Skip to main content

Goedemiddag, helaas heeft iemand uit het gezin op de link geklikt van een phishing sms van post nl. Er zijn geen gegevens ingevoerd. Nu las ik op het forum dat zelfs op de link klikken al een probleem kan veroorzaken (bijv vele smsjes naar het buitenland). Daarom gister kpn gebeld en zij vertelde dat zij geen sms naar buitenland kon blokkeren. Daarop heb ik voor alle zekerheid een nieuw telefoonnummer aangevraagd. Better safe then sorry. Maar nu krijg ik gewoon een nieuwe simkaart. Met het oude nummer. Dan lopen we toch nog steeds risico?

​Hallo @Angeo 

 

Je loopt dan net zoveel risico als met een nieuw nummer, want als er iets op je telefoon geïnstalleerd zou staan verdwijnt dat niet door een andere simkaart of telefoonnummer te gebruiken op die telefoon.

Zolang er verder niets ingevoerd is of toestemming gegeven is voor het installeren van een app na het klikken op die link zou ik me geen zorgen maken.

Wil je absoluut zeker zijn dan zou je de telefoon terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen.

​


De meeste van die phishing smsjes zijn om te proberen jou snel wat geld afhandig te maken en niet om vervelende software te installeren.

Die link zal wel op een telefoon aangeklikt zijn.

Als dat een iPhone is dan is de kans nagenoeg nihil dat er malafide software geïnstalleerd zal zijn. Datzelfde geldt ook als het een Android telefoon betreft waarop ingesteld is dat alleen software vanuit de Google Play store geïnstalleerd mag worden.


Dankjuliewel voor de reacties! Ik heb inmiddels contact gehad met KPN. Zij adviseren een nieuw nummer. En zoals GeSp zei zet ik de telefoon ook nog terug naar fabrieksinstellingen. Klinkt misschien overdreven maar het is een kleine moeite. (Ook al is t een iphone):wink:


Reageer