlelijk werken on-premise. Alles maar in de cloud willen proppen hebben we nu ook wel de nadelen van gezien.

Maar goed, ik heb dus uiteindelijk de unlist / unban gedaan via check.spamhaus.com.
Je moet dus toch echt wel de checkbox aanvinken waar staat:

"Ja ik draai een mailserver en begrijk de hele overeenkomst ik ga akkoord."

Heel erg onlogisch naar mijn mening, dit hadden ze beter kunnen omschijven. Maar ons IP adres is er dus uit nu. Het probleem is dus opgelost.

Het punt is spamhaus blokt gewoon als één bad guy of geinfecteerde PC gaat spammen van één IP binnen de /16 range gewoon de hele range. Ze gaan niet enkele losse IP adressen blokkeren. Het problem zal dus nog wel vaker gaan teurgkeren als deze vervelende spammer of geinfecterrde pc gewoon op het netwerk actief blijft.. We zullen het gaan zien, hopelijk niet.

rvk01
Slimmerik
  • March 23, 2026

Het punt is spamhaus blokt gewoon als één bad guy of geinfecteerde PC gaat spammen van één IP binnen de /16 range gewoon de hele range

En dat is dus precies de reden waarom je met een website geen gebruik maakt van de Spamhaus lijst om dingen te blokkeren. Het is ook nutteloos omdat die IP adressen ook geen website onbedoeld (of voor DDoS) gaan bezoeken.

Maar goed. Voor jou werkt het nu. De andere miljoenen bezoekers blokkeren ze nog gewoon. Maar dat is hun keuze (zal wel lekker rustig zijn) 😁

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Dat is de hele reden dat ik bij mijn provider KPN op het forum deze mededeling maak. Jullie zijn de service provider. Dat er iemand heeft zitten spammen in de IP range waar ons IP onder valt daar kan ik niets aan doen en dit is niet onze schuld, de schuldige zal jullie IT security team moeten kunnen achterhalen via Spamhaus als zij de informatie vrijgeven. 

Wij doen niets met Spamhaus. Dus ook geen removal requests. Juist omdat het in de praktijk weinig toevoegt. Eenmaal verwijderd van de lijst is een IP-range er ook zo weer op. En je kunt dus inderdaad je eigen IP-adres delisten zoals je ook al gemerkt hebt.

De kern van het probleem zit hem meer bij de bakkerij die beter een andere manier van spammers blokkeren kan gebruiken. Voor jou als eindgebruiker kom je dan uit op ofwel de bakkerij erop wijzen dat hun IT beter kan. Of inderdaad het Spamhaus formuliertje invullen over het draaien van een eigen mailserver.