Skip to main content

Ik heb een vraag over het gebruiken van KPNVeilig op mijn Ipad én Macbook Air (M1).
 

Ik ben onlangs overgestapt van Ziggo, toen had ik op beide apparaten helemaal geen antivirus programma geïnstalleerd, en ben in al die jaren ook nooit geïnfecteerd. 

Ik heb ook ergens gelezen dat er op Apple apparaten in principe helemaal geen antivirus software nodig zou zijn?

Wie weet hier meer van?

Op onze windows apparaten en android telefoons heb ik wel KPNVeilig geïnstalleerd.

 

Hoi @Corné vT . Ik heb zelf ook geen mac en alles wat ik er over weet moet ik opzoeken. Dat is uiteraard geen probleem maar ik weet toevallig dat @huistijger  wél een mac heeft en waarschijnlijk ook meer informatie over jouw vraag :-)

 


Hoi @Corné vT 
ik heb een Mac24 ook met M1 en gebruik pertinent geen KPNveilig, het geeft je alleen maar moeilijkheden en het heeft totaal geen nut op een mac, zolang je de updates maar binnenhaalt dan hoef je nergens bang voor te zijn.
Ik gebruik al meer dan tien jaar een Mac en heb nog nooit een virusprogramma geïnstalleerd… uh... das niet helemaal waar heb eens een jaartje een geïnstalleerd en die heeft nooit wat gevonden.
Apple houdt dat zelf heel goed bij en is zeer streng in het toelaten van apps.

Dus mijn advies is: gooi die KPNveilig de deur maar uit😋

 

Update:
Draai je daarentegen ook windows op je mac (dat kan n.l.) dan moet je wel een virusprogramma installeren


@Erwin_ dank je Erwin. Dan hoop ik dat @huistijger dit leest en wellicht een goed advies heeft voor me ! 👍🏻


Hallo @Corné vT,

Ik heb zelf ook Apple. Op MacOS moet ik de toegevoegde waarde van KPN veilig nog uitzoeken. Voor iOS en iPadOS heeft het mijn inziens niet veel toegevoegde waarde omwille van de sandboxing architectuur van dit OS. Het enige wat KPN veilig op iOS brengt is een veilige browser omgeving voor bijvoorbeeld bankzaken. Ik denk dat het weinig brengt.

Wat mogelijk wel interessant voor je is, is de malware filter. Dat beschermt je netwerk vanaf de buitenkant en dat wordt aan de KPN kant aangezet. Je hoeft het alleen zelf te activeren. De informatie over deze service is wat verborgen, vandaar dat ik je er op wijs.

https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/malwarefilter.htm

Wellicht kan huistijger wat vertellen over de ervaring op MacOS. Ik moet bekennen dat ik zelf geen antivirus of andersoortige pakketten gebruik op de Mac. Ik laat me graag overtuigen om hiervoor KPN veilig in te zetten als het meerwaarde heeft.

 


@huistijger onze berichten hebben elkaar gekruist, sorry. Ik had dezelfde gedachte ook al, zoals ik al schreef, ik heb al jaren Ipads en daar nog nooit wat op geïnstalleerd gehad. Nooit problemen gehad. Ik twijfelde nu met mijn Macbook Air  (M1), vandaar dit topic.  Dank je wel voor je feedback! 👍🏻👍🏻


@Roy74 dank je voor de reactie en de Malware tip 👍🏻👍🏻


@Roy74 dank je voor de reactie en de Malware tip 👍🏻👍🏻

Graag gedaan en voel je welkom bij KPN.