Skip to main content

Het volgende is mij nu meerdere keren afgelopen week overkomen. Ik werd gebeld op mijn mobiele telefoon door iemand die vertelde me dat ik hem/haar had gebeld. Deze, Nederlandse, mobiele telefoonnummers stonden in beeld. Zou een collega kunnen zijn, familie, whatever. Nu komt het: ze bleven dus volhouden dat ik ze had gebeld, NEE, was, en blijft, mijn antwoord. Heel vreemd vond ik dit dus. Heb eens gegoogled, en zag dat dit SPOOFING wordt genoemd. Ik zie je denken wat is dit 🤔?

"Wat gebeurt er bij SPOOFING? U wordt gebeld door een nummer dat echt lijkt, maar het is nagemaakt. Als ontvanger heeft u dat niet snel door. Op deze manier misbruik maken van een bekend telefoonnummer wordt SPOOFING genoemd."

Let op!!! Het kan dus iedereen overkomen en het is frustrerend zoveel keer in een week tijd. Zelf zal ik ook mijn telefonie provider, KPN, eens informeren wat ik hiermee kan doen.
Hoop idd ook niet dat ik op één of andere manier gehackt ben.

UPDATE:
Vandaag, 16 november, ben ik gebeld door KPN. "Mijn telefoon is gehackt" zo vertelde degene die ik ad telefoon had. "Hoe dan?" vroeg ik, "mijn telefoon heb ik beveiligd, eigenlijk dubbel, antivirus en VPN erop".  "U zou op een website hebben gezeten die niet goed beveiligd is"
"🤬 Hoe moet ik dit nu weten en zien?"
"Een antivirus of ander programma moet dit dan toch gelijk tegenhouden of hoe dan ook?"

Ze kunnen mij niet verder helpen, alleen mijn telefoon terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Nou, lekker dan, als iemand, die meer verstand van dit soort dingen heeft, meer weet wat ik het beste kan doen, laat het mij weten.

Ik wil iedereen laten weten dat ook jouw telefoon gehackt kan worden en wees dus voorzichtig.

Zijn er dan geen mensen bij KPN die weten wat je hieraan kunt doen, want de antwoorden zijn echt om te janken. Er moet toch meer aan dit soort dingen gedaan worden. Ik heb tenslotte een nummer via KPN afgestoten en dacht goed alles afgeschermd te hebben.

Je bent niet gehackt @Frank.1969 .
Het heeft ook niets te maken met jouw telefoon of KPN. Alleen jouw nummer wordt “gespoofed”.

Deze ‘spoofers’ kunnen een willekeurig nummer kiezen en dat meezenden waardoor het lijkt of jij belt. Via allerlei VoIP bedrijven bestaat de mogelijkheid om zelf te bepalen met welk nummer deze oplichters uitgaande telefoongesprekken starten. Nu gebruiken ze jouw nummer, straks misschien die van mij.

Helaas kan je er weinig aan doen. Eigenlijk maar één ding: zelf een ander nummer aanvragen bij KPN, maar dat is wel ingrijpend. De overlast is vaak maar tijdelijk, daarna kiezen ze een ander nummer en ben jij er weer vanaf.


@Frank.1969 Vreemd verhaal. Over spoofing is het ene en ander nog vrij onbekend maar op deze website Wat is spoofing? (veiliginternetten.nl) staat e.e.a. uitgelegd.

Weet u zeker dat u iemand van KPN aan de lijn had, en was dat het enige wat die "medewerker" u kon vertellen, zonder een oplossing te bieden?

Ik zou er van uit gaan dat u idd gespoofd bent en ieder telefoontje met een verzoek om persoonlijke gegevens te verschaffen, direct te beeindigen. U kunt daarna beter zelf kontakt zoeken met die instantie of instelling via de algemene nummers van hun klantendiensten. Voor KPN is dat 0800-0402 en is overdag te bereiken.


Voor spoofing is het niet nodig dat een telefoon gehackt is.
Het is nog maar de vraag of KPN echt gebeld heeft.
Het ene antivirus programma is beter dan het andere antivirus programma.
Bij een zero-day exploit* is er nog geen oplossing of is de update nog niet toegepast.

Zorg dat je telefoon bijgewerkt is (besturingssysteem, beveilgings updates, antivirus programma).
Gebruik een betrouwbare vpn provider.


@Frank.1969 Vreemd verhaal. Over spoofing is het ene en ander nog vrij onbekend maar op deze website Wat is spoofing? (veiliginternetten.nl) staat e.e.a. uitgelegd.

Weet u zeker dat u iemand van KPN aan de lijn had, en was dat het enige wat die "medewerker" u kon vertellen, zonder een oplossing te bieden?

Ik zou er van uit gaan dat u idd gespoofd bent en ieder telefoontje met een verzoek om persoonlijke gegevens te verschaffen, direct te beeindigen. U kunt daarna beter zelf kontakt zoeken met die instantie of instelling via de algemene nummers van hun klantendiensten. Voor KPN is dat 0800-0402 en is overdag te bereiken.

Hallo Hans,

Ik heb vorige week eerst zelf gebeld met de klantenservice, en die namen het wel serieus. Vervolgens ontving ik van de klantenservice een rapportage en mijn klacht per mail. Ik zou deze week dan ook, zo werd verteld en stond in de mail (met mijn bekende gegevens als klant bij KPN erbij) van KPN, terug gebeld worden met een nummer van hen erbij. 

De medewerkster wist technisch gezien, blijkbaar door dit nieuwe fenomeen, ook niet wat ik hier verder aan kan doen. Lijkt mij nu dat achter de coulissen nu toch ook eens wat verder gegraven gaat worden hoe en wat om dit voor hun klanten tegen te gaan.


Voor spoofing is het niet nodig dat een telefoon gehackt is.
Het is nog maar de vraag of KPN echt gebeld heeft.
Het ene antivirus programma is beter dan het andere antivirus programma.
Bij een zero-day exploit* is er nog geen oplossing of is de update nog niet toegepast.

Zorg dat je telefoon bijgewerkt is (besturingssysteem, beveilgings updates, antivirus programma).
Gebruik een betrouwbare vpn provider.

Ze hadden mij, zie hieronder, bij @HansaanZet zeker gebeld van KPN.

En de VPN die ik gebruik is de betaalde Google One versie.


Voor spoofing is het niet nodig dat een telefoon gehackt is.
Het is nog maar de vraag of KPN echt gebeld heeft.
Het ene antivirus programma is beter dan het andere antivirus programma.
Bij een zero-day exploit* is er nog geen oplossing of is de update nog niet toegepast.

Zorg dat je telefoon bijgewerkt is (besturingssysteem, beveilgings updates, antivirus programma).
Gebruik een betrouwbare vpn provider.

Ze hadden mij, zie hieronder, bij @HansaanZet zeker gebeld van KPN.

En de VPN die ik gebruik is de betaalde Google One versie.

@VwDt wat is een/de zero-day exploit?


wat is een/de zero-day exploit?

'Zero-day'-exploits en 'zero-day'-aanvallen (kaspersky.nl)


Beste @Frank.1969, ik wil toch ook nog even reageren. Wat hierboven gezegd wordt, klopt zeker. Ik verwacht ook dat jouw nummer gespoofed is. Mijn collega heeft een klacht ingediend, maar ik ben bang dat hiermee alleen een verwachting geschept is dat het verder uitgezocht kan/gaat worden. Alleen kunnen wij verder niets met spoofing. Een telefoon hacken zal echt niet zomaar gebeuren. 


Iemand die een telefoon wilt hacken moet echt heel veel moeite doen, dat het haast alleen loont als de hack veel oplevert. Dus bij iemand die bijv. een hoge functie heeft binnen een heel belangrijk bedrijf, vaak multinationals. 

Als gewone consument zou ik me geen zorgen maken als ik jou was. Maar blijf op je hoede.