Skip to main content
Antwoord

Is dit betaalverzoek legitiem?

• November 17, 2025
  • 5 reacties
  • 112 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

In mijn.kpn staan er geen openstaande facturen, maar ik kreeg dit SMS-bericht van jullie nummer die altijd de SMSen naar mij stuurt: "Beste klant, u heeft een betaalachterstand van € 99,70. Morgen blokkeren we uw KPN abonnement. Betaal vandaag het openstaande bedrag, dan kunt u blijven internetten/tv kijken. Als we uw abonnement hebben geblokkeerd, dan betaalt u € 25,- om het opnieuw te activeren. Betaal op https://kpn.com/betaal?hash=XXXXXXXXX&tracker= of ga naar kpn.com/betaal en log in met deze code XXXXXXXXX. U mag uw betaling niet meer uitstellen. Groet, KPN". In plaats van de XXX staat er een code.

Is dit bericht legitiem? Waarom kreeg ik tot nu toe geen waarschuwing en staat erin dat mijn abonnement morgen geblokkeerd zal worden? Waarom kan ik geen gegevens van deze "openstaande bedrag" (geen facturen ofzo) vinden?

Beste antwoord door Jasper van KPN

Welkom op de community ​@Tomasz J, de sms zoals je 'm kopieert ziet er wel legitiem uit. De linkjes lijken ook echte kpn.com linkjes, bij smishing (zoals phishing via sms heet) zie je daar vaak andere linkjes staan.

Bij twijfel kan je inderdaad zelf inloggen op jouw MijnKPN omgeving, en daar kijken of er iets openstaat. Dan weet je precies waar je aan toe bent.

Bij zulke berichten is het goed om voorzichtig te zijn, je weet het nooit tegenwoordig 🙂

Beste klant ipv je naam is meestal al een goede aanwijzing dat het om fishing gaat.

Bij sms gebruiken we vaak 'Beste klant’, dus in dit geval is dat geen aanwijzing. Als ik bij mijn laatste sms’jes kijk die ik zelf van KPN heb ontvangen beginnen ze allemaal met 'Beste klant’.

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 17, 2025

Hallo ​@Tomasz J ,

Zo is het wat lastig om te beoordelen of die sms  echt is.

Maar je kunt dan beter voor de zekerheid MijnKPN raadplegen. (Klik dan niet op die toegestuurde link)

MijnKPN

In MijnKPN en de MijnKPN app kan je zien welke facturen je nog open hebt staan. Staat er één open? Betaal deze direct.

Betaal direct het hele bedrag

Betaal factuur in MijnKPN

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

@Tomasz J Klik niet op de link maar ga zoals in sms beschreven naar kpn.com/betaal en login met betaal-code. Op smartphone kan je de letter niet goed zien en kan makkelijk op look-a-like tricks vallen

kрո is absoluut niet hetzelfde als kpn

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 18, 2025

Je kan fishing soms herkennen aan de aanhef. 

Beste klant ipv je naam is meestal al een goede aanwijzing dat het om fishing gaat.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • November 19, 2025

Ga op een pc of laptop naar kpn.com en kijk rechtsboven. Daar zie je MijnKPN.

Klik erop en kies 'Facturen'. Mogelijk moet je nog inloggen. Dat doe je dan.

Je ziet dan onmiddellijk of alle facturen voldaan zijn. Als dat het geval is dan is dit duidelijk een fake bericht.

Doe dit, in ieder geval niet deze keer, op jouw telefoon.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 20, 2025

Welkom op de community ​@Tomasz J, de sms zoals je 'm kopieert ziet er wel legitiem uit. De linkjes lijken ook echte kpn.com linkjes, bij smishing (zoals phishing via sms heet) zie je daar vaak andere linkjes staan.

Bij twijfel kan je inderdaad zelf inloggen op jouw MijnKPN omgeving, en daar kijken of er iets openstaat. Dan weet je precies waar je aan toe bent.

Bij zulke berichten is het goed om voorzichtig te zijn, je weet het nooit tegenwoordig 🙂

Bij sms gebruiken we vaak 'Beste klant’, dus in dit geval is dat geen aanwijzing. Als ik bij mijn laatste sms’jes kijk die ik zelf van KPN heb ontvangen beginnen ze allemaal met 'Beste klant’.