Skip to main content
Vraag

KPN Veilig Virusscanner maakt computer zeer traag?

• February 17, 2026
  • 4 reacties
  • 29 keer bekeken

Sinds ca. een maand is mijn computer zeer traag. Een nieuwe website openen duurt soms een half uur. Dan zie ik wel het wieltje draaien, maar voordat ie opent… zucht.
Ook als ik de bankbeveiliging uitzet, is het om wanhopig van te worden (met bankbeveiliging is het nóg erger). Als ik ‘veilig browsen’ uitzet, gaat het allemaal wél snel.

Computer wordt dagelijks gescand en er zit ook Windows Firewall op. 

Is er een update geweest of zo?
Iemand tips om weer normaal te kunnen browsen?

4 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 17, 2026

Dan is een combinatie Windows KPN veilig niet optimaal ingesteld, er is namelijk geen noemenswaardige vertraging bij KPN veilig.

Verwijder KPN veilig, zorg dat Windows softwarematig volledig bijgewerkt is en herinstalleren KPN veilig.

De firewall staat er buiten.

Het enigste dat KPN veilig uitschakelt is het antivirusdeel in Windows Defender,  daar KPN veilig dat deel overneemt

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 17, 2026

Opnieuw installeren heb ik een paar maanden geleden ook al gedaan, omdat KPN Veilig bijna alle website bestempelde als onveilig. Toen was ik al mijn instellingen en veilig verklaarde websites kwijt. Weinig zin om dat nu wéér te gaan doen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Mickela. Erg vervelend dat websites bezoeken zo traag wordt wanneer je gebruik maakt van ‘veilig browsen’. Je zou er zoals JanD al aangeeft, maar weinig van moeten merken dat KPN Veilig op je computer staat. 

Maak je gebruik van de Google Chrome browser of van de KPN Veilig browser? Of misschien wel van een andere browser? Als je van de Google Chrome browser gebruik maakt, kun je dan eens de extensie ‘Browserbeveiliging door F-Secure’ opnieuw installeren? Wellicht helpt dat. 

En kun je wel een website snel bezoeken als je deze hebt toegevoegd aan de whitelist? Sorry voor alle vragen, maar op deze manier kunnen we even te weten komen waar het precies fout gaat. Hopelijk kun je er mij wat meer over vertellen :) 

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Ik gebruik Google Chrome.
Ik heb de Browserbeveiliging F-secure verwijderd, maar het is nog even traag. Ik krijg 'm alleen nu niet meer opnieuw geïnstalleerd….

Ik heb het ook met de sites van de whitelist.