Skip to main content
Vraag

Hoe stel ik tweestapsverificatie in op KPN e-mail?

• December 3, 2025
  • 14 reacties
  • 89 keer bekeken

In de campagne ‘Dubbel beveiligd is dubbel zo veilig’ wil de overheid dat we tweetraps verificatie (2FA) op onze email instellen.

1. Ik zie nergens hoe je dat moet doen in KPN's webmail.
  2. Is het dan überhaupt nog mogelijk om de email met IMAP op te halen naar je PC met Microsoft Outlook?

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 3, 2025

Beste ​@Wim Stichtse Vecht antwoord op punt

1. nee, de KPN webmail ondersteunt dat (nog) niet, wanneer wel is koffiedik kijken.
  2. Via een eigen mailprogramma, zoals bijvoorbeeld outlook kun je inderdaad via IMAP je mail afhandelen.

• December 3, 2025

Is het dan überhaupt nog mogelijk om de email met IMAP op te halen naar je PC met Microsoft Outlook?

Ja. Maar daarop kan geen trapsverificatie toegepast worden. IMAP is een protocol van 20 jaar oud ofzo wat dat gewoon niet ondersteunt. En daarom is 2 trapsverificatie op webmail vrij zinloos. Want met dezelfde login gegevens kan je dan via IMAP gewoon blijven inloggen zonder 2 trapsverificatie. Alsof je de voordeur van je huis extra beveiligt met een extra slot, maar aan de achterdeur niets doet.

Dan mag KPN wel heel snel actie ondernemen om dit nog deze maand wel voor elkaar te krijgen, anders moet ik al mijn gekoppelde accounts omzetten naar ziggo, gmail of microsoft mail, die blijkbaar toch veiliger zijn.

• December 4, 2025

ja klopt, ik probeer dat ook in te stellen omdat de overheid daar op hamert. Maar kan dus niet.

• December 4, 2025

Dan mag KPN wel heel snel actie ondernemen om dit nog deze maand wel voor elkaar te krijgen, anders moet ik al mijn gekoppelde accounts omzetten naar ziggo, gmail of microsoft mail, die blijkbaar toch veiliger zijn.

Ook bij Ziggo is POP3/IMAP gewoon beschikbaar. En ook bij Ziggo zit daar uiteraard geen 2 trapsverificatie op. Die 2 trapsverificatie die Ziggo op webmail heeft is dus redelijk nutteloos. Vooral voor de bühne. 

Gmail en Microsoft hebben POP3 en IMAP standaard uitgeschakeld staan dacht ik. Een gebruiker die het wil gebruiken kan het inschakelen voor alleen zn eigen account. 

De apps van Gmail en Microsoft gebruiken geen POP3 of IMAP. Die gebruiken een ander protocol. Wat precies weet ik niet. Waarschijnlijk iets wat ze zelf ontwikkeld hebben ofzo.

En wat je ook wel eens ziet: andere login gegevens voor POP3 / IMAP. Als je dan op een openbare locatie via webmail je mail checkt en iemand kijkt stiekem mee en ziet zo je wachtwoord, dan kunnen ze dan dus niet via POP3 of IMAP inloggen. 

• December 4, 2025

En wat je ook wel eens ziet: andere login gegevens voor POP3 / IMAP. Als je dan op een openbare locatie via webmail je mail checkt en iemand kijkt stiekem mee en ziet zo je wachtwoord, dan kunnen ze dan dus niet via POP3 of IMAP inloggen

Deze opmerking snap ik niet.

Suggereer je dat  kpnmail via pop3 dus veilig is als ik outlook 2019 of webmail gebruik?

• December 4, 2025

En wat je ook wel eens ziet: andere login gegevens voor POP3 / IMAP. Als je dan op een openbare locatie via webmail je mail checkt en iemand kijkt stiekem mee en ziet zo je wachtwoord, dan kunnen ze dan dus niet via POP3 of IMAP inloggen

Deze opmerking snap ik niet.

Suggereer je dat  kpnmail via pop3 dus veilig is als ik outlook 2019 of webmail gebruik?

Nee. Dat suggereer ik niet. Waarom denk je dat?

• December 4, 2025

dan kunnen ze dan dus niet via POP3 of IMAP inloggen

ik vond het vaag omschreven.

maar goed om mijn mail te beveiligen moet ik dus overschakelen naar een andere provider?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 4, 2025

Maar niet naar Odido, ​@puck . Die bieden helemaal geen e-mail (meer) aan.

Ziggo heeft 2 staps verificatie voor webmail. Maar het lijkt mij dat je dat moet uitschakelen als je een mail-programma als Thunderbird of Outlook gebruikt want die kunnen er niet mee overweg. En dan is je 2-traps beveiliging ook weg. Tenzij je alleen Ziggo webmail gebruikt.

In mail van particulieren zijn criminelen overigens écht niet geïnteresseerd.

• December 4, 2025

Ziggo heeft 2 staps verificatie voor webmail. Maar het lijkt mij dat je dat moet uitschakelen als je een mail-programma als Thunderbird of Outlook gebruikt want die kunnen er niet mee overweg.

Dat is niet waar. Webmail gaat gewoon via de browser. Daarbij heb je niet te maken met POP3 of IMAP. En het is maar de vraag of je 2 trapsverificatie überhaupt uit kan schakelen bij Ziggo.

• December 4, 2025

dan kunnen ze dan dus niet via POP3 of IMAP inloggen

Een vreemde die jou wachtwoord voor webmail heeft kan dan niet inloggen via POP3 of IMAP als dat wachtwoord anders is.

En via webmail kan die niet inloggen omdat daar 2 trapsverificatie op zit.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 4, 2025

Ziggo heeft 2 staps verificatie voor webmail. Maar het lijkt mij dat je dat moet uitschakelen als je een mail-programma als Thunderbird of Outlook gebruikt want die kunnen er niet mee overweg.

Dat is niet waar. Webmail gaat gewoon via de browser. Daarbij heb je niet te maken met POP3 of IMAP. En het is maar de vraag of je 2 trapsverificatie überhaupt uit kan schakelen bij Ziggo.

@Marlon92 2FA staat standaard uit bij de ziggo webmail.

Ik distileer uit hierboven een paar goede zaken:

van PeterG: Wil je POP3/IMAP cq. Thunderbird of Outlook blijven gebruiken, dan kan dat niet met 2 staps verificatie.

Marlon92: 2Trapsverificatie is redelijk nutteloos als je ook via IMAP/POP3 bij je mail kunt.

van puck: Met andere logingegevens voor IMAP/POP3 (bijvoorbeeld heeeeel lang wachtwoord) dan voor webmail (waar 2traps wel aan staat) is dat een stuk veiliger, maar nog steeds geen twee-traps.

@Marlon92 2FA staat standaard uit bij de ziggo webmail.

Klopt: ik moest 2FA in Ziggo webmail aanzetten.