Skip to main content
Sticky

Online veiligheid: Hoe beveilig jij je mobiel?

• November 18, 2025
  • 12 reacties
  • 132 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Online veiligheid is een onderwerp dat alleen maar belangrijker lijkt te worden. Cybercriminelen proberen tegenwoordig op allerlei manieren je gegevens te stelen. Denk aan bijvoorbeeld phishing en smishing. Vaak hebben we het daarom over de veiligheid van je computer of laptop, maar hoe beveilig jij eigenlijk je mobiel?

We doen tegenwoordig bijna alles met onze mobiel: bankieren, berichten sturen, foto’s delen, online shoppen, zelfs werken. Juist omdat we zo afhankelijk zijn van onze smartphone, is die een interessant doelwit voor cybercriminelen. Je mobiel is tegenwoordig een soort digitale portemonnee en persoonlijke assistent in één. Alles wat je doet, van bankieren en mailen tot appen en foto’s opslaan, zit op dat ene apparaat. Dat maakt het een waardevol doelwit.

Waarom het belangrijk is

Veel mensen denken bij online veiligheid vooral aan hun laptop of computer, maar juist je mobiel is een schat aan persoonlijke informatie. Denk aan je foto’s, e-mails, bankgegevens en wachtwoorden. Als iemand daar toegang toe krijgt, kan dat grote gevolgen hebben: van identiteitsfraude tot financiële schade.

Hoe het mis kan gaan

Cybercriminelen worden steeds slimmer. Een paar voorbeelden uit de praktijk:

• Phishing via sms (smishing): Een bericht dat lijkt van PostNL of je bank te komen, met de vraag om “je gegevens te bevestigen”. Eén klik op de link, en je data liggen op straat.
  • Onveilige wifi-netwerken: Op een terras of vliegveld maak je verbinding met een gratis wifi-netwerk. Zonder dat je het merkt, kijkt iemand mee met wat je verstuurt.
  • Kwaadaardige websites: Een onschuldige klik in een mail of advertentie kan leiden naar een site die malware probeert te installeren.

Zelfs wie oplettend is, kan nog misleid worden. De nepberichten van vandaag zien er zó echt uit dat ze zelfs experts soms laten twijfelen.

Wat je zelf kunt doen

Goede online veiligheid begint bij bewustzijn. Er zijn een paar simpele dingen die je zelf kunt doen:

• Klik nooit zomaar op links uit berichten of e-mails
  • Gebruik sterke, unieke wachtwoorden (en een wachtwoordmanager)
  • Installeer altijd updates voor je telefoon en apps
  • Vermijd openbare wifi-netwerken, vooral in het buitenland
  • Daarnaast kun je kiezen voor extra bescherming via je provider

Nieuw bij KPN: Extra Veilig Mobiel

KPN heeft iets nieuws ontwikkeld om je hierbij te helpen: Extra Veilig Mobiel. Deze functie zorgt voor een extra beveiligingslaag op het mobiele netwerk:

• Web- en DNS-beveiliging: kwaadaardige websites worden herkend en geblokkeerd nog vóór je ze bezoekt
  • Bescherming tegen malware, ransomware en phishing sites
  • Werkt op alle mobiele toestellen, zonder dat je iets hoeft te installeren: ook in het buitenland

Zo surf je overal een stuk veiliger, zonder er steeds over na te hoeven denken. 

Meer weten over Extra Veilig Mobiel? Kijk op onze website.

Extra Veilig Mobiel

Samen veilig online

Online veiligheid is iets wat we samen doen. Door elkaar te helpen, ervaringen te delen en waakzaam te blijven, maken we het internet veiliger voor iedereen.

Wat doe jij om phishing te herkennen op je mobiel? Hoe zorg jij dat je mobiel goed beveiligd is?
Heb je handige tips, apps die je gebruikt, of een keer een phishingbericht ontvangen dat je bijna te slim af was? 

Deel je ervaring en/of tips in de reacties! 

Meer lezen over online veiligheid?

We hebben verschillende interessante artikelen voor je, kijk bijvoorbeeld ook eens hier:

12 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 18, 2025

Persoonlijk vind ik, dat je   echt serieus werk, vooral op het gebied van geldzaken, beter 

rustig thuis kunt doen op de desktop PC in je werkkamer.  Ik hoef niet zo nodig een hypotheek

af te sluiten, als ik in de rij sta te wachten voor de kassa in de supermarkt.  Alles moet tegenwoordig

gauw gauw.  Neem er de tijd voor, als je die hypotheek  van €  400.000 afsluit.

Ik gebruik  voor onderweg een Nokia in 4G uitvoering, daarmee kan je nl. opbellen, een heel handige

functie.  De rest, zoals gezegd, thuis in m’n werkkamer.   Plus het is veiliger ook.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Is dat dan 1,99 euro per maand voor alle mobiele toestellen samen of per stuk? Anders vind ik 1,99 voor een gezin met meerdere abbo's, tablets, gsm's etc nog aardig duur worden… . Daarnaast ook nog 4,49/mnd voor de gewone thuis glasvezel internet beveiliging (Eset thuis of hoe heet het).  + nog eens x bedrag voor iedere apparaat boven de 5 gratis F-secure anti-virus licenties, of van een ander merk.

Wordt zo al tientjes per maand extra op de factuur, alleen nog maar voor de beveiliging. Duurdere Top 3 (totaal) antivirus-oplossingen incl. vpn enzo zijn dan goedkoper onderhand?!

Werkt het ook voor tablets en horloges enzo?

Is dit ook weer via Eset of welke partij zit er achter? 

+ Kun je zelf iets instellen/inloggen/aanpassen of toch iets besluiten toe te staan of door te laten? Las bij geloof ik de Eset thuis versie hier op het forum eerder, dat er vrij regelmatig iets misgaat, bijv. mijnoverheid.nl geblokkeerd voor enige tijd. Dus werkt het een beetje oke + zijn er eigen inlog/instel/aanpas mogelijkheden? Waarschijnlijk werkt het via jullie mobiele firewall of DNS enzo, dus ik denk geen eigen instellingen of aanpassingen mogelijk?

Begrijp me niet verkeerd, op zich erg positief over hoor. Maar moet wel een beetje redelijk geprijsd zijn, ook voor meer dan 1 toestel/persoon/abbo'tje en natuurlijk ook goed werkbaar, zonder teveel onnodige blokkades, foutmeldingen e.d.

Ikzelf zou het nemen als beide samen (dus de mobiele en de thuis versie), voor een goedkopere maandelijkse all in prijs zouden worden aangeboden. Beide voor 4 a 5 euro/mnd max voor alle apparaten/hele huishouden/alle (gsm)abbo's totaal ofzo. Liefst "gratis" als KPN echt de netwerk beveiliging en veiligheid van haar klanten zo serieus neemt als zij zegt. Maar goed, dat misschien ook weer overdreven.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hey ​@Me-Me. Dat zijn gelijk veel vragen, maar dat is alleen maar goed. Zo kunnen we wat duidelijkheid scheppen wat betreft dit nieuwe product. 

Het is aan je zelf in hoeverre je wilt beveiligen tegen de online gevaren. De belangrijkste beveiliging ben je nog altijd zelf, maar een extra beschermlaag zoals Extra Veilig Mobiel kan je net wat meer zekerheid bieden. Deze beschermlaag is dan weer specifiek voor het mobiele netwerk (4G/5G) en wordt uitgevoerd op netwerkniveau en niet op het toestel zelf. Dit betekent ook dat je zelf niets kunt instellen hierin en dat je niet wordt gevraagd of je de website toch wilt bezoeken. Het wordt ‘gewoon’ geblokkeerd. Als je toch een website tegenkomt waar je zeker van weet dat die veilig is, dan kun je via FortiGuard Labs aanvragen om de website te whitelisten. Dan weet je ook meteen met welke partij we samenwerken hierin. 

De andere beveiliging die we aanbieden, zoals Eset Thuis en KPN Veilig zijn veelal voor je thuisverbinding, al werkt KPN Veilig ook prima in combinatie met 4G en 5G op je mobiel toestel. Ik kan mij wel voorstellen dat je het wat veel vindt vinden om alle beveiliging aan te zetten, maar dat is misschien ook niet nodig. Ben je veel onderweg, dan zet je waarschijnlijk eerder Extra Veilig Mobiel aan. Ben je veel thuis, heb je veel apparaten en wil je een beheerfunctie, dan is KPN Veilig meer iets voor jou. Het is wel zo dat je voor elk mobiel nummer Extra Veilig Mobiel apart dient aan te zetten. Heb je een multisim (en Smart Watch) geactiveerd op één van je mobiele nummers, dan krijgt die gelijk ook de bescherming. 

En je doet een goede suggestie op het laatst. Misschien is Extra Veilig Mobiel veel interessanter voor veel mensen als het wordt meegenomen in een all-in-one beveiligingspakket. Dat gaan we leren de komende tijd :) 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 18, 2025

Beste ​@Me-Me die €1,99 per maand is voor alle mobiele toestellen op jouw abo voor bescherming buitenshuis, vergelijkbaar met Eset voor thuis voor €4,49 per maand ook voor alle apparatuur die op het thuisnetwerk is aangesloten.

Dus je kunt voor mobiel en thuis voor €6,49 per maand klaar zijn.

Dan heb je de gratis F-Secure ook niet meer nodig, want die software moet je per apparaat installeren en bij de eerder genoemde oplossingen hoef je niets te installeren en wordt het centraal vanuit KPN geregeld.

Je krijgt alleen toegang tot een eigen portal via het web om e.e.a. te beheren c.q. te monitoren.

Beetje duidelijk zo?

P.S. je was me net voor ​@Arjan van KPN 😎

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

@Arjan van KPN en @JanD Beide bedankt voor de snelle en inhoudelijke reacties! Wordt het weer wat duidelijker door inderdaad. En vind het ook op zich 2 goede opties die de beveiliging weer naar een hoger plan trekken, zowel thuis als mobiel.

Maar weet je zeker dat alles wat je zegt juist is @JanD?

Want @Arjan van KPN zei net hierboven dat je voor Extra Veilig Mobiel zelf niks in kunt stellen. Jij bedoelt dan zeker voor Eset Thuis alleen? Daar kun je inderdaad wel wat zelf aanpassen. Bij mijn weten kun je Extra Veilig Mobiel alleen maar aan- of uitzetten, niks anders daarbij. Zegt Arjan ook toch?

En F-secure via KPN of een vergelijkbaar antivirus pakket/app heb je toch nog steeds ernaast nodig per toestel? Want zowel Eset thuis alsook Extra veilig Mobiel beschermen je niet altijd en tegen alle soorten gevaren/aanvallen in -zo goed als- alle omstandigheden, had ik begrepen...? (Want werkt meer op DNS/netwerk niveau dan lokaal op je toestel zelf). Bij de Kpn-informatie van Eset Thuis staat een soortgelijke opmerking ergens, dacht bij de FAQ oid. Daar adviseren ze zelf om ook nog F-secure op je toestel naast Eset Thuis te gebruiken.

Tot slot nog over de prijs.... dat het totaal voor Extra veilig Mobiel maar 1x 1,99 euro kost/mnd voor alle toestellen. Of voor beide (incl Eset Thuis erbij) totaal max 6,49 euro/mnd. Heb vanmiddag ingelogd en moest mijn eigen mobiele nummer of een andere mobiel selecteren om Extra Veilig Mobiel aan te kunnen zetten. Kreeg niet de indruk dat dat dan ook daarna geldig was voor de andere nummers/abbo's op dit adres binnen ons gezin binnen MijnKpn? Dus ook daar twijfel ik aan? Heb het daarom niet doorgezet. Mijn gsm-abbo zit in dezelfde Mijn-KPN omgeving/inlog en krijgen ook combi-voordeel onderling, maar wordt via een andere iban-geincasseerd. 1x 1,99/mnd (of met Eset Thuis erbij 6,49 euro/mnd) voor alle toestellen/abbo's totaal zou wel beter zijn inderdaad. Maar is dat ook zo? Kost het echt maar 1,99 (of 6.49) euro voor alle toestellen binnen 1 gezin/op 1 adres of wat? Is me nog niet helemaal duidelijk. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Interessant. Goed om te weten is dat een telefoon, zolang je deze altijd zo snel mogelijk update, een van de veiligste apparaten is om bijvoorbeeld je bankzaken op te doen. 

De kwetsbaarheden uit dit topic zijn in de basis te voorkomen als je beetje blijft nadenken en niet zomaar overal op klikt / in gelooft. Ik vind dit vooral een uitkomst voor mensen die minder handig met de telefoon zijn en goed getrouw sneller dingen geloven, zoals ouderen. 

Bescherming tegen malware, ransomware en phishing sites

Volgens mij biedt deze service alleen DNS filter aan op het 4G/5G netwerk. Hiervoor zijn gratis alternatieven zoals Cloudflare for FamiliesQuad9 of je eigen piHole DNS server. Het is dan de vraag wie beter en vooral sneller is met bijwerken. Vaak als een kwaadaardige site op een blacklist staat, maken ze snel weer een nieuwe aan. Blijft dus een kat en muis spel en is zeker nite waterdicht.

Of is het misschien meer, zoals DPI achtig? Ben wel benieuwd of iemand van KPN daar antwoord op kan geven. Dat zou het ook makkelijker maken om te bepalen of het waard is. Want die paar euro per maand voor alleen een DNS filter vind ik wel pittig. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Een antivirus voor smartphones is meest onzin, heeft geen toegevoegde waarde behalve web-filter en laat accu sneller leeg lopen. De ingebouwde bescherming van Apple of Google werkt prima.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goede vragen! We duiken hier wat verder in om er goed antwoord op te kunnen geven: wordt vervolgd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

In smartphones werken Apps in aparte Sandboxen, dus een antivirus kan niet in andere processen kijken om te scannen. Realtime bescherming is dus uitgesloten. Apple en Google scannen Apps met bekende antivirendatabase voordat aaen App wordt toegelaten. Natuurlijk kan een App door glippen, maar dit geldt voor ieder Antivirus. Een app buiten appstore te installeren valt onder eigen verantwoording een wordt ook door ervaren gebruikers gebruikt. Ze kunnen de app bv bij virustotal laten scannen door tientallen engines, is natuurlijk beter dan door 1 engine

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 19, 2025

Maar weet je zeker dat alles wat je zegt juist is @JanD?

Beste ​@Me-Me , 2 moderatoren hebben mijn reactie naar jou toe ‘geliked”, dus mijn info is in feite juist anders hadden de moderatoren mij op mijn vingers getikt.😎

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 19, 2025

In smartphones werken Apps in aparte Sandboxen, dus een antivirus kan niet in andere processen kijken om te scannen. Realtime bescherming is dus uitgesloten. Apple en Google scannen Apps met bekende antivirendatabase voordat aaen App wordt toegelaten. Natuurlijk kan een App door glippen, maar dit geldt voor ieder Antivirus. Een app buiten appstore te installeren valt onder eigen verantwoording een wordt ook door ervaren gebruikers gebruikt. Ze kunnen de app bv bij virustotal laten scannen door tientallen engines, is natuurlijk beter dan door 1 engine

Zo zou het moeten werken. Appcloud zat lange tijd in de Samsung Galaxy series ingebakken in het toestel.. Het is geen virus of malware, maar een spionagetool. Dit vind ik evenzo zorgelijk. 

Paranoia worden begint hier  en als het nog niet gek genoeg is, heeft men bij bepaalde telefoons de mogelijkheid om je 2FA codes van je scherm te jatten. Pixnapping heet dat. Nog meer lezen kan hier.

Ik heb geen virusscanner op mijn telefoons of tablets.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Me-Me We hebben je vragen intern doorgespeeld en kunnen nu alvast een deel van de antwoorden geven:

Is dat dan 1,99 euro per maand voor alle mobiele toestellen samen of per stuk?

Het bedrag van €1,99 per maand wordt per 06-nummer in rekening gebracht.

Werkt het ook voor tablets en horloges enzo?

Als je Multisim actief hebt op jouw 06-nummer, dan geldt de bescherming ook voor het apparaat waarop de multisim is geïnstalleerd, dus bijvoorbeeld je smartwatch. Zo ben je op al je gekoppelde smartwatch optimaal beschermd.

Is dit ook weer via Eset of welke partij zit er achter? 

Nee, we vragen nog even na via welke externe partij dit loopt.

Voor de andere vragen wachten we nog op een antwoord. Zodra we die hebben, laten we het je hier weten.