Skip to main content

Hallo,
 

Ik gebruik KPN Veilig als malware scanner (virusscanner) op mijn laptop. Met tevredenheid.


Toen ik KPN Veilig installeerde op mijn iPhone, heb ik daar echter geen malware scanner (virusscanner) gevonden. Het kan natuurlijk zijn dat ik niet goed heb gekeken, al heb ik zeker mijn best gedaan. 

 

Nu wil ik graag een Android (Samsung) telefoon van iemand anders voor de zekerheid checken op de aanwezigheid van malware.
Vraag: Bevat KPN Veilig voor Android telefoons een malware scanner (virusscanner)?

 

De KPN Veilig software is in de basis voor alle besturingssystemen gelijk, wijkt alleen in detail af i.v.m. de integratie per besturingssysteem.

 


Jan, bedankt voor je reactie.

Het scannen, de controle van het apparaat, miste ik als functie op de iPhone binnen KPN Veilig. Heb ik niet goed gekeken?
 

Ik wil uiteindelijk weten of ik een scan kan uitvoeren op een mobiele telefoon van iemand anders met een Android telefoon.


Jan, bedankt voor je reactie.

Het scannen, de controle van het apparaat, miste ik als functie op de iPhone binnen KPN Veilig. Heb ik niet goed gekeken?
 

Ik wil uiteindelijk weten of ik een scan kan uitvoeren op een mobiele telefoon van iemand anders met een Android telefoon.

Hallo @Lexperience als je licenties genoeg hebt zou je KPN Veilig tijdelijk kunnen installeren op de mobiel van derden.


Nee, de persoon heeft die zelf.

 

Het gaat mij erom of die Android-versie een malware/virusscanner bevat om de hele schijf te scannen.


Ik denk niet dat het mogelijk is. Er zit natuurlijk geen schijf in een telefoon. Het bestandsysteem is op een heel andere manier opgebouwd dan op een Windows computer. Alle apps zitten als het ware in aparte containers. Er zitten allerlei beperkingen ingebouwd om te voorkomen dat de ene app toegang heeft tot de bestanden van een andere app. Deze opbouw heeft ook gevolgen voor een virusscanner. 


En Google scant ook regelmatig de apps op virussen, zit gewoon ingebakken @Lexperience 

 


Dank jullie wel voor deze verhelderende uitleg. :)


Hoi @Lexperience, het klopt inderdaad dat je niet kunt scannen op een iPhone. De reden daarvoor is heel simpel: Apple laat dat niet toe in iOS.

In onze Kennisbank hebben we een artikel over KPN Veilig, met een tabel waarin staat welk besturingssysteem wat toelaat:

Dat beantwoord je vraag volledig volgens mij 🙂


Jasper, bedankt hiervoor.

Er staat “antivirus”. Is dat de scanner “virussen en beddreigingen” waar ik naar op zoek ben en die ik ken uit de desktopversie? 

Het gaat mij specifiek om te controleren of er malware op een bepaalde Android telefoon aanwezig is.


Bij mijn weten is dat die functie inderdaad, daarmee zou je een scan kunnen draaien.


OK dank je, Jasper.