Skip to main content
Vraag

Hoe pas ik de VPN aan van Avast naar F-Secure?

• July 27, 2026
  • 7 reacties
  • 78 keer bekeken

Op mijn laptop zie ik dat mijn VPN verbinding loopt vai Avast. Hoe wijzig ik dat naar F-Secure?

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 27, 2026

Dat is geen VPN, maar beveiliging. 

Is Avast betaald dan eerst die opzeggen. Zodra het abonnement daadwerkelijk is gestopt verwijderen. (Meestal met rechter muisknop of pad knop op icoontje klikken).

Via MijnKPN kun je de kpn versie downloaden. 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@JZwaa . Welkom hier.

Ik denk dat het goed is om eerst even uit te zoeken waar je precies naar kijkt. F-Secure bevat inderdaad een VPN-functie, maar als je op je laptop ziet dat er een verbinding via Avast loopt, hoeft dat niet automatisch te betekenen dat er daadwerkelijk een VPN actief is. Het kan ook gaan om een onderdeel van de beveiligingssoftware.

Kun je aangeven waar je precies ziet dat Avast actief is? Is dat bijvoorbeeld in de taakbalk, in de instellingen van Windows of in de Avast-app zelf? En zie je daarbij ook echt de melding dat de VPN is ingeschakeld?

Met die informatie kunnen we beter bepalen of het om een actieve VPN-verbinding gaat of dat alleen Avast als beveiligingsprogramma actief is. Daarna kunnen we je gericht uitleggen hoe je eventueel overstapt naar de VPN van F-Secure.

Alle informatie over onze anti-virus kun je trouwens hier vinden

JanD
Wijsgeer
  • July 30, 2026

Beste ​@Erwin van KPN , waar vind ik de VPN functie binnen de gratis F Secure van KPN?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 30, 2026

Beste Erwin,

Ik heb Avast verwjderd. Als ik KPN veilig virusscanner open, zie ik dat apparaatbeveiliging, veilig browsen en personen en apparaten is ingeschakeld. 

JanD
Wijsgeer
  • July 30, 2026

Beste Erwin,

Ik heb Avast verwjderd. Als ik KPN veilig virusscanner open, zie ik dat apparaatbeveiliging, veilig browsen en personen en apparaten is ingeschakeld. 

Beste ​@JZwaa , maar geen VPN, zojuist even bij mezelf getest door de app te installeren.

In de helpdesk staat VPN wel beschreven maar er staat ook, ik quote:

VPN

Het virtueel particulier netwerk (VPN) van de app brengt een veilige, versleutelde internetverbinding op uw apparaat tot stand.

Opmerking: Deze functie is niet in alle versies van de app beschikbaar.

VPN beschermt uw verbinding in een wifi-netwerk door uw gegevens onleesbaar te maken voor buitenstaanders. Het voorkomt zelfs dat iemand uw gegevens kan wijzigen of uw netwerkverkeer kan kapen.

U kunt eenvoudig zien hoe uw privacy is beschermd op de weergave VPN. Hier ziet u het volume van uw internetverkeer dat is beschermd.

In de versie die KPN aanbiedt zit VPN dus niet ingebakken

CC ​@Erwin van KPN 

Dit is mijn 15.000e reactie😎

Erwin van KPN
Moderator

Oeps, ​@JanD .  Dat is mijn fout.  Ik zat te veel met die VPN in mn hoofd. 

Laten we opnieuw beginnen: ​@JZwaa  Om verwarring te voorkomen. Je maakte dus gebruik van die VPN? Plus de rest van het Avast pakket? In dat geval moet ik je teleurstellen:  KPN veilig biedt een hoop maar GEEN VPN.

Dus je kunt overwegen om terug te gaan naar AVAST of een lossen VPN dienst er naast te nemen.

Mag ik vragen hoe jij VPN gebruikt? 

Erwin van KPN
Moderator

EN GEFELICITEERD UITERAARD ​@JanD   :-) op naar de volgende 15000