Skip to main content
Vraag

Ik wil geen verplichte tweetrapsverificatie

• October 3, 2025
  • 15 reacties
  • 208 keer bekeken

Tot mijn grote ongenoegen verplicht KPN bij het inloggen verificatie in twee stappen, zodat ik [krachtige vloek naar keuze zelf invullen] altijd mijn telefoon bij de hand moet hebben als ik wil inloggen. Ik betaal me [vloek naar keuze zelf invullen] blauw aan dat [lelijk woord zelf invullen] KPN en nu gaan ze het mij nog lastig maken ook. Ik overweeg nu om terug te gaan naar Ziggo, of een andere provider te zoeken. Ben ik de enige die zich hier zo vreselijk over opwindt? 

15 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Geen stress het is bijna weekend! 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 3, 2025

Ja waarschijnlijk bent u de enige die zich daarover opwindt. De meeste mensen weten inmiddels dat frauduleuze praktijken grote problemen op kunnen leveren. Voorkomen is beter dan genezen!

• October 3, 2025

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Wat is het probleem precies? Je kan bij 2FA ook een betrouwbaar apparaat toevoegen zodat je niet bij elke keer je telefoon erbij hoeft te pakken. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 3, 2025

Nee hoor. Op je eigen apparaten heb je alleen de eerste keer je telefoon bij de hand nodig ​@Kuijk_ENQ .

Als je bij het invullen van de code ook "onthoud dit apparaat" aanvinkt is er in dié browser geen code meer nodig.

Voorwaarde. Je hebt niet cookies wissen bij afsluiten aan. Het cookie api.kpn.com moet blijven. Die is heel nuttig want bewaart je voorkeuren voor de website en de community. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 4, 2025
  1. Het is buitengewoon stompzinnig om bij het inloggen een apparaat te laten onthouden. 2) Ik bepaal [vloek naar keuze zelf invullen] zelf of ik cookies wil wissen. 3) Ik wil gewoon in 1 keer kunnen inloggen.

@Marlon92 Dank. Ziggo wordt het dus ook niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 4, 2025
  • 1. Waarom? ​@Kuijk_ENQ 
  • 2. Cookies heb je niks aan als je ze steeds wist. Ze onthouden je voorkeuren van websites. Dan hoef je dat niet steeds opnieuw op te geven. 
  • 3. Daar is onthoud dit apparaat dus voor. Zie verder 2.

2FA is voor je eigen veiligheid. Zo kunnen vreemden ook niet inloggen zelfs als ze je wachtwoord weten (door een hacker bijvoorbeeld. Bij kpn nog nooit gebeurd maar als je het elders ook gebruikt loop je meer risico)

Het is dus mogelijk zonder 2fa in te loggen. Helemaal wat je wilt. 

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 4, 2025

@Kuijk_ENQ Je gaat bij de belastingdienst en vele andere instanties toch ook niet klagen dat je verplicht DigiD moet gebruiken……kom op zeg…..Take it or leave it

• October 4, 2025
  1. Het is buitengewoon stompzinnig om bij het inloggen een apparaat te laten onthouden. 2) Ik bepaal [vloek naar keuze zelf invullen] zelf of ik cookies wil wissen. 3) Ik wil gewoon in 1 keer kunnen inloggen.

@Marlon92 Dank. Ziggo wordt het dus ook niet.

Odido is ook al hard op weg. Als je het daar aangezet hebt, dan kan je het niet meer uitzetten. Het is een kwestie van tijd en dan is het ook bij Odido voor iedereen verplicht. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 4, 2025

@JoCola: eerlijk gezegd is het mij een doorn in het oog dat je zo langzamerhand verplicht wordt een slimfoon te hebben en die dan ook nog dag en nacht bij je te dragen. Ik heb mijn mobieltje in principe alleen om de Wegenwacht te kunnen bellen als dat nodig is. Daarom staat het dan ook meestal op de vliegtuigstand. Als ik buitenshuis ben, heb ik wel wat beters te doen dan op mijn telefoon te kijken, want ik ben niet voor nix buitenshuis, zeg nu zelf.

@Marlon92: er zal er zo langzamerhand wel niet 1 zijn waar het niet verplicht wordt. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

En ook bij Eneco is het zelfs verplicht. 

@Kuijk_ENQ Ik raad aan om het gewoon te accepteren, want je ontkomt er niet meer aan. Met dank aan vele duizenden uitgelekte databases vol met (gehashte) wachtwoorden, mailadressen, gebruikersnamen en andere waardevolle informatie die met elkaar te combineren valt. De gouden sleutel voor hackers, waarvoor de bedrijven het nieuwe slot moeten maken. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

@JoCola: eerlijk gezegd is het mij een doorn in het oog dat je zo langzamerhand verplicht wordt een slimfoon te hebben en die dan ook nog dag en nacht bij je te dragen.

@Kuijk_ENQ Je hoeft het niet bij je te dragen. In de meeste gevallen kan je jouw apparaat als 'betrouwbaar' laten markeren.  

Dat jij je cookies lijkt te wissen is jouw probleem, want je wist ook functionele cookies. Daar staan specifieke instellingen in van gebruikers zoals dark-mode instellingen, maar ook de instelling om de 2FA over te slaan op je apparaat. 

Met welke reden wis je jouw cookies?

• October 4, 2025

@JoCola: eerlijk gezegd is het mij een doorn in het oog dat je zo langzamerhand verplicht wordt een slimfoon te hebben ...

Het ding hoeft alleen SMS te kunnen ontvangen. Meer niet. SMS ontvangen kan iedere mobiele telefoon met een 06 nummer. Dus jouw toestel ook.

Je hebt geen smartfoon nodig.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 4, 2025

Ja waarschijnlijk bent u de enige die zich daarover opwindt. De meeste mensen weten inmiddels dat frauduleuze praktijken grote problemen op kunnen leveren. Voorkomen is beter dan genezen!

Er komen regelmatig topics hierover langs, dus dat is niet waar.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Kuijk_ENQ! Zoals je merkt is dit een topic waar regelmatig over gediscussieerd wordt. De afweging is gemaakt om 2FA in te voeren en ik verwacht niet dat dit op korte termijn zal veranderen. Ik snap dat dit soms lastig kan zijn, mocht je de cookies vasthouden dan hoef je niet elke keer toestemming te verlenen.