Skip to main content
Beantwoord

KPN Veilig vervangt Google zoekmachine met Yahoo

• January 8, 2026
  • 24 reacties
  • 145 keer bekeken

Ik heb last dat als zoekmachine Google steeds vervangen wordt door Yahoo. Telefonisch kan niemand bij KPN daar antwoord op geven. Ze verwijzen me hier naar toe. KPN veilig biedt blijkbaar geen of onvoldoende bescherming tegen adware of malware. Het is nog sterker. Als ik Veilig Browsen inschakel, wordt onmiddellijk Google vervangen door Yahoo.  Wat is nu de oplossing?

Beste antwoord door JanD

Het gaat om de l;aptop. 

Hoe schakel je veilig browsen dan in, want het staat standaard al aan ​@PHVW ?

Ik denk dat je toch echt de instellingen van Chrome even moet resetten, want ik moet toch echt een instelling in Chrome browser aanpassen om Yahoo als zoekmachine te krijgen.

24 reacties

JanD
Superuser
  • January 8, 2026

Beste ​@PHVW als je normaal gesproken de Chome browser gebruikt, kun je daar instellen wat je voorkeurs zoekmachine is, staat daar misschien Yahoo ingesteld?

• Auteur
  • Topper
  • January 9, 2026

Die staat wel in het lijstje, samen met een aantal andere, maar ik geeft telkens google als zoekmachine op. Na enige tijd en soms zelf meteen wordt google weer vervangen door yahoo. Als ik Veilig Browsen inschakel, wordt google onmiddellijk vervangen door Yahoo.

JanD
Superuser
  • January 9, 2026

Waar schakel je veilig browsen in, op een tablet, mobiel?

Op een PC/Laptop hoef je/kun je veilig browsen niet apart inschakelen omdat dat al standaard aan staat.

• Auteur
  • Topper
  • January 9, 2026

Het gaat om de l;aptop. 

JanD
Superuser
  • Antwoord
  • January 9, 2026

Het gaat om de l;aptop. 

Hoe schakel je veilig browsen dan in, want het staat standaard al aan ​@PHVW ?

Ik denk dat je toch echt de instellingen van Chrome even moet resetten, want ik moet toch echt een instelling in Chrome browser aanpassen om Yahoo als zoekmachine te krijgen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@PHVW en welkom bij de KPN Community! Fijn dat je al wat hulp hebt gehad. 🙂 Is het inmiddels gelukt om Google als zoekmachine te houden? 

KPN Veilig past geen zoekmachines aan, dus ik denk ook niet dat het daardoor komt. De Chrome instellingen resetten is ook wat ik aan zou raden. 
Ik heb daarnaast nog wat rondgezocht en kwam een Reddit post tegen van iemand die dit ook had. Daarbij werd aangeraden om andere browser extensies door te nemen, en ook eventuele andere virusscanners uit te schakelen (zoals bijvoorbeeld McAfee). 

Als je KPN Veilig gebruikt heb je alleen die nodig, extra virusscanners kunnen elkaar dan in de weg gaan zitten. 

Hopelijk lukt het zo! Laat je weten of het gelukt is?

• Auteur
  • Topper
  • January 11, 2026

Ik gebruik alleen KPN Veilig. Windows probeert steeds via en popup mij McAfee aan te smeren, maar daar ga ik niet op in. Ik heb inmiddels Chrome gereset en wat extensie verwijderd (ik had er maar 2). Momenteel bliijft Google de zoekmachine. Hopenlijk blijft het zo.
Bedankt voor de tips.

JanD
Superuser
  • January 11, 2026

Beste ​@PHVW KPN Veilig i.c.m. met Windows Defender is ook meer dan afdoende bescherming.

KPN Veilig schakelt alleen het antivirusdeel van Defender uit, maar laat de rest van de beveiliging ongemoeid.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Super! Ik hoop ook dat het nu Google aan blijft houden. Zo niet, laat het hier gerust weer weten. 🙂

• Auteur
  • Topper
  • January 14, 2026

Een paar dagen is het goed gegaan, maar Yahoo heeft het weer overgenomen.
Toeval of niet, op hetzelfde moment kreeg ik ook weer een popup,van Windows waarbij ze me Mcafee proberen aan te smeren.

JanD
Superuser
  • January 14, 2026

Beste ​@PHVW  als je McAfee niet gebruikt is het vaak voorgeïnstalleerd  en kun je het gewoon verwijderen,  eventueel nog de verwijdertool van McAfee draaien en je bent van het 'gezeur' af.

Succes.

• Auteur
  • Topper
  • January 15, 2026

McAfee komt nergens voor in mijn apps overzicht en tot de verwijdertool van MacAfee krijg ik geen toegang. Toch krijg ik zeer regelmatig een popup om hem te activeren.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Toeval of niet, op hetzelfde moment kreeg ik ook weer een popup,van Windows waarbij ze me Mcafee proberen aan te smeren.

Toeval. Ik denk Misschien dat dat een zogenaamde push-melding is van een rare website die je ooit bezocht hebt. En dan is het gewoon een nepmelding om je bang te maken een advertentie. Zie Hoe kan ik die neppe virusmeldingen in mijn webbrowser blokkeren?

Hoewel: dat verklaart niet waarom je steeds weer Yahoo! als zoekmachine krijgt. 🤔

Een screenshot gaat helpen!

• Auteur
  • Topper
  • January 15, 2026

Ik heb nu standaard ingesteld dat er geen meldingen mogen worden gestuurd.

Het is me niet duidelijk wat ik met een screenshot moet doen .

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

een popup,van Windows waarbij ze me Mcafee proberen aan te smeren.

Ik bedoelde een screenshot van deze. Dan kunnen mensen misschien zien waar die popup vandaan komt. 🤓

• Auteur
  • Topper
  • January 16, 2026

Als hij weer komt, zal ik dan doen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Scherp ​@Arjan van B! Ik ben inderdaad ook benieuwd naar die melding. 

Nog benieuwder naar waarom Yahoo! zo erg graag jouw zoekmachine wil zijn. Hopelijk hebben we dat met de McAfee melding achterhaald. 🤞🏻
Heb je F-Secure ook al eens een scan laten doen sinds dit gebeurt? Ik ben benieuwd of die nog wat kan vinden. 

• Auteur
  • Topper
  • January 17, 2026

Even een samenvatting van wat ik gedaan heb:
Ik heb zoveel mogelijk instellingen opnieuw ingesteld.
Ik heb alle meldingen verwijderd.
Ik heb in Chrome de estensies zoveel mogelijk verwijderd; die van F-Secure heb ik weer opnieuw moeten instellen.
Ik heb de uitgebreide scan van F-Secure laten uitvoeren, die overigens niets opleverde.
Het is nu een kwestie van afwachten, of dit voldoende is. 

• Auteur
  • Topper
  • January 17, 2026

Correctie: ik bedoel meldingen geblokkeerd.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Check, aan je inzet zal het zeker niet liggen. Ik ben benieuwd of dit voldoende is en mocht de melding van McAfee ondanks dit alles nog eens tevoorschijn komen dan zie ik de schermafdruk daarvan ook graag tegemoet! 

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Hieronder de printscreen van MacAfee. Nu springt ook meteen de zoekmachine weer om naar Yahoo.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Wow. Zoeken naar die afbeelding geeft me onder andere een Reddit post van 7 jaar geleden, Hoe stop ik McAfee van het veranderen van mijn standaard zoekmachine naar Yahoo? (Maar daar heb je verder niks aan.)

Dus het is wel degelijk iets van McAfee zelf, iets dat waarschijnlijk “WebAdvisor” heet. En die moet je dan toch wel ergens tussen je Windows programma’s zien, om te verwijderen?

McAfee zelf beschrijft dit op McAfee® WebAdvisor uitschakelen of verwijderen.

(Overigens staat in je schermafdruk het schuifje bij “Ja, verander mijn zoekmachine in beveiligd zoeken met Yahoo wanneer ik mijn browser opnieuw start.” aan. Dat verklaart wel waarom dat veranderde? Maar: verwijderen die McAfee rommel!)

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Dat is gelukt. Hopelijk is dit de op;lossing. 
Bedankt

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat goed gevonden ​@Arjan van B! Dan zou het nu toch echt opgelost moeten zijn.