Skip to main content

Je kind krijgt een smartphone: waar begin je?

• October 1, 2026
  • 3 reacties
  • 65 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Drie jaar geleden vroeg ik hier op de Community: wanneer geef je je kind een eigen smartphone? Mijn dochter was toen 7 en vroeg: “Mam, mag ik als ik 10 ben ook een eigen telefoon?” Mijn antwoord: “Nog lááááááng niet!” 😄 Inmiddels zijn we drie jaar verder en heeft ze haar eerste smartphone. En daarmee komt de volgende vraag: hoe leren we haar er veilig en verstandig mee omgaan?

Een smartphone is meer dan een telefoon

Een eerste smartphone betekent niet alleen kunnen bellen en appen. Er gaat ook een wereld open van apps, websites, groepsgesprekken en berichten van anderen. Dat brengt nieuwe vragen met zich mee. Wat spreek je af? Waar let je op? En hoe zorg je dat je kind weet wat het moet doen als iets online niet goed voelt?

Daar hoef je natuurlijk niet meteen alles voor dicht te timmeren. Een paar duidelijke afspraken en vooral een open gesprek kunnen al een groot verschil maken.

Eerst afspraken, daarna de telefoon

Voordat ze haar telefoon kreeg, hebben we samen afspraken gemaakt. Geen enorme lijst met verboden, maar een aantal dingen die we belangrijk vinden.

Zo delen we niet zomaar persoonlijke gegevens, foto's of video's. Haar telefoonnummer geeft ze niet zomaar aan anderen. Aan tafel en op de slaapkamer gebruiken we de telefoon niet. En misschien wel de belangrijkste afspraak: neem even een pauze voordat je ergens op reageert.

Want een bericht is zó verstuurd. Een foto ook. Even stoppen en nadenken kan dan veel verschil maken. 

Beschermen zonder alles over te nemen

Wat ik zelf misschien wel het lastigste vind: hoeveel bescherm je en hoeveel laat je zelf ontdekken?

Kinderen zijn behoorlijk handig. Als ze ergens tegenaan lopen, bedenken ze zelf een oplossing of zoeken ze het online op. Dat is natuurlijk hartstikke goed. Maar als ouder wil je ook weten wat je kind online tegenkomt. Daarom proberen we haar niet te leren: “Voor alles moet je naar papa of mama.” Maar wel: Voelt iets niet goed? Word je onder druk gezet? Vraagt iemand om persoonlijke informatie of iets wat je niet wilt delen? Kom dan naar ons toe. Ook als je zelf al iets hebt gedaan waar je achteraf spijt van hebt. 

Je hoeft online niet alles alleen op te lossen.

Een paar praktische tips dingen om samen te doen

Naast afspraken kun je ook samen naar de telefoon zelf kijken:

• Stel de privacy-instellingen samen in.
  • Bespreek welke persoonlijke informatie je wel en niet deelt. 
  • Leer je kind verdachte berichten, links en phishing herkennen.
  • Gebruik sterke, unieke wachtwoorden en waar mogelijk inloggen in 2 stappen.
  • Kijk wie contact mag opnemen en wie bijvoorbeeld een profielfoto of locatie kan zien. 
  • Spreek af dat je bij twijfel eerst stopt en controleert. 

En misschien vooral: vertel niet alleen wat niet mag, maar leg ook uit waarom. Zo heb ik haar bijvoorbeeld uitgelegd waarom ze maar 15 minuten per dag op YouTube mag en waarom we een apparaatvrije periode op haar telefoon hebben ingesteld. Niet alleen dat die grenzen er zijn, maar ook waarom we ze belangrijk vinden. 

En dan begint het pas

Want een telefoon veilig instellen bleek eigenlijk nog het makkelijke gedeelte. Wat doe je bijvoorbeeld als er in een WhatsApp-groep ineens kinderen worden toegevoegd die je kind helemaal niet kent? Hoe voorkom je dat een telefoonnummer overal terechtkomt? En hoeveel schermtijd is eigenlijk redelijk als de telefoon nieuw, leuk en sociaal is? Daar zijn we inmiddels ook achter gekomen… 😅 Daar kom ik in een volgende bijdrage op terug. 

Kids Cyber Day

Oktober staat bij KPN in teken van Cyber Security Month. Een mooi moment om extra aandacht te geven aan online veiligheid, juist ook voor kinderen. 

Tijdens Kids Cyber Day op woensdag 21 en donderdag 22 oktober 2026 maken kinderen uit groep 7 en 8 op een leuke en interactieve manier kennis met cyberveiligheid. Met workshops, quizzen, puzzels en techniek ontdekken ze onder andere hoe het internet werkt, hoe cybercriminelen te werk gaan en hoe je online slimme keuzes maakt. 

Ook ouders en begeleiders krijgen een eigen programma en praktische tips en inzichten over andere social media, AI, smartphonegebruik en online veiligheid. 

Datum: woensdag 21 oktober en donderdag 22 oktober 2026 van 11:30 uur tot 16:45 uur
Waar: KPN kantoor in Rotterdam
Meer informatie of direct aanmelden? 
Kom naar Kids Cyber Day! | KPN

En nu ben ik opnieuw benieuwd naar jullie 

Drie jaar geleden vroeg ik jullie wanneer jullie kind een eigen smartphone kreeg. Nu ik zelf drie jaar verder ben, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Welke tips zouden jullie geven aan een ouder die op het punt staat een eerste smartphone aan zijn of haar kind te geven? En welke afspraak vind je het allerbelangrijkst?

Deel je ervaringen en tips hieronder. Misschien help je daarmee een andere ouder die binnenkort voor precies dezelfde stap staat. 

Samen werken we aan #BeterInternet waarin kinderen veilig en met vertrouwen hun weg kunnen vinden. 

3 reacties

JanD
Wijsgeer
  • October 2, 2026

Persoonlijk vind ik dat een kind van de basis-school leeftijd helemaal geen telefoon nodig heeft.

Bij kinderen ouder dan de basis-school leeftijd ontkom je er bijna niet meer aan.

Mochten er dan ouders zijn die een kind toch een telefoon willen geven, doe dat dan met een prepaid-kaart en niet met een abo,

Zo leren de kinderen meteen de waarde van het geld kennen en met geld omgaan.

Is de data op kunnen ze van hun zakgeld data aanvullen en bijkopen.

Is het zakgeld op, dan kunnen ze een bijbaantje nemen en hun eigen geld verdienen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 2, 2026

Een telefoon kreeg men pas als ze op de middelbare school zaten. Deze telefoon werd gecontroleerd om te zien wat er mee gebeurde, en met wie men contact had. Deze controle was niet op afstand, maar door het afgeven aan ons. 
In de telefoon zat een prepaid kaartje waarbij men alleen kon bellen. Internet thuis was niet aan de orde. 

De controleslag deden we als ouder. En de rest was de telefoon alleen voor het fietsen naar school omdat dit een behoorlijke afstand was.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • October 2, 2026

Een goed begin is de Startphone van Odido samen ontwikkeld met VU en UvA.