Skip to main content
Beantwoord

KPN Cloud volledig verwijderd, maar bureaublad-icoon blijft zichtbaar

• August 1, 2026
  • 17 reacties
  • 66 keer bekeken

Ik heb KPN Cloud een tijdje gebruikt, maar ben nu naar een andere cloudservice gegaan omdat KPN Cloud te klein is. Ik heb de software verwijderd en de mappen, maar het icoon van KPN Cloud blijft op het Bureaublad staan. Weliswaar wit, dus zonder pictogram. Maar ik kan het icoon niet verwijderen. Niet met rechtsklik en niet met slepen naar de Prullenbak.

Ik gebruik Windows11.

Een suggestie hoe ik dit kan oplossen?

Beste antwoord door rvk01

Aaaaargh…. ik zie het al.

Als een CLSID een System.IsPinnedToNameSpaceTree heeft dan kan die wel op zichzelf het icoontje toevoegen aan het bureaublad.

Dus verwijder de hele HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{d5fd2aa3-e0a7-48ea-b562-ce1487433da2} (aan de linkerkant met rechts op drukken en verwijderen kiezen). Computer opnieuw opstarten en het probleem zou opgelost moeten zijn.

(het kan in ieder geval geen kwaad die key te verwijderen als KPN Cloud zelf al verwijderd is.)

Je mag ook die System.IsPinnedToNameSpaceTree op 0 zetten maar het is natuurlijk netter heel die key te verwijderen omdat de software er ook niet meer is.

17 reacties

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Bernardo99, welkom terug bij de community. 😊 Wat gek zeg!

Krijg je een foutmelding als je het pictogram probeert te verwijderen? Zo ja, welke melding krijg je precies?

En zie je het pictogram alleen op je bureaublad, of staat het ook nog echt tussen de bestanden op je bureaublad als je die via de verkenner bekijkt?

• Auteur
  • Helper
  • August 5, 2026

Verwijderen geeft geen reactie of foutmelding. Met rechtsklik biedt geen mogelijkheid tot verwijderen. Met Delete gebeurt er niets, ook geen foutmelding.

Zo ziet het er uit op mijn bureaublad. En als ik probeer te openen, krijg ik deze melding:

Ik vermoed dat er iets achterblijft in het register na het verwijderen van de software via Instellingen in Windows.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Bernardo99, bedankt voor de screenshots. Dat maakt het een stuk duidelijker. 😊

De melding laat zien dat het pictogram nog verwijst naar D:\Users\Ben\KPN Cloud, terwijl die locatie niet meer bestaat. Dat hoeft niet direct te betekenen dat er nog iets in het register is achtergebleven.

Zou je eens willen kijken of het pictogram ook nog ergens anders staat? Open hiervoor de Verkenner (het gele mapje), klik bovenin op de adresbalk en plak daar D:\Users\Ben\Desktop. Druk vervolgens op Enter.

Kijk daarna of je het bestand KPN Cloud daar ook ziet staan. Als dat zo is, probeer het dan eens vanuit die map te verwijderen. Lukt dat niet of staat het daar helemaal niet tussen? Laat het dan gerust weten. Dan kijken we graag met je mee naar de volgende stap. Ik vind dit zelf ook wel een wat lastigere maar samen komen we er wel uit! 

rvk01
Slimmerik
  • August 6, 2026

Misschien domme vraag… maar heb je je computer al eens opnieuw opgestart (niet uitzetten en weer aanzetten maar echt Start knop en dan power icoontje en Opnieuw opstarten kiezen).

• Auteur
  • Helper
  • August 6, 2026

Hoi Serenay, dank voor de heldere reactie.

Helaas, die map is helemaal leeg. Dus daarmee komen we ook nog niet verder. Hardnekkig. Als ik via de Register Editor zoek op KPN, dan komt alleen de info over KPN Veilig tevoorschijn. en die moet uiteraard behouden blijven.

Kortom: de puzzel is nog niet opgelost. Ben benieuwd naar het vervolg van deze zoektocht.

Groet, B

• Auteur
  • Helper
  • August 6, 2026

Wat betreft opnieuw opstarten: ja hoor, alles al geprobeerd, maar het lege icoontje blijft parmantig staan.

rvk01
Slimmerik
  • August 6, 2026

Er zijn wel wat verschillende mogelijkheden.

Druk op Start, tik cmd, klik met rechts op Command Prompt en kies “Uitvoeren als Administrator”.

Daarna tik je het volgende:

del /f /q "C:\Users\Ben\Desktop\KPN Cloud.lnk"

Welke foutmelding krijg je dan?

(er zijn daarna nog wel andere opties maar die zijn wat lastiger)

rvk01
Slimmerik
  • August 6, 2026

De andere optie is even in de registry kijken onder

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Desktop\NameSpace

Daar staan een aantal keys onder. Daarin kun je aan (Default) zien voor welk programma die zijn. Als KPN Cloud daarbij staat kun je die key deleten (en F5 op desktop drukken voor ververs of computer opnieuw opstarten).

• Auteur
  • Helper
  • August 6, 2026

Dan krijg ik de melding: "Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden".

• Auteur
  • Helper
  • August 6, 2026

In Namespace is geen waarde ingesteld en in Default staat een string. Dus helaas, ook hier niets van KPN te zien.

Maar via Zoeken kom ik na enige tijd bij de volgende aan: 

Computer\HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{d5fd2aa3-e0a7-48ea-b562-ce1487433da2}

met onderstaande gegevens:

Dus dat zou 'm toch moeten zijn. Maar hoe nu verder? (Ben heel erg voorzichtig met wijzigingen in het Register) 

rvk01
Slimmerik
  • August 6, 2026

Dus dat zou 'm toch moeten zijn. Maar hoe nu verder? (Ben heel erg voorzichtig met wijzigingen in het Register) 

Er is dus in ieder geval wel het een en ander achtergebleven.

Nog even een paar dingen om te checken (want de CLSID is niet zichtbaar op de desktop, dus dat is een ander ding).

Kun je voorgaande cmd nog eens uitvoeren als administrator en dan dit proberen (dit is de gezamelijke desktop folder):

del /f /q "C:\Users\Public\Desktop\KPN Cloud.lnk"

Als dat niet werk dan even in de registry ook de volgende NameSpace’s controleren (wat daar onder staat)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Desktop\NameSpace

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Desktop\NameSpace

Staat daar iets van KPN?

Als je daar niets kan vinden kun je in de registry wel verder zoeken op die CLSID d5fd2aa3-e0a7-48ea-b562-ce1487433da2. Die zou je dan ook een paar keer moeten vinden.

• Auteur
  • Helper
  • August 6, 2026

Met CMD geeft "could not find….”

En de eerste Namespace geeft dit:

En de tweede geeft precies dezelfde uitkomst.

(Ik begin expert te worden :-))

• Auteur
  • Helper
  • August 6, 2026

En via Zoeken zie ik dan onder meer het volgende:

en

Dus begint dit er op te lijken?

rvk01
Slimmerik
  • August 6, 2026

En de eerste Namespace geeft dit:

Hebben een van de NameSpace subkeys op de volgende locaties die d5fd2aa3-e0a7-48ea-b562-ce1487433da2 ???

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Desktop\NameSpace

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Desktop\NameSpace

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Desktop\NameSpace

De CLSID zijn alleen maar “aankondigingen” van bepaalde items (dus wel van KPN). Maar ze zetten niet zelf dat icoontje neer. Dat zou die NameSpace moeten doen door diezelfde d5fd… key.

rvk01
Slimmerik
  • Antwoord
  • August 6, 2026

Aaaaargh…. ik zie het al.

Als een CLSID een System.IsPinnedToNameSpaceTree heeft dan kan die wel op zichzelf het icoontje toevoegen aan het bureaublad.

Dus verwijder de hele HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{d5fd2aa3-e0a7-48ea-b562-ce1487433da2} (aan de linkerkant met rechts op drukken en verwijderen kiezen). Computer opnieuw opstarten en het probleem zou opgelost moeten zijn.

(het kan in ieder geval geen kwaad die key te verwijderen als KPN Cloud zelf al verwijderd is.)

Je mag ook die System.IsPinnedToNameSpaceTree op 0 zetten maar het is natuurlijk netter heel die key te verwijderen omdat de software er ook niet meer is.

• Auteur
  • Helper
  • August 6, 2026

GELUKT! Na het verwijderen van de sleutel stond er alleen een leeg icoon, dus zonder de tekst KPN Cloud. Dat was ook zo na opnieuw opstarten. Daarna kon ik het lege icoon verwijderen. 

Dus: schoon is ie weer.

Dank en groet, B

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Bernardo99, Yes gelukt! 😄 Het zat dus inderdaad wat dieper verstopt in Windows dan we in eerste instantie dachten. Goed dat je zo geduldig alle stappen hebt doorlopen, als ik het zo teruglees krijg ik er zelfs lichtelijke paniek van dus een expert kan ik jullie beide wel noemen ja! 🤓

En ​@rvk01, heel erg bedankt voor het meedenken en het stap voor stap uitzoeken waar dit achtergebleven pictogram vandaan kwam.