Skip to main content
Beantwoord

KPN Virusscanner blijft vragen om Chrome extensie

• May 8, 2025
  • 19 reacties
  • 514 keer bekeken

Sinds gisteren krijg ik bij het opstarten van Chrome onderstaande boodschap in de KPN Virusscanner:

Punt is dat die extensie al lang is geinstalleerd. Als ik op Instellen klik kom ik bij de pagina van de extensie, met als enige mogelijkheid om de extensie te verwijderen. Als ik dat doe en opnieuw installeer blijft de boodschap komen dat de extensie ingesteld moet worden. “Dit niet opnieuw vragen” aanvinken helpt niet, de boodschap komt steeds terug. Wat te doen?

Beste antwoord door MinneH

Versie 25.5 is nu beschikbaar bij KPN. Als het goed is dan is dit probleem nu opgelost.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

19 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Hi ​@michiel8, wat een vreemd probleem. 

Zou je willen controleren of Chrome helemaal up-to-date is? Dit doe je door rechtsboven op de 3 puntjes te klikken dan naar Instellingen en dan naar Over Chrome. 

Ik het laatste geval kun je nog proberen om Chrome opnieuw te installeren en eventueel nog KPN Veilig / F-Secure. Eerst verwijderen zoals hieronder aangegeven en daarna opnieuw installeren

1. Ga naar 'Start' of druk op de Windowstoets op je toetsenbord.
  2. Typ 'F-Secure' in.
  3. Klik met de rechtermuisknop op het programma.
  4. Kies 'Verwijderen' om het Configuratiescherm te openen.
  5. Klik op [Verwijderen]. Soms wordt er om je beheerdersgegevens gevraagd. Voer die dan in.
  6. Het programma is van je computer af.

• Topper
  • May 12, 2025

Ik heb dit ook, maar dan over de Edge extensie. Deinstallatie van F-secure werkt niet. Edge is bijgewerkt en de extentie is ook geinstalleerd. Het vinkje bij “dit niet opnieuw vragen” kun je aanvinken, maar dat helpt niks; de melding staat wer 5 minuten later gewoon weer.

• Auteur
  • Topper
  • May 12, 2025

Alles tips opgevolgd, maar boodschap dat de browser extensie geinstalleerd moet worden, blijft komen. Aanvinken helpt niks. Vreemd dat het ook bij Edge is. 

(heel vreemd was dat op een gegeven moment om de firefox extensie werd gevraagd, terwijl ik chrome gebruik)

• Auteur
  • Topper
  • May 12, 2025

Kortpet
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • May 13, 2025

Hi ​@michiel8, wat een vreemd probleem. 

Zou je willen controleren of Chrome helemaal up-to-date is? Dit doe je door rechtsboven op de 3 puntjes te klikken dan naar Instellingen en dan naar Over Chrome. 

Ik het laatste geval kun je nog proberen om Chrome opnieuw te installeren en eventueel nog KPN Veilig / F-Secure. Eerst verwijderen zoals hieronder aangegeven en daarna opnieuw installeren

​​​

@Alex van KPN Ik heb het ook, Chrome en Edge allebei helemaal up-to-date en ook F-secure opnieuw geïnstalleerd (zie afbeeldingen).

Maar de pop-ups blijven komen. Het lijkt wel of F-secure de geïnstalleerde browserbeveiliging niet kan ‘zien’.

• Nieuwkomer
  • May 13, 2025

Ik heb hetzelfde probleem sinds ca 1-2 weken. Het betreft Chrome en Edge, Na aanklikken om de extensie te installeren (zonder daadwerkelijk te installeren) verdwijnt de melding maar keert na een paar minuten weer terug. Verder dezelfde punten als hiervoor vermeld.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 13, 2025

Dat is een bug van f-secure, wordt gefixt

This is caused by Chromium browser (from which both Chrome and Edge are built) changing how it stores the extension status. We are working on a fix.

Kortpet
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • May 15, 2025

@TDN Dank voor je reactie. Raar dat de KPN moderatoren dit niet weten. Nu weet ik dat nog even op mijn tanden moet bijten en de pop-ups moet accepteren 😉

• Topper
  • May 15, 2025

Prima, wachten we wel even af.

Is overigens nog steeds geen excuus waarom het vinkje 'dit niet meer laten zien' niet werkt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 15, 2025

Is overigens nog steeds geen excuus waarom het vinkje 'dit niet meer laten zien' niet werkt.

Staat toch "hoe chromium browser de manier extensie status te opslaan wijzigde”, tot de ontwikkelaar van f-secure een fix maakt om de nieuwe wijziging te detecteren, blijven de extensies voor f-secure niet geïnstalleerd.

• Topper
  • May 15, 2025

Dus? De installatie is een KEUZE. Geen verplichting. Dus als ik er voor kies om de installatie noet te doen wil ik de optie hebben om die meldingen te onderdrukken. Daar is dat vinkje voor bedoeld.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 15, 2025

Dus? De installatie is een KEUZE. Geen verplichting. Dus als ik er voor kies om de installatie noet te doen wil ik de optie hebben om die meldingen te onderdrukken. Daar is dat vinkje voor bedoeld.

Ja, maar als deze optie is gewijzigd (waar het zou opgeslagen) kan Chromiums het ook niet opslaan, wat wil je doen? Behalve f-secure te deinstalleren is geen andere optie.

• Topper
  • May 15, 2025

Ah, wordt die keuze in de browsersettings opgeslagen? Dank voor de verheldering.

Anyway, er zit niks anders op dan het maar even af te wachten.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • May 27, 2025

Sinds enkele weken heb ik ook last van dit probleem. Het komt niet alleen bij KPN voor maar ook bij Ziggo klanten.

Op het F-Secure forum wordt vermeld dat het een bekend probleem is en opgelost wordt in versie 25.5, beschikbaar begin juni (mijn KPN Veilig is nu versie 25.2). Ik weet echter niet hoe lang het duurt voordat KPN Veilig 25.5 beschikbaar is.

Op het Ziggo forum vond ik een mogelijke – tijdelijke - oplossing.

Het lijkt te maken te hebben met meerdere profielen in Google Chrome (en Edge).

Of dit ook bij jou het geval is kun je als volgt zien:

• Start Google Chrome
  • Klik op je profiel – rechtsboven naast de drie puntjes
  • klik op Chrome-profielen beheren

In dat scherm kun je zien of je meerdere profielen hebt. Verwijder de extra profielen.

Ik heb dit vanmorgen gedaan en tot nu toe geen hinderlijke pop-ups gehad.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Dankjewel voor deze toevoeging ​@MinneH
@Michelg, ik ben benieuwd of dit bij jou een verschil maakt. 

• Topper
  • May 27, 2025

Dank voor de toevoeging ​@MinneH 

Bij mij speelt het issue bij de Edge browser. Zelfde basis als Chrome namelijk beide Chromium gebaseerd. In Edge ziet het profielenscherm er net iets anders uit dan in Chrome, maar de opzet en de plaast waar je het vind is hetzelfde. Ik heb echter niet meer profielen ingesteld staan, dus ik kan deze theorie helaas niet testen.

​@Alex van KPN Tussenoplossing zijn op zich prima. Maar het lijkt me uiteraard beter als KPN dit probleem opvolgt door hun versie snel gelijk te trekken aan v25.5. Ik snap dat dit even kan duren, maar dat lijkt me wel de enige juiste oplossing.

Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • June 9, 2025

Versie 25.5 is nu beschikbaar bij KPN. Als het goed is dan is dit probleem nu opgelost.

• Topper
  • June 9, 2025

25.5 gedownload en geinstalleerd. Het probleem lijkt inderdaad niet meer voor te komen.

@MinneH Bedankt voor de tip!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • June 10, 2025

Dank voor de terugkoppeling hier.