Skip to main content
Antwoord

KPN Veilig en Windows 10 ? Wordt dat niet meer ondersteund?

• November 12, 2025
  • 9 reacties
  • 127 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Omdat de bestaande KPN Veilig op een Windows 10 laptop weigerde om te updaten (de update melding bleef maar terugkomen), het programma verwijderd, licentie vrijgegeven en vervolgens geprobeerd opnieuw te installeren.   Krijg nu echter de melding dat deze app niet geschikt is voor de laptop.  Blijkbaar is de ondersteuning van Windows 10 er uit geknikkerd ?  Hebben anderen daar ook last van ?

Dan moeten we dus uitwijken naar een concurrent.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Ik ben wat gaan google'n.  Volgens onze gegevens én die van F-secure zelf, ondersteunen ze windows 10 (64bit) nog tot 12 januari 2027 .  Het besturingssysteem moet wel volledig up-to-date zijn

KPN Veilig Virusscanner op pc installeren, gebruiken en verwijderen | KPN

Zal F-Secure niet meer werken na het einde van de ondersteuning voor Windows 10 64-bits in oktober 2025?

Ben je hier nog iets mee opgeschoten, ​@gerpol ? Kun je jouw versie eens vergelijk met wat f-secure als minimum hierboven aanhaalt? 

9 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@gerpol . Welkom hier!

Wat hinderlijk dat het niet lukt. Ik heb je topic even vervroegd opgepakt omdat ik toevallig ook net las dat er wat activatie problemen aan de kant van F-secure. (de pagina timed out na 40 seconden).

Kun jij een sceenshot met mij delen wat je precies ziet? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Wat ik zie tijdens het starten van de installatieset van KPN Veilig ?  Dat is gewoon de standaard (blauwe) melding van Windows “Deze app kan niet worden uitgevoerd op uw PC. Vraag bij de software-uitgever na of er een versie bestaat voor uw PC".

De laptop is al wat ouder, met Windows 10 64 bits, geupdated tot en met oktober.

Voor nu even Avast Free er op gezet, dan is ie toch iets beschermd.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 12, 2025

Windows 10 is einde support mogelijk zit daar het probleem. Updaten naar Windows 11 of het risico nemen op beveiligings issues 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 12, 2025

Voor nu even Avast Free er op gezet, dan is ie toch iets beschermd.

Beste ​@gerpol je pc was toch wel beschermd door Windows Defender, een uitstekend antivirusprogramma van MS

Bij installatie KPN Veilig wordt alleen het antivirusdeel van Defender uitgeschakeld en van KPN Veilig ingeschakeld. De  andere beveiligingen van Defender blijven gewoon bestaan en KPN Veilig voegt daar ook nog eens zijn eigen toeters en bellen aan toe.

Windows 10 wordt niet meer ondersteund door MS, beter is over te schakelen naar het Windows11-platform.

• November 12, 2025

Windows 10 wordt niet meer ondersteund door MS...

Dat is niet waar. Met een Microsoft account krijg je nog een jaar support:

https://tweakers.net/nieuws/239564/microsoft-schrapt-eisen-voor-gratis-extra-jaar-windows-10-support-in-europa.html

Europese Windows 10-gebruikers krijgen gratis een jaar lang securityupdates met als enige voorwaarde een Microsoft-account

Het staat er toch echt duidelijk. Dus het lijkt me logisch dat F-secure Windows 10 gewoon blijft ondersteunen. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 14, 2025

Ik ben wat gaan google'n.  Volgens onze gegevens én die van F-secure zelf, ondersteunen ze windows 10 (64bit) nog tot 12 januari 2027 .  Het besturingssysteem moet wel volledig up-to-date zijn

KPN Veilig Virusscanner op pc installeren, gebruiken en verwijderen | KPN

Zal F-Secure niet meer werken na het einde van de ondersteuning voor Windows 10 64-bits in oktober 2025?

Ben je hier nog iets mee opgeschoten, ​@gerpol ? Kun je jouw versie eens vergelijk met wat f-secure als minimum hierboven aanhaalt? 

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • November 15, 2025

Ik heb hier Windows 10 met  de nu gratis verlenging van updates. Een paar dagen geleden is de eerste serie updates binnengekomen. De laatste update van KPN veilig dateert van 15-11-2025, dus vanmorgen.

Als u Win10 wilt of moet blijven gebruiken, zou ik bijtekenen voor de “extended support". Er moet wel een beheerdersaccount gekoppeld worden aan een Microsoft account, maar u kunt gewoon blijven inloggen zoals u gewend bent. Dan heeft u een jaar extra voordat u geacht wordt uw goed werkende computer naar de schroothoop te brengen, of Linux te installeren.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 15, 2025

Blijkbaar is de ondersteuning van Windows 10 er uit geknikkerd ?  Hebben anderen daar ook last van ?

Dan moeten we dus uitwijken naar een concurrent.

De concurrenten zijn/gaan ook over op Windows 11.

Mijn advies aan jou is om toch maar binnenkort ook over te gaan op Windows 11. 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@gerpol . Zo te lezen heb je een alternatief geïnstalleerd. Dat is natuurlijk ook prima. Zoals hierboven te lezen, zou KPN Veilig nog wel moeten werken .  Mocht je dit alsnog weer willen installeren en je komt er niet uit, laat het ons weten dan denken we mee.

(en wat de anderen al aangeven, mocht je in de toekomst graag KPN veilig gebruiken is het een goed idee om na te denken over het upgraden van je Windows. Sowieso voor toekomstige veiligheidsissues is dat een goed idee.  )