Skip to main content
Sticky

Het KPN Abuse Team: wie zijn zij en wat doen ze eigenlijk?

• January 14, 2026
  • 18 reacties
  • 314 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Het KPN Abuse Team: Je leest er wel eens iets over in onze Community. Het heeft vaak met een blokkade op de verbinding te maken en het klinkt niet altijd even positief. En dat, terwijl onze collega's van het Abuse Team ontzettend belangrijk werk doen! Laten we dat eens beter bekijken.

Wat is het KPN Abuse Team?

Het KPN Abuse Team is een speciaal team binnen KPN. Zij horen bij een afdeling die zich bezig houdt met veiligheid van het KPN netwerk. Het team waarschuwt klanten als er veiligheidsproblemen zijn op hun verbinding, en ze helpen om die problemen op hun apparatuur of internetverbinding op te lossen. 

Wat doet KPN Abuse?

In deze tijd, waarin online veiligheid een hot topic is en internetcriminaliteit veel voor komt, is het belangrijk dat we ervoor zorgen dat onze klanten, hun verbinding, en ons netwerk veilig en betrouwbaar zijn. 

Abuse, oftewel misbruik, kan bewust maar ook onbewust gebeuren. Bewust door internetcriminelen, en onbewust door een gebruiker die bijvoorbeeld ongemerkt een virus op zijn of haar apparaat heeft opgelopen. Het KPN Abuse Team zorgt ervoor dat we beide vormen zo veel mogelijk voorkomen, en anders zo snel mogelijk oplossen.

Het Abuse Team behandelt meldingen over misbruik op KPN verbindingen. Zij controleren en beoordelen deze meldingen, en ondernemen actie waar nodig. Is er inderdaad sprake van misbruik op een KPN verbinding, dan kan de verbinding bijvoorbeeld worden geblokkeerd.

Wat doet KPN Abuse bij misbruik op een KPN verbinding?

Als er sprake is van misbruik op een verbinding, dan hangen de vervolgstappen van de situatie af. Bij ernstig misbruik dan kan de verbinding bijvoorbeeld per direct buiten gebruik worden gesteld.

Het KPN Abuse team informeert de betreffende gebruiker via e-mail, en vragen om de verbonden apparaten te controleren. Mogelijk wordt de verbinding in quarantaine gezet, om verder verspreiden van bijvoorbeeld het virus te voorkomen. Dit betekent dat je in een afgesloten omgeving wordt gezet, en je op een veilige manier problemen op je apparaten kan oplossen.

Wat is het verschil tussen bewust en onbewust misbruik?

Bewust misbruik is wanneer iemand opzettelijk de verbinding misbruikt en tegen de Algemene Voorwaarden in gaat, die bij al onze abonnementen horen. Denk aan:

• Ongewenste mail (spam) verspreiden
  • Phishing: proberen om gegevens van andere klanten te achterhalen
  • Hacken

Van onbewust misbruik merk je als gebruiker vaak niet veel. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin jouw computer of laptop een virus opgelopen heeft. 

Geblokkeerd door KPN Abuse

KPN Abuse kan je verbinding in quarantaine plaatsen, of blokkeren, als er sprake is van misbruik op jouw verbinding. Zo kan het misbruik gestopt worden, en zich niet verder verspreiden. 

Ben je geblokkeerd? Neem dan contact op met het Abuse Team, dat kan je altijd doen via KPN Webmail. Ook bij een blokkade kan je Webmail openen en gebruiken! Het e-mailadres van het KPN Abuse Team is: abuse@kpn.com. Zij helpen je om het op te lossen.

Wil je meer weten over wat KPN allemaal doet om ons netwerk en je verbinding veilig te houden? Kijk dan ook eens hier:

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 14, 2026

Ik heb een paar jaar terug meegedaan aan een hele interessante meeting op hun locatie. ​@Raymondt  van KPN Abuse was daar toen ook bij betrokken. 

Wat ik mij o.a. nog kan herinneren is dat ik zo'n foto als hierboven niet mocht maken. Is het beleid veranderd ​@Raymondt ?  

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Noordzee ik zie dat de foto wat vragen oproept. Weet dat je bij vragen altijd via de bekende kanalen bij het moderatieteam in de lucht kan komen!

We zijn ons zeker bewust van zaken als privacy en gevoelige informatie. Daarom hebben we hier gebruik gemaakt van een standaardfoto die wij gebruiken voor onze campagnes.

Het punt bij de rondleiding was dus dat we geen foto's wensen van schermen met informatie van klanten en daarom kiezen dan voor een standaard foto waarbij de getoonde schermen dan geschoond zijn.

Kom gerust nog even in de lucht als je verder nog vragen hebt! 

JanD
Superuser
  • January 14, 2026

Zeer interessant topic.

Een aantal jaren geleden ben ik als Telfort Super User eens in Hilversum geweest, reuze interessant. Ook de toren in geweest.

De foto's van het bewakingscentrum in H'sum  zijn gewoon te ‘googelen’ en ik kan er zo een aantal tonen, niks geheims aan.

Het verbieden van zelf foto's maken kan ik me voorstellen, met een beetje goede camera kun je inzoomen en privégegevens of andere niet-openbare gegevens vastleggen en dat moet je dus niet willen.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Daar worden zo te zien zelfs medewerkers in quarantaine gezet 🤗 :

Abuse door het team? 😎

JanD
Superuser
  • January 14, 2026

Of ze doen zulk supergeheim werk, dat ze zelf niet weten wat ze doen.😎

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Volgens mij is dat een ‘secret agent’…

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 14, 2026

Afgelopen jaar in Hilversum een security dag gehad waarbij het Abuse team ook een deel presenteerde. Leuk om mee te hebben gemaakt. Vanuit de ruimte konden we zo de zaal inkijken. Zowel lokatie als de inhoudelijke presentaties waren erg leuk en leerzaam.

Na afloop hebben we nog de bunker bezocht. Dat was voor mij de kers op de taart omdat ik van dit soort objecten kan genieten. Je ruikt echt letterlijk de historie.

De Sail dag was leuk maar dit event vond ik zelf zeker zo leuk om mee te maken.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Dat was zeker een zeer leuke en leerzame dag. Ook ‘de toren’ nog aangeraakt… en die geur. Historie! 

Ik kan mij zeker voorstellen dat de mensen die er werken niet op de kiek willen worden gezet. Tegenwoordig  met de socials weet je nooit waar je beeltenis terecht komt. 

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • January 15, 2026

Ik heb een paar jaar terug meegedaan aan een hele interessante meeting op hun locatie. ​@Raymondt  van KPN Abuse was daar toen ook bij betrokken. 

Wat ik mij o.a. nog kan herinneren is dat ik zo'n foto als hierboven niet mocht maken. Is het beleid veranderd ​@Raymondt ?  

Nee, het beleid is niet veranderd. Naast hetgeen wat al vermeld is, is het ook nog eens zo dat niet elke collega het fijn vindt om ongevraagd op de foto gezet te worden. Voor promotiedoeleinden worden er echter soms door KPN zelf foto's gemaakt, wat dan ook ruim van tevoren aan de collega's gecommuniceerd wordt, zodat zij die niet op de foto willen dat ook niet hoeven. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Nee, het beleid is niet veranderd. Naast hetgeen wat al vermeld is, is het ook nog eens zo dat niet elke collega het fijn vindt om ongevraagd op de foto gezet te worden. Voor promotiedoeleinden worden er echter soms door KPN zelf foto's gemaakt, wat dan ook ruim van tevoren aan de collega's gecommuniceerd wordt, zodat zij die niet op de foto willen dat ook niet hoeven. 

Medewerkers / aannemers wordt het toegestaan om een telefoon de ruimte te betreden>?

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • January 15, 2026

@fixnix uiteraard, die hebben we nodig om ons werk te kunnen doen. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Zo uiteraard vind ik dat niet. Ik neem aan dat de ruimte een bepaalde classificatie heeft, en dat medewerkers en het niet zo prettig vinden als er gefotografeerd wordt. Zeker als het door een aannemer gebeurd o.i.d. 

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • January 15, 2026

Zo uiteraard vind ik dat niet.

Ik vind het persoonlijk heel uiteraard dat mensen die zich op de werkvloer bevinden de zaken bij zich hebben die zij nodig hebben om hun werk uit te voeren. 

dat medewerkers en het niet zo prettig vinden als er gefotografeerd wordt. Zeker als het door een aannemer gebeurd o.i.d. 

Vandaar ook het eerdergenoemde beleid waarin duidelijk wordt dat dat niet toegestaan is. 

• January 15, 2026

Ik eigenlijk ook niet. Wat moet je er mee doen dan? Om te bellen gebruik je gewoon een vast toestel lijkt me. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Ik eigenlijk ook niet. Wat moet je er mee doen dan? Om te bellen gebruik je gewoon een vast toestel lijkt me. 

@Marlon92 ,

Exact. 

Elk NOC die ik ken kom je niet op met je GSM of smart watch of ander zend/ontvang apparatuur. Daarom snap ik die overview foto van KPN ook niet. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Ik vind het persoonlijk heel uiteraard dat mensen die zich op de werkvloer bevinden de zaken bij zich hebben die zij nodig hebben om hun werk uit te voeren. 

dat medewerkers en het niet zo prettig vinden als er gefotografeerd wordt. Zeker als het door een aannemer gebeurd o.i.d. 

Vandaar ook het eerdergenoemde beleid waarin duidelijk wordt dat dat niet toegestaan is. 

Het veiligheidsdenken staat in de regels een stuk hoger als je je in een geclassificeerde veiligheidsruimte bevindt waar strakkere regels horen te gelden dan in een normaal gebied. Wat doe je als een zg netwerkmonteur foto’s van beeldschermen heeft gemaakt met een spionerende activiteit als intentie, zoals bv bij Urenco gebeurd is?
Onbegrijpelijk vind ik dat.

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • January 15, 2026

@fixnix  ​@Marlon92  Dit topic is bedoeld om een klein inkijkje te geven in ons werk, en daar wat verduidelijking over te geven, maar dat is naturlijk wat anders dan dat we hier ons interne beleid over zaken moeten verantwoorden en verdedigen, zeker wanneer alle kennis die bijgedragen heeft aan het beleid ontbreekt. Die discussie verklaar ik bij dezen dan ook voor gesloten 😉

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

@fixnix  ​@Marlon92  Dit topic is bedoeld om een klein inkijkje te geven in ons werk, en daar wat verduidelijking over te geven, maar dat is naturlijk wat anders dan dat we hier ons interne beleid over zaken moeten verantwoorden en verdedigen, zeker wanneer alle kennis die bijgedragen heeft aan het beleid ontbreekt. Die discussie verklaar ik bij dezen dan ook voor gesloten 😉

Dank je ​@Raymondt voor de toelichting. Dit wil ik ook vanuit het KPN Community team onderschrijven. Dit is een artikel over de afdeling KPN Abuse met een daarbij behorende stockfoto. Daar zijn vragen over binnen gekomen die Raymondt beantwoord heeft zover dat kan. 

Ik wil nu ook iedereen vragen om die discussie nu los te laten en toekomstige posts ontopic te houden zodat het oorspronkelijke doel van dit topic niet ondersneeuwt. Verdere offtopic opmerkingen zullen we dan ook verwijderen.

Nogmaals dank voor het beantwoorden van de vragen ​@Raymondt!