Skip to main content
Antwoord

KPN F-secure loopt vast tijdens scannen van mijn iMac

• September 21, 2025
  • 21 reacties
  • 237 keer bekeken

Mijn KPN F-secure virusscanner loopt vast tijden het scannen. Ik krijg een melding dat er een fout is opgetreden tijdens het scannen en dat er mogelijk bestanden niet gescand zijn. Als dit probleem zich blijft voordoen neem dan contact op met de ondersteuning.

Ik heb de virusscanner opnieuw geïnstalleerd maar helaas blijft dit probleem zich vaak voordoen.

Van de 5 scans loopt er af en toe een door.

Bij deze dus graag een reactie van KPN hoe dit op te lossen

bvd

Beste antwoord door Vincent Bredenoord

@Arjan van KPN Bij mij is het probleem verholpen. Er is een update beschikbaar 25.9!

21 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 22, 2025

Hoi ​@ruudje1. Welkom op de KPN Community! Niet zo mooi dat de virusscan zijn werk niet volledig doet en er tussentijds mee op houdt. Goed dat je al wel een herinstallatie hebt geprobeerd. Dat is meestal een actie die vaak problemen verhelpt. In dit geval dus niet. 

Ik ben even benieuwd of je net je iMac hebt geupdate naar MacOS Tahoe? Zijn sindsdien de problemen ontstaan? Dat las ik bij een andere klant en dan kunnen we in die hoek zoeken naar een verklaring en oplossing. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 22, 2025

Dank voor je respons. Ik ben nog niet overgestapt naar macOS Tahoe op die iMac.

(k had dat bericht van die klant ook al gelezen) tijdens het scannen loopt hij meestal vast en soms loopt hij door en maakt de scan af. 

Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, er zijn recent geen andere programma’s geïnstalleerd.

Hij stop voordat het procentteken verschijnt. Dit is ongeveer op de helft van het totaal aantal te scannen bestanden op de PC. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 23, 2025

Ah, jij bent nog niet over dus. Dan zit het misschien meer in een recente update van KPN Veilig. Dan wil ik even kijken of ik verdere ondersteuning kan krijgen voor dit probleem. Dan heb ik wel wat hulp van je nodig en dan gaat het om een diagnostics log creëren.

Zou je eens naar instellingen kunnen gaan in het menu van KPN Veilig/F-Secure en daar vind je als het goed is de diagnostics tool. Als je daarvoor kiest dan wordt er uiteindelijk een zip-file gegenereerd en op je bureaublad geplaatst. Zou je dat bestand willen uploaden naar https://filetransfer.kpn.com/bg/card/upload (en de delete time op 3 dagen zetten) en de link willen delen in een privébericht aan mij? Dan ga ik het doorzetten. 

Vincent Bredenoord
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

Wat ​@ruudje1  beschrijft ervaar ik ook. Ik heb wel macOS Tahoe 26.0 geïnstalleerd op mijn Mac.

• Topper
  • October 1, 2025

Bij mij al enkele dagen exact hetzelfde. Scans worden tussentijds gestopt, 1 op de 10 gaat goed.

Jammer.

Zou worden teruggebeld. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dat is niet goed dat het bij jullie ook misgaat. Zit jij ​@wp50 inmiddels ook op MacOS Tahoe en zijn toen de problemen ontstaan? 

En als het nog steeds misgaat, zouden jullie dan eens kunnen kijken of jullie onderstaande instructie kunnen opvolgen:

Zou je eens naar instellingen kunnen gaan in het menu van KPN Veilig/F-Secure en daar vind je als het goed is de diagnostics tool. Als je daarvoor kiest dan wordt er uiteindelijk een zip-file gegenereerd en op je bureaublad geplaatst. Zou je dat bestand willen uploaden naar https://filetransfer.kpn.com/bg/card/upload (en de delete time op 3 dagen zetten) en de link willen delen in een privébericht aan mij? Dan ga ik het doorzetten. 

Plaats dan in een nieuw bericht de link naar het bestand of stuur mij het in een privébericht. 

Vincent Bredenoord
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

@Arjan van KPN Dat heb ik dinsdag 30 september al gedaan en kan dat nu niet meer doen.

• Topper
  • October 2, 2025

Ik heb ook de file al toegestuurd (ook dinsdag)!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Van Vincent heb ik een privébericht ontvangen zie ik, maar helaas zonder downloadlink van het bestand. Die heb ik nodig om het bestand te kunnen downloaden. Kunnen jullie het nog een keer proberen te uploaden naar KPN Secure File Transfer en mij dan de link delen via een privébericht? 

• Topper
  • October 3, 2025

Ik heb de files al opgestuurd naar de Klantenservice welke de file zou doorsturen naar F Secure.

Tot nu toe helaas nog niets gehoord. De Klantenservice heeft e.e.a. begeleid omdat het een grote file is. Wat heeft het voor nut dit nu nog voor een tweede keer te doen?!

• Topper
  • October 3, 2025

Het uploaden lukt niet, file te groot, macbook loopt vast.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ah ok. Ik wist niet dat je contact had gehad met de klantenservice. Dan is het waarschijnlijk nog even wachten op een reactie vanuit hun. En ik had ook verwacht dat het een klein log-bestand zou zijn wat je genereert via de diagnostics tool, maar blijkbaar is het toch wel wat groter. 

Als je verder niets meer hoort van de klantenservice, laat het dan maar weten. Dan bedenken we wat anders om het bestand toe te kunnen sturen, zodat ik het nog kan doorsturen naar F-Secure. 

Vincent Bredenoord
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

Bij mij stopt KPN Virusscanner nog steeds. Ik denk dat we moeten wachten op een software-update van het programma?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het gaat nog steeds fout hè. Ik ben toch wel even benieuwd naar het bestand wat uit de diagnostics tool is gekomen. Ik heb je daarvoor even een privébericht gestuurd en hopelijk kun je het alsnog sturen. Dan kan het doorgestuurd worden naar F-Secure. 

Vincent Bredenoord
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

@Arjan van KPN Bestand is te groot om te mailen. Het kan eventueel verzonden worden met WeTransfer.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Je mag het daar ook wel uploaden dan. Kun je dan het tijdsbestek dat het te downloaden is wel op 3 dagen zetten? En dan graag het linkje via een privébericht aan mij sturen. Alvast bedankt!

Vincent Bredenoord
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

@Arjan van KPN Dat kan volgens mij niet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je nog voor het log-bestand ​@Vincent Bredenoord! Daarmee heb ik een ticket kunnen inschieten en F-Secure heeft bevestigd dat er iets misgaat in de software voor MacOS-apparaten. Ze gaan dit met een komende update herstellen en dat zal naar alle waarschijnlijkheid niet al te lang op zich laten wachten. Het is nog even afwachten dus. 

Vincent Bredenoord
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

@Arjan van KPN Dank voor de update!

Vincent Bredenoord
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

@Arjan van KPN Bij mij is het probleem verholpen. Er is een update beschikbaar 25.9!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ah! Dat is mooi vlot gegaan met die update. Dank je dat je het kwam melden!