Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik krijg plotseling allemaal smsjes binnen dat ik dingen heb besteld of codes van de hypotheekverstrekker of Microsoft. Dit blijken allemaal smsjes te zijn die ik ooit eerder heb ontvangen toen ik wilde inloggen of een bestelling had geplaatst ergens. Omdat ze nu weer binnenkomen lijkt het alsof het opnieuw is besteld. Er staat dan alleen een ander jaartal bij. Ik ben bang dat ik ben gehackt… heeft iemand hier ervaring mee en wat moet ik doen?

Hoi @Charlotte1920, welkom bij ons op het forum. Wat een gekke situatie. Wat voor jaartal staat er precies bij, het huidige jaartal? Of een eerder jaartal?

Ik heb hier geen ervaring mee, het zou kunnen zijn dat iemand per ongeluk jouw nummer heeft ingevoerd als contactnummer en dat er daardoor berichtjes worden gestuurd.

Ik denk niet dat jouw iPhone gehackt is, als dat al mogelijk is. Dan zou je eerder sms’jes versturen, niet ontvangen.


Hallo Jasper,

 

Dank je wel voor je reactie! Ik heb enige tijd geleden op een link geklikt die iets te maken had met crypto, dit was spam. Ik heb toen mijn nummer gegeven en sindsdien ben ik heel vaak gebeld door nummers uit het buitenland. Al deze nummers heb ik geblokkeerd en nu kreeg ik vorige week dus deze rare berichten binnen. Het lijkt dus alsof ik heel veel dingen had besteld, maar er stond dan wel bijvoorbeeld 2020 bij. Ook een aantal smsjes met rare links. Ik kan echt helemaal niets vinden hierover op internet en besloot daarom hier maar een berichtje te plaatsen. Het is twee keer gebeurd op verschillende dagen. Nu is het weer even rustig. Heel vreemd...


waarschijnlijk is je nummer gewoon in handen gekomen van vage lui via die crypto spam, nooit op klikken en zeker geen persoonlijke gegevens invullen. Voor dit soort zaken is de fraudehelpdesk.nl een site waar veel bijgehouden wordt over internet spam/oplichting/enz. 

 

Het probleem is dat je nummer in verkeerde handen is, en dus tot in lengte van dagen misbruikt zal worden. Het enige wat je kunt doen is een ander nummer nemen…..


Ik vermoed ook inderdaad dat het is wat Emiel noemt. Als je je gegevens op zo’n link hebt achtergelaten kunnen zij jou dingen sturen waar je niet op zit te wachten. Daar kunnen we niets tegen doen, behalve een nieuw nummer nemen. Als je dat wilt kan je ons bellen op 0800-0402, een collega kan dat samen met je doen. Tenzij het rustige nu ook het einde ervan is, dat is ook mogelijk. 

Voor de toekomst is het ook van belang om niet in te gaan op dat soort links, zeker nu je ervaart wat het kan veroorzaken.