Skip to main content
Beantwoord

Hoe stel ik een VPN in op mijn Fritz!Box 7590 CH met iMac?

• July 23, 2025
  • 6 reacties
  • 123 keer bekeken

Ik heb eenĀ Fritz!Box 7590 CH, en daarmee zou je een eigen VPN moeten kunnen opzetten. Ik heb een iMac.

Is er handzame handleiding om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb deze nog niet kunnen vinden.

Beste antwoord door Marlon92

Je kunt VPN op de Fritzbox op 2 manieren gebruiken.

a) Je kunt op de Fritzbox een VPN server instellen. Als je dan met je smartfoon onderweg bent, dan kun je de smartfoon laten verbinden met de VPN server op de Fritzbox thuis. Als je met je smartfoon verbinding maakt met een openbaar WiFi netwerk, dan bied dit heel veel extra veiligheid.Ā 

Ook heb je op deze manier altijd toegang tot je apparaten thuis. Je kunt bijvoorbeeld bij je bestanden die thuis op de NAS staan.Ā 

BestĀ leuk. En kost je niets.

b) Je kunt de Fritzbox laten verbind met een externe VPN aanbieder. In deze situatie is de Fritzbox dus de VPN cliënt. Openbare VPN aanbieders zijn bijvoorbeeld NordVPN, Surfshark, VPNpro of Proton VPN.

Kost geld. En het enige voordeel hiervan is een klein beetje anonimiteit. Want je hebt voor de buitenwereld een ander ip adres. Maar voor de grote advertentie bedrijven haalt het niet uit. Die weten precies wie je bent. Die gebruiken cookies, browser fingerprinting en diversen andere methoden om je te volgen. Die hebben je ip daarvoor niet nodig.

En voor virussen, spyware, Trojaanse paarden, crypto ransomware en allerlei andere narigheid bied het geen enkele bescherming.

Als je veel gamed, dan kan deze methodeĀ nuttig zijn. Want dan zien je tegenspelers niet je ip. Verder bied deze methode eigenlijk geen meerwaarde.

6 reacties

• July 23, 2025

Wat wil je er mee bereiken? Van waar naar waar moet de VPN verbinding lopen?Ā 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 23, 2025

Ik weet blijkbaar veel te weinig van de VPN-materie, dus zijn jouw twee vragen te moeilijk voor mij.

Het enige dat ik weet is dat er met een VPN-verbinding veilig(er) kan worden geĆÆnternet, en dat is wat ik eigenlijk wil.Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2025

Nou veiliger.

Banken blokkeren die verbindingen. Dus met internet bankieren gaat het al niet op.

Met vpn kan je doen voorkomen of je vanuit een ander land werkt. Veel apps zullen dan ook niet werken met een abonnement voor NederlandsĀ gebruik.

Viaplay onder andere.Ā 

Een abonnement op een vpn dienst kost maandelijks geld.

Met vpn op je Fritzbox kun je wel vanuit ieder land ter wereld je eigen aansluiting benaderen. Waardoor bijvoorbeeld de tv dienst van kpn te gebruiken is. Die denkt dat je op je eigen Nederlandse ip zit terwijl je bijvoorbeeld in Marokko bent.

Het kpn internet is in de basis al uitermate goed beveiligd. Dat is gewoon veilig. Dat kan ook niet anders. Met zo'n 2,5 miljoen aansluitingen. Waaronder ook overheidsinstellingen

• Antwoord
  • July 24, 2025

Je kunt VPN op de Fritzbox op 2 manieren gebruiken.

a) Je kunt op de Fritzbox een VPN server instellen. Als je dan met je smartfoon onderweg bent, dan kun je de smartfoon laten verbinden met de VPN server op de Fritzbox thuis. Als je met je smartfoon verbinding maakt met een openbaar WiFi netwerk, dan bied dit heel veel extra veiligheid.Ā 

Ook heb je op deze manier altijd toegang tot je apparaten thuis. Je kunt bijvoorbeeld bij je bestanden die thuis op de NAS staan.Ā 

BestĀ leuk. En kost je niets.

b) Je kunt de Fritzbox laten verbind met een externe VPN aanbieder. In deze situatie is de Fritzbox dus de VPN cliënt. Openbare VPN aanbieders zijn bijvoorbeeld NordVPN, Surfshark, VPNpro of Proton VPN.

Kost geld. En het enige voordeel hiervan is een klein beetje anonimiteit. Want je hebt voor de buitenwereld een ander ip adres. Maar voor de grote advertentie bedrijven haalt het niet uit. Die weten precies wie je bent. Die gebruiken cookies, browser fingerprinting en diversen andere methoden om je te volgen. Die hebben je ip daarvoor niet nodig.

En voor virussen, spyware, Trojaanse paarden, crypto ransomware en allerlei andere narigheid bied het geen enkele bescherming.

Als je veel gamed, dan kan deze methodeĀ nuttig zijn. Want dan zien je tegenspelers niet je ip. Verder bied deze methode eigenlijk geen meerwaarde.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 24, 2025

Je kunt ook altijd het internet op via de incognitomodus ​@pnjkhkĀ , ook een vorm van schijnveiligheid.

Kortom, in de basis is internet bijĀ KPN uitermate veilig, zet ransomwarebeveiliging gratis aan binnen MijnKPN en maak gebruik van de gratis KPN-Veilig software, 5 licenties gratis.

Zorg verder voor zoveel mogelijk dubbele beveiliging bij inloggen bij bijvoorbeeld MijnnKPN, Whats-App, Google, dat heet 2FA of MFA en sterke wachtwoorden.

Gebruik niet de standaard wifinaam van de modem, want dan weten kwaadwillenden dat het een KPN modem is. Wijzgi hetĀ  inlogwachtwoord van de modem, geeft de wifi (SSID) een eigen naam en wachtwoord dat niet aan KPN te relateren is.

VPN is in de basis bedoeld voor bedrijfsnetwerken, waar bijvoorbeeld werknemers thuis werken en een superbeveiligde verbinding nodig hebben naar het werk.

Ā 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 24, 2025

Beste ​@Marlon92Ā , beste ​@JanDĀ 

Dank voor jullie hulp.

Ik heb Nordvpn geĆÆnstalleerd, en dat werkt goed, maar is wel erg prijzig.Ā 

Ik ga het eerste advies van Marlon opvolgen, en op de Fritzbox een VP-server installeren.

Ik noemde wel dat veiligheid belangrijk was, en KPN lijkt best goed beveiligd. Maar ik bedoelde eigenlijk om zo anoniem mogelijk op internet te kunnen, al is het moeilijk uit de handen te blijven van de ā€˜grote advertentiebedrijven’.Ā