Skip to main content
Beantwoord

KPN Abuse-melding na instellen Ugreen NAS. Wat zijn veilige instellingen om te gebruiken?

• May 4, 2026
  • 4 reacties
  • 38 keer bekeken

lxndr
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Ik heb een abuse-melding ontvangen en zojuist mijn router gereset. Is er iets aan mijn instellingen wat onveilig was? En, wat kan ik beter instellen?

Onlangs een Ugreen NAS aangeschaft en op de router port forwarding gebruikt om op afstand te kunnen inloggen op mijn NAS. Ik heb daarvoor het volgende ingesteld op de router:

• Ik heb port forwarding gebruikt naar [IPv4-adres]:8080, en vervolgens de lokale IP. 
  • Firewall-veiligheid van ‘streng’ naar ‘aangepast’, en een FTP/UDP-poort geopend op poort 20-21.

Ingesteld op de NAS:

• Toegang standaard beveiligd met gebruikersnaam, wachtwoord en 2FA.
  • SMB-toegang ingesteld voor lokale toegang.
  • SFTP-toegang ingesteld op poort 21.
  • Géén NFS, WebDAV, DDNS ingesteld
  • Web service-poorten: 9999 (HTTP), 9443 (HTTPS).

Het kan zijn dat ik nog andere instellingen heb gewijzigd op de router, maar die is dus gereset—dus ik kan die niet meer terugvinden.

Wat heb ik waarschijnlijk fout ingesteld? En welke instellingen kan ik beter gebruiken?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@lxndr UPnP en DMZ zijn gevaarlijke punten binnen je modem/router, heb je daar iets van geactiveerd?

Dat ziet het bewakingsteam van KPN meteen en kan de integriteit van het netwerk in gevaar brengen, vandaar de waarschuwing.

4 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • Antwoord
  • May 4, 2026

Beste ​@lxndr UPnP en DMZ zijn gevaarlijke punten binnen je modem/router, heb je daar iets van geactiveerd?

Dat ziet het bewakingsteam van KPN meteen en kan de integriteit van het netwerk in gevaar brengen, vandaar de waarschuwing.

lxndr
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 4, 2026

Ach ja, ik denk dat ik aan de opties heb zitten sleutelen en de opties aan heb laten staan. Later met port forwarding werkte het en heb ik er verder niet over nagedacht. Dat zal ‘m vast zijn.

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@lxndr, als het Abuse team een kwetsbaarheid ziet op het netwerk wordt zo'n mailtje automatisch gestuurd inderdaad. Heb je die instellingen na dat mailtje ook weer aangepast, zodat dat niet meer open is?

Bij twijfel kan je ook altijd een mailtje sturen naar het Abuse team, zij kunnen bij zulke dingen altijd in meer detail meekijken en tips geven als het nodig is 🙂

lxndr
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 6, 2026

Dank je ​@Jasper van KPN. Was op werk toen ik de e-mail ontving. Ik heb toen de KPN helpdesk gebeld, die op afstand mijn router konden resetten. Toen ik thuis aankwam waren de instellingen weer teruggezet. UPnP en DMZ staan nu uit. 

Ik zal het team een mailtje sturen. Port forwarding staat inmiddels wel weer aan, eens zien wat zij ervan zullen zeggen.