Skip to main content

MijnKPN: Tweestapsverificatie (MFA) wordt verplicht: wat betekent dit voor jou?

• July 23, 2025
  • 357 reacties
  • 19291 keer bekeken
MijnKPN: Tweestapsverificatie (MFA) wordt verplicht: wat betekent dit voor jou?
Toon eerste bericht

357 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • October 3, 2025

Hi iedereen, uiteindelijk gaat dit om zo veilig mogelijk gebruik te kunnen maken van onze diensten. Bij ons staat veiligheid voorop. Tweestapsverificatie is een extra beveiligingslaag die helpt om accounts beter te beschermen tegen ongewenste toegang. Een bewuste keuze van onze kant. 

Neem gerust ook ons privacy statement door om alles te weten te komen over wat wij met gegevens doen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Bij Google hoeft men geen nummer te geven

• Deelnemer
  • October 3, 2025

Wij willen jouw gegevens nog beter beschermen. Daarom is inloggen met tweestapsverificatie nu verplicht voor alle gebruikers van MijnKPN. In dit artikel lees je wat er verandert, wat dit voor jou betekent en hoe je hiermee omgaat.

Nou, dank je wel KPN, fijne actie weer dit. Misschien hadden jullie eerst ook andere mogelijkheden kunnen invoeren voor deze Geen-Keuze-Door-De-Strot-Gedouwd verplichting te gaan invoeren. Gelukkig hebben jullie verder alles keurig op de rit, zodat ik na een paar klikken nu 11 browsertabjes met jullie gestroomlijnde website open heb staan. Maar niet getreurd, we kunnen altijd nog inloggen in de community via het Facebook, dat natuurlijk betrouwbaarheid in de aderen heeft stromen. Maar klachten hierover kunnen we ook via X kenbaar maken.

Wanneer gaan jullie eens nadenken?

Er is in het begin van dit topic onterecht vermeld dat MFA niet ging gelden voor dit forum, dat is onjuist> kan alleen nog maar inloggen op het forum met MFA (tenzij je facebook gebruikt, wat ik niet heb of wil).

Eigenlijk wel logisch als je met je KPN-ID inlogt, want dan moet het sowieso> maar het is dus foutief neergezet.

En ​@PeterG Ik hoef niet weer een heel verhaal over dat ik cookies niet begrijp etc., ik snapte je laatste reactie al niet eens op wat ik schreef> cookies wissen bij afsluiten browser is een keuze, ik hoef mij verder niet te verantwoorden: waarom ik niet ingelogd blijf, zei alleen maar dat ik MFA "op het forum" niet zo nodig vind (en er een beetje te lui voor ben 😬), maar als het moet> dan moet het maar (echter werd in het begin dus gezegd dat het niet voor het forum gold en dat is ONJUIST).

👋👋👋

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 4, 2025

Hi iedereen, uiteindelijk gaat dit om zo veilig mogelijk gebruik te kunnen maken van onze diensten. Bij ons staat veiligheid voorop. Tweestapsverificatie is een extra beveiligingslaag die helpt om accounts beter te beschermen tegen ongewenste toegang. Een bewuste keuze van onze kant. 

Neem gerust ook ons privacy statement door om alles te weten te komen over wat wij met gegevens doen. 

Dat begrijp ik ​@Alex van KPN, maar als klanten door deze maatregel niet meer kunnen inloggen op hun diensten, wat is dan het nut? Sommige klanten kunnen nu helemaal geen gebruik meer maken van jullie diensten. Dit is slechts een voorbeeld, en helaas niet het enige geval in deze situatie:

Is er inmiddels al wat meer bekend over andere opties?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

We hebben nog geen concrete informatie over wanneer andere multifactor authenticaties beschikbaar komen. Daar is het nog even wachten op verder. 

En welke diensten kunnen klanten niet gebruiken? Alleen toegang tot MijnKPN is een uitdaging voor mensen zonder mobiel nummer, maar ze kunnen bij mijn weten wel gewoon gebruik maken van de diensten waarvoor ze betalen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

maar ze kunnen bij mijn weten wel gewoon gebruik maken van de diensten waarvoor ze betalen. 

Ehmm, hoe kunnen ze zulke diensten gebruiken als ze niet in MijnKPN kunnen om aan te zetten?

• Gratis Pluspakket
  • Gratis Netflix of ESPN
  • Gratis dubbel data bij mobiel abonnement
  • Tot 7,5€ korting op mobiel abonnement

Ze betalen wel ervoor door 2 of meer producten van KPN te nemen, maar kunnen  niet gebruiken. BTW ik kan wel in MijnKPN maar kan geen combivoordelen aanzetten omdat een huishoud aan te maken gaat niet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Combivoordelen worden in principe automatisch aangezet wanneer de klant hier recht op heeft. Wanneer dit mis gaat, dan kan de klantenservice hierbij helpen. En sowieso is er sprake van één of meerdere mobiele nummers wanneer combivoordelen ter sprake komen, dus dan is hopelijk één van die nummers wel in te zetten voor de tweestapsverificatie.

Hiermee wil ik niet de kritiek teniet doen, want daar zitten zeker valide punten tussen waar we iets mee moeten doen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 4, 2025

Combivoordelen worden in principe automatisch aangezet wanneer de klant hier recht op heeft.

Nee, je moet eerst een huishoud maken, en dat gaat niet zonder ingelogd zijn op MijnKPN.

En sowieso is er sprake van één of meerdere mobiele nummers wanneer combivoordelen ter sprake komen, dus dan is hopelijk één van die nummers wel in te zetten voor de tweestapsverificatie.

Je maakt een aanname die niet altijd klopt… Het gaat om abonnementen op hetzelfde adres. De ouders zouden niet zomaar de mobile nummers van kinderen voor tweestapverificatie gebruiken.

Wanneer dit mis gaat, dan kan de klantenservice hierbij helpen.

Als het zo eenvoudig is. Klantservice kan niet helpen bij mijn geval. Ik zou niet weten wat mis gaat bij KPN, maar na 30min wachten kreeg ik het antwoord, nee het gaat niet.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 4, 2025

We hebben nog geen concrete informatie over wanneer andere multifactor authenticaties beschikbaar komen. Daar is het nog even wachten op verder. 

En welke diensten kunnen klanten niet gebruiken? Alleen toegang tot MijnKPN is een uitdaging voor mensen zonder mobiel nummer, maar ze kunnen bij mijn weten wel gewoon gebruik maken van de diensten waarvoor ze betalen. 

Maar hoe kunnen die mensen bijvoorbeeld hun facturen downloaden? Je hebt recht op inzage in je facturen (beetje overdreven gezegd het volgende, maar hier moeten jullie wettelijk aan voldoen, met deze 2FA regel voldoen jullie niet aan deze wettelijke verplichting van een kleine groep klanten), en in de voorwaarden staat niet dat je verplicht bent om een Nederlands telefoonnummer te hebben bij het afsluiten van thuisinternet. Hoe komen klanten zoals ​@hotson aan hun facturen zonder mijnKPN ? Ik wil niet negatief overkomen, maar door dit soort implementaties van 2FA creëren jullie wel een probleem voor een kleine groep klanten, en tot nu toe wordt dit volledig genegeerd. Dit probleem loopt al twee maanden ondertussen, en ik het idee dat hier tot nu toe helemaal niks mee gedaan is behalve hier te zeggen dat jullie eraan werken. Het is gewoon niet goed doordacht vanuit KPN, en jullie maken van jullie probleem 'ons’ probleem (niet zozeer mijn, maar van die kleine groep klanten).

Wees eerlijk, voor zo'n groot en gerenommeerd bedrijf als KPN is dit toch beschamend?
Je moet toch gewoon je zaken goed op orde hebben ?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Er zijn wat uitdagingen inderdaad wanneer je niet een mobiel nummer bij de hand hebt om de code op te ontvangen. Daar is ook wel een mouw aan te passen (eenmalig code invoeren in webversie MijnKPN en kiezen voor ‘onthoud dit apparaat’), maar ideaal is het niet. Daar zijn we ons bewust van. En als inloggen echt helemaal niet lukt, dan zijn wijzigingen doen of facturen opvragen via de klantenservice mogelijk. Voor de rest wil ik nog een keer de reactie van ​@Alex van KPN aanhalen dat om de accounts veilig te houden deze stap nu nodig was. Werkt dat voor iedereen nu? Nee. Gaan we dat oplossen? Ja. 

Ondertussen heb ik met TDN contact opgenomen voor zijn probleem met het aanmaken van een huishouden. Dat wordt opgelost. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 8, 2025

Het is zeker jammer dat er (nog) geen alternatieve methode is voor 2fa via sms. Maar onder druk van security moeten zaken wel eens onder tijdsdruk live gaan. Iedereen die in de IT werkzaam is zal dat wel herkennen. De dynamiek is compleet anders dan pakweg 10 jaar geleden.

Volgens mij is er in het eerste halfjaar behoorlijk wat fraude geweest bij verschillende providers. Je kunt dat negeren of je zet per direct een 2fa aan die voorhanden is. Ideaal is niet maar er zullen ook veel klanten zijn die 2fa nog niet gebruiken omdat het eng is. Dan heb ik liever een zachte dwang.

Is deze implementatie van 2fa reactief? Wellicht, maar beter dan niets is mijn mening. Kan het beter en anders en liever meer proactief? Zeker. We rekenen op KPN om een alternatieve methode te gaan aanbieden maar ook dan zullen mensen gaan klagen dat TOTP niet handig is want…

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 9, 2025

Als ik zo de hele string met reacties lees is het duidelijk dat voor security redenen de MFA snel is aangezet. Is wel te volgen. Maar wat is er op tegen om in ieder geval de niet-Europeese gebiedsdelen (Caribisch Nederland) de gelegenheid te geven om hun lokale mobiele nummer te kunnen gebruiken. (+599)? De BES eilanden (Bonaire, St Eustatius, Saba) behoren als speciale gemeentes bij Nederland. Maar door KPN worden ze gediscrimineerd?? Zal wel niet de bedoeling zijn van KPN, dus een oplossing zal er snel komen, toch?  Mijn situatie: ik heb geen 06 nummer, wel lokaal Bonaire nummer, en ik kan nu dus niet bij mijnkpn. Ik heb toegang nodig om email (aliassen) te kunnen managen.

Erg benieuwd wanneer het opgelost zal zijn.

danki

• October 9, 2025

SMS sturen naar buitenlandse nummers zal (meer) geld kosten voor KPN. Daar heeft KPN geen zin in vermoed ik. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 9, 2025

dus KPN heeft wel zin in het verliezen van al de klanten die geen 06 nummer hebben?? 

• October 9, 2025

dus KPN heeft wel zin in het verliezen van al de klanten die geen 06 nummer hebben?? 

Waar is dit een reactie op?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 9, 2025

hi Marlon, op jouw bericht. Als KPN niet van plan zou zijn om de geringe extra kosten van een SMS naar een buitenlands nummer van die buitenlandse klant te sturen dan zullen al die klanten niet kunnen inloggen en dus waarschijnlijk naar een andere provider gaan.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 9, 2025

Ik denk echt dat we van de positieve. Intentie van KPN moeten uitgaan. Namelijk het beschermen van klanten tegen fraude. Dat er dingen dan niet helemaal goed gaan zal zeker waar zijn. Ik heb er vertrouwen in dat er alternatieven komen voor sms.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 9, 2025

Als ik zo de hele string met reacties lees is het duidelijk dat voor security redenen de MFA snel is aangezet. Is wel te volgen. Maar wat is er op tegen om in ieder geval de niet-Europeese gebiedsdelen (Caribisch Nederland) de gelegenheid te geven om hun lokale mobiele nummer te kunnen gebruiken. (+599)? De BES eilanden (Bonaire, St Eustatius, Saba) behoren als speciale gemeentes bij Nederland. Maar door KPN worden ze gediscrimineerd?? Zal wel niet de bedoeling zijn van KPN, dus een oplossing zal er snel komen, toch?  Mijn situatie: ik heb geen 06 nummer, wel lokaal Bonaire nummer, en ik kan nu dus niet bij mijnkpn. Ik heb toegang nodig om email (aliassen) te kunnen managen.

Dat is inderdaad een lastige situatie. ​@hotson. Heb je eventueel iemand die je vertrouwt met wel een 06-nummer die je tijdelijk zou kunnen gebruiken? Dan zou dat nummer even als contactnummer ingesteld kunnen worden, zodat je op die manier in ieder geval met je mailadressen aan de gang kunt.

Alternatief kun je ook bepaalde dingen rondom mailadressen via de klantenservice laten doen. Denk aan dingen als het verwijderen en/of verplaatsen van aliassen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 9, 2025

Ik denk echt dat we van de positieve. Intentie van KPN moeten uitgaan. Namelijk het beschermen van klanten tegen fraude. Dat er dingen dan niet helemaal goed gaan zal zeker waar zijn. Ik heb er vertrouwen in dat er alternatieven komen voor sms.

Het gaat natuurlijk het doel voorbij als de bescherming zo hoog is dat je eigen klanten geen gebruik meer kunnen maken van hun afgenomen producten. Het blijft een kansloos, doorgedrukt systeem sms only. Wanneer je meerdere opties toevoegt,  kun je in ieder geval kiezen wat je wilt gebruiken.

Dat is inderdaad een lastige situatie. ​@hotson. Heb je eventueel iemand die je vertrouwt met wel een 06-nummer die je tijdelijk zou kunnen gebruiken? Dan zou dat nummer even als contactnummer ingesteld kunnen worden, zodat je op die manier in ieder geval met je mailadressen aan de gang kunt.

Alternatief kun je ook bepaalde dingen rondom mailadressen via de klantenservice laten doen. Denk aan dingen als het verwijderen en/of verplaatsen van aliassen.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn ​@Erik van KPN ?
Als klant van KPN heb je toch het recht om zelf in te loggen op je eigen producten? Het lijkt erop dat KPN haar eigen probleem nu bij de klanten legt. Er zou toch met spoed een team opgezet moeten worden om meerdere opties te implementeren?

• October 10, 2025

Code sturen naar emailadres. Dat zit al in het systeem. Dat moet namelijk de eerste keer als je een nieuw account in gebruik neemt. Dat ziet er zo uit:

Dan krijg je een mailtje met een code. Helemaal prima denk je dan. Maar dan moet je daarna je 06 nummer invoeren. KPN kan dat laatste redelijk simpel optioneel maken lijkt me. Probleem opgelost. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik begrijp de frustratie maar op dit moment is dit de afweging die gemaakt is en de enige implementatie van 2FA waarbinnen wij dan als moderators advies kunnen geven. We nemen en geven deze feedback door maar ik heb nu nog geen zicht op alternatieven.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

Als tip voor iemand met een buitenlandse nummer. Installeer een automation app (Tasker, Automate, MacroDroid...) op een telefoon met Nederlandse nummer (van families of kennissen of van eigen prepaid) en stel een regel om SMS door te sturen naar eigen nummer. Ik gebruik Automate, niet voor SMS te doorsturen maar om HA te regelen zonder een internet verbinding. Op telefoon van vreemde kan je ook de regel zo instellen, dat alleen SMS van KPN doorgestuurd wordt.

Voorbeeld Forward SMS verification codes

• October 10, 2025

Je kan bij Simyo voor 5 euro een prepaid e-sim nemen. Dan heb je een 06 nummer. Lijkt me dat da ook vanuit het buitenland kan. Op heel veel toestellen kun je tegenwoordig een e-sim installeren als 2de simkaart kaart.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 10, 2025

Misschien kan KPN een (e)sim geven aan elke klant met een MijnKPN account.

Eentje zonder saldo en met alleen de mogelijkheid om berichten te ontvangen. Dan is het probleem ook opgelost, hoef niemand vanwege het beleid van KPN extra onkosten te maken en kan KPN vrolijk de broodnodige SMS berichten sturen.

Sterker nog, het zou leuk zijn als dan alleen KPN het nummer van elke klant heeft en kan gebruiken.